Nonicoclolasos

Beteende på McDonald’s

Jag har noterat att vissa kunder på McDonald’s börjar äta av sina pommes frites innan de har satt sig, ibland t.o.m. så fort dessa läggs på brickan vid kassan.

mcd.jpg

Beteendet är lite glupskt, tycker jag; och jag undrar om personer som på detta sätt avslöjar att de inte kan behärska sin längtan efter pommes frites i genomsnitt är mindre akademiskt framgångsrika än andra.

Written by Niclas Berggren

24 januari 2008 at 13:12

Publicerat i framgång, mat

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ibland måste man ju vänta jättelänge på sin mat på mc donalds och då brukar man få hämta den efter några minuter,, men om man inte orkar gå fram och tillbaka så står man ju där och väntar jättelänge och då känns det ju rätt naturligt att äta pommes frites ( jag går på universitet)

    Malin

    24 januari 2008 at 22:24

  2. Malin: Glöm inte hur viktigt det är med självdisciplin, även om man måste vänta i några minuter. Å andra sidan kanske du har hög IQ, vilket också bidrar till akademisk framgång (om än inte lika mycket).

    nonicoclolasos

    24 januari 2008 at 22:28

  3. Det här beteendet grundläggs uppenbarligen redan i barndomen, nuförtiden. De kids som får Happy Meal av sina föräldrar börjar så gott som alltid att rota efter leksakerna redan innan de har börjat ta sin första tugga på hamburgaren. Och jag blir alltid lika förvånad av att se föräldrar som aktivt hjälper sina barn att öppna plastpåsar till leksakerna innan man har ätit.
    På min tid (tidigt 80-tal) var det coolt nog att få gå på McDonalds och äta burgare och dricka Milkshake. Men i dag är det tydligen de kinesiskt tillverkade leksakerna som barnen är mest intresserade av.

    Joakim

    25 januari 2008 at 15:53

  4. Dessutom, märkte jag när jag för många år sedan jobbade på McDonalds, börjar folk slicka sig kring munnen och smacka med tungan när de ser maten läggas upp på brickan. Detta händer alltså när de först får syn på maten, innan de tar en pommes. Biologisk förklaring?

    Patrik

    26 januari 2008 at 18:13

  5. Jag gör så, och jag har universitetsutbildning på fyra år.

    Om man beställer specialmat som dröjer en stund borde den som serverar vänta med att lägga upp pommesen tills all mat är klar. Inte vill jag stå vid kassan i fem minuter och titta på mina pommes medan dom svalnar.

    slumpskrift

    20 februari 2008 at 21:03

  6. Jag börjar äta stripsen eftersom de blir äckliga när de blir kalla, därför måste man ju äta dem först och snabbt. Jag måste också vänta på mina burgare jämt eftersom jag specialbeställer. Även jag läser på universitet sedan 3 år tillbaka.

    michaela

    20 augusti 2008 at 17:19

  7. Oj, nu blev jag orolig för min framtida akademiska karriär. De få gånger jag är på McDonalds kastar jag mig ALLTID över stripsen när jag står i kassan… Jag håller dock tummarna för att självkontroll är domänspecifikt (vilket jag inte tror är helt klarlagt i forskning än).

    Robert Östling

    17 februari 2009 at 15:41


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 144 andra följare

