Nonicoclolasos

Bort med monarkin

victoria.jpgmoberg.jpg

I moderaternas nya handlingsprogram fastslås att monarkin ska bevaras. En olycklig hållning. Vilhelm Moberg hade så rätt i i Därför är jag republikan (1955):

I en monarki uppkommer det alltid en anda av undersåtlighet, som icke är fria medborgare värdig. Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk. Denna undersåtlighet kräver sina offer i de bästa kretsar. Jag har sett högt bildade personer, som i andra sammanhang har ådagalagt intelligens, mista sin mänskliga värdighet inför en kunglig person: I närvaro av en medlem av kungahuset har de alldeles tappat koncepterna och stått där som förvandlade och stammat i förvirring och betett sig på ett sätt som närmast kan kallas fjantigt. Kungadömet frammanar och utvecklar några av människans mest förödmjukande egenskaper: begäret att stå i gunst hos de höga, ivern att få umgås med dem, tjänstvilligheten till varje pris, den böjda ryggen inför överheten.

Tyvärr måste jag meddela att jag nyligen reste mig upp för kronprinsessan på Kungliga Operan. Det gick av bara farten, jag hann inte tänka efter! Ack, ack. Däremot sjöng jag inte med i Kungssången då en god vän disputerade. (”Och all din tro till honom sätt” – wtf?!)

Written by Niclas Berggren

9 december 2007 at 16:38

Publicerat i monarki, politik, republik

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Om det är viktigt att avskaffa monarkin är det bara att anordna en folkomröstning. På så vis kan ju frågan en gång för alla demokratiskt avgöras. Varför samlar republikaner inte in namnunderskrifter och kräver en folkomröstning i frågan? Det är bara att gå till verket.

    per

    10 december 2007 at 10:34

  2. De flesta svenskar stöder monarkin, javisst. Är det i sig ett bra argument för att jag ska stödja monarkin? Det anser jag inte. Jag och andra republikaner försöker påverka människor att ifrågasätta sin hållning. Till dess detta lyckas får vi leva med monarkin. Men är implicerar inte bör.

    nonicoclolasos

    10 december 2007 at 10:55

  3. Men republikaner brukar hävda att monarkin är odemokratisk, ”en kvarleva från den tid då Sverige var en militärdiktatur”, som Birgitta Ohlsson har uttryckt det. Det är därför det vore önskvärt med att i god demokratisk ordning rösta om statsskicket. De som skulle bli lyckligare av att en Thage G. Petersson eller en Björn von Sydow blev statschef kan rösta republikanskt – de som tycker att kungen gör ett bra jobb kan rösta på monarkin. Må bästa statsskick vinna!

    per

    11 december 2007 at 14:46

  4. Min egen syn är inte att monarkin är odemokratisk – utan att demokratin skulle förbättras om republik infördes, av två skäl:

    1) Principiellt är det något märkligt att det högsta ämbetet i en demokrati ärvs. (Det är nog detta vissa republikaner kallar ”odemokratiskt”, men så länge ordningen är demokratiskt accepterad finner jag den inte odemokratisk, dock oönskad.)

    2) Jag tror att monarkin ger en illusion av maktbalans – många tror att politikens interventionism något hämmas av monarkens existens. Jag tror tvärtom. Eftersom kungen inte har någon reell politisk makt utgör han ingen maktbalans. Däremot hindrar han reell, institutionellt baserat maktbalans, som mellan en oberoende vald exekutiv och en oberoende vald legislatur.

    Men så länge svenska folket och riksdagen önskar ha monarki är det som det är. (Och dagen efter Nobelfesten är nog stödet för monarkin – och dess glittrande företrädare – extra stort.) Det hindrar dock inte att man försöker opinionsbilda.

    nonicoclolasos

    11 december 2007 at 14:51

  5. Om vi har en maktlös statschef, en symbolisk, då är en ärftlig monarki ”bättre” om man anser att dess roll är att hålla ihop nationalstaten. Om man alltså vill ha en symbol som alla i nationen kan samlas runt. Ja, eller nästan alla då, förutom de övertygade republikanerna vilka ju inte är så många. Om man väljer en statschef som symbol blir det ju ungefär hälften för och hälften mot och då är ju syftet förfelat. Att däremot ha någon vars enda tillgång är att vara en del av nationens historia och som ingen kan välja, det verkar mer rationellt – givet nationalstatens existens. Själv tror jag inte folk ser kungen som en maktbalans alls. Han har ju ingen makt. Fast du verkar tala om ett helt annat statsskick va? Inte ceremoniell president som i t.ex. Tyskland, Österrike, Indien.

    Oscar Swartz

    11 december 2007 at 23:59

  6. Oscar: Premissen att det är bra att nationen samlas runt någon/något avvisar jag till att börja med. Och ja, jag tänker mig reell maktdelning, och så länge monarkin kvarstår finns ingen sådan: legislaturen har all makt här.

    nonicoclolasos

    12 december 2007 at 8:03

  7. […] statschef. Nå, bortsett från de rent personliga bristerna hos nuvarande kung finns förstås mer principiella argument mot […]

  8. Alltså, det var väl gustav Vasa som införde att tronen ska bli ärftlig right? Det ända argumentet jag ser hos republikanerna verkar vara att stadschefens ämbete ärvs. Jag förstår inte eran grund till ert argument över det över huvudtaget! Att vara kung är ju något symboliskt. Kungen gör ju ett bra jobb när han gör stadsbesök han gör ju så att sverige får nya nationer att alliera sig med. Kungen har ju ingen makt alls förutom det! Jag ser över huvudtaget inte erat problem med kungen. Han gör ett underbart jobb som Svensk stadschef. Enligt statistiken så vill fortfarande 7/10 svenskar ha kvar monarkin. Så länge kungen gör ett bra jobb vilket han i princip alltid har gjort som stadschef så ska vi (enligt mig) Vara nöjda med honom. Era argument räcker inte så långt för att ta bort monarkin permanent. Monarki är en urgammal svensk traditiong som vi har haft sen urminnes tider. En tradition som jag tycker att vi ska ha kvar, alltså hade kungen försökt störta monarkin eller något så skulle jag också vara republikan. Men han har ju ingen som hellst rätt att yttra sig det minsta om politik. Kungen är en bra symbol för sverige och kommer altid att vara det. Så LÄGG NER!

    Oliver

    1 mars 2012 at 23:17


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 142 andra följare

