Nonicoclolasos

Skepsis mot frimurarna

Många verkar fascineras av frimurarorden. Jag skulle aldrig få för mig att försöka bli frimurare, av flera skäl.

  • Svenska frimurare måste vara kristna, och jag förkastar kristendomen. Utomlands krävs i regel bara något slags gudtro, tro på en Supreme Being eller en Great Architect of the Universe, och någon sådan tro har inte jag. (Dock finns det vissa som accepterar ateister.)
  • Frimurare framhåller sig som goda genom frekvent tal om välgörenhet, och grupper som känner behov av att framhålla sig som goda är jag misstänksam mot.
  • Medlemskap innefattar hemlighetsmakeri baserat på eder, löften och hot. Sådant finner jag principiellt förkastligt.
  • Medlemskap innefattar också utstuderade ritualer, och sådana finner jag puerila.
  • Rent allmänt tycker jag att frimurarorden, likt de flesta andra organisationer, andas kollektivism, vilket jag (rent psykologiskt) ogillar.
  • Stilen är högborgerlig, och jag känner mig inte komfortabel med den.

Intressant nog ogillar Katolska kyrkan också frimurarorden:

[T]he Church’s negative judgment in regard to Masonic association remains unchanged since their principles have always been considered irreconcilable with the doctrine of the Church and therefore membership in them remains forbidden. The faithful who enroll in Masonic associations are in a state of grave sin and may not receive Holy Communion.

Nu ogillar jag förvisso Katolska kyrkan mer än frimurarorden, så de får gärna bekämpa varandra, vad mig anbelangar.

Written by Niclas Berggren

7 april 2008 at 7:37

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ortodoxa Kyrkan förkastar också frimurarorden. Medlemskap medför bannlysning.

    Flavian

    9 april 2008 at 21:10

  2. Hej! Du kommer med enbart kritik mot frimurare. Varför kan man undra. De frimurare jag känner är helt vanliga medborgare, som tycker det är ren avkoppling samt personlighetsutvecklande att deltaga i ett logemöte. Kritik kommer ofta av okunnighet, och rädsla. Jag undrar vad Du själv sysslar med på din fritid. Att fördjupa sig i något anser jag vara utvecklande. Ju längre man vandrar i frimureriets mysterium, ju mer invigd blir man. Om man skulle få reda på precis allt när man blir medlem, finns ju inget att se fram emot. Det är som att få svaren serverade till exempelvis ett högskoleprov. Du behhöver inte anstränga dig överhuvudtaget. Så är det med frimureriet att man bör fördjupa sig i olika böcker, samt få undervisning av sin mentor, fadder eller ordförandemästare, för att utvecklas och förstå vad det innebär att vara en frimurare. Frimureri är förövrigt det äldsta ordensällskap i Sverige, och kommer att finnas kvar mycket länge i framtiden. För övrigt behöver man inte vara vare sig general eller läkare för att bli medlem. Det räcker att vara en enkel murare med murslev och blåställ för att bli antagen. Jag vet av egen erfarenhet. Mvh frimuraren

    veritas persuadet

    9 augusti 2009 at 23:42

  3. Frimureriet är gnosticism, neo-paganism, kabbalah, svart-magi, luceriferianism och i högre grader ren satanism i en salig blandning. Sanningar blandat med rena lögner. Allt paketerat så att människor med olika bakgrund, inte minst kristna ska bli medlemmar i tron att de sysslar med självutveckling när de egentligen beträtt ett program som syftar till att stegvis avveckla individens egna samvete, väcka agg mot äldre kristna kyrkor, odla ett dubbel-liv med hemligheter som man inte ens får dela med sin fru och nära vänner som inte är medlemmar, och allt i namn av upplysning och invigning i mysterier samt diverse halv-sjuka riter med makt och sexuella anspelningar som återkommande teman.

    Det finns tusentals avhoppare som berättar om vad de övre gradernas slutgiltiga mysterier är; traficing, systematiskt utnyttjande av minderåriga och tillämpandet av maffia-liknande metoder med hot, utpressning och förtal i syfte att att driva genom den egna agendan som lanserad från de översta graderna i denna pyramid-struktur, ofta kallad för ”new world order”.

    Det må vara kul att träffa människor med fina jobb, som talar lugnt och eftertänksamt om livet, karriären. Och som har kontakter. Men öppnar man ögonen finns det hundratals böcker om vad frimureriet är, ett verktyg kopplat till underrättelsetjänster som syftar till att kontrollera och korrumpera samhällen.

    Visst finns många förnämliga namn på listan över medlemmar, inte konstigt när många framgångsrika människor värvats och värvas. Å andra sidan har man många rätt otäcka namn också, om man gräver lite djupare.. Namn som vilken sund människa som helst inte skulle vilja förknippa sig med..

    Lura inte dig själv. Dra dig ur och det omgående. Vill man studera filosofi och mysterier finns bra mycket djupare traditioner utan allt hokus-pokus som fördärvar människan.

    http://www.infowars.com

    www.infowars.com

    5 april 2010 at 15:19

  4. Synd att du har den här avoga inställningen, du skulle annars platsa bra i Frimurarnas brödraskap. Det är berikande på så många plan. Kontakta mig om du tänkt om.

    Broder Erik

    3 augusti 2010 at 9:23

  5. Broder Erik: Jag har inte ändrat min uppfattning om frimurarna. Min avoghet består.

    Niclas Berggren

    3 augusti 2010 at 12:36

  6. Det här förvånade mig, jag trodde annars du var en god kandidat för frimurarna. För egen del har jag funnit frimurarna mycket berikande, socialt, andligt och välgörenhetsmässigt.

    Seved

    17 januari 2011 at 15:27

  7. Jag har tagit del av Era inlägg, och kommer att tänka på 2:a världskriget. Tyrannen A. Hitler utrotade många judar och andra folkslag, samt hatade och dödade även frimurare. Anledningen tros ha varit för deras ideologi bland annat och även för att han kände sig underlägsen denna orden och dess medlemmar. Jag själv har varit medlem i flera frireligiösa församlingar, och är sedan födseln medlem i Svenska kyrkan. Sedan flera år tillbaks är jag även frimurare, vilket är något av det mest intressanta jag gett mig in i. Jag känner inte något negativt i att vara med i denna orden, tvärtom så är det berikande på många sätt. Jag anser att vi alla har rätt att välja den väg som vi vill vandra, så länge det inte skadar någon medmänniska. Det finns så mycket som man kan fördjupa sig i och ta del av i vårt samhälle, så det finns alltid något som passar till alla och envar. Negativa uppslag om olika trosuppfattningar, ordnar, föreningar etcetera ger inget positivt, utan skapar fördomar och mycket annat som bara gör att vi hamnar i olika grupper i samhället. Kan bara avsluta med att ”Vi tycker olika”. Acceptera det Du med!

    Mats Bergström

    6 maj 2012 at 14:34


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 142 andra följare

