Nonicoclolasos

Disciplin viktigare än IQ

Greg Mankiw rapporterar att disciplin tycks dubbelt så viktigt som IQ för att uppnå akademisk framgång.

Written by Niclas Berggren

27 december 2007 at 8:36

Publicerat i framgång, intelligens

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det förklarar kanske varför så många kunnat få forskartjänster utan att förstå grundläggande saker inom sitt ämnesområde.

    C. L. K. Aqurette

    27 december 2007 at 12:27

  2. Aqurette: Japp. Tragiken är inte att det är nödvändigt med disciplin för akademisk framgång, utan att det är tillräckligt.

    Peter S-W

    27 december 2007 at 13:51

  3. Jag kan bara instämma men undrar samtidigt, likt Mankiw, hur disciplin förvärvas och bibehålls. Jag har alltid varit relativt disciplinerad (och har nog kunnat förlita mig mer på disciplin än på intelligens); men jag tycker mig notera att disciplinen har eroderats mer och mer.

    nonicoclolasos

    28 december 2007 at 16:37

  4. Jag minns en gosse i skolan som var mycket intelligent men latare än lat. Det gick inte bra för honom. Om han hade haft disciplin kunde han ha gått mycket långt, det är min fasta övertygelse.

    Bobbert

    14 december 2009 at 9:08


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 142 andra följare

