Nonicoclolasos

Mer elitism i Sverige

med 27 kommentarer

Nyligen kritiserade Madeleine Onne kvaliteten på Kungliga Svenska Balettskolans avgångselever. Alltför många som inte är tillräckligt bra har tagits in och förespeglats att de kommer att kunna bli balettdansare. Vad detta illustrerar är att alla elever inte är lika bra på allting. Vi måste våga erkänna att talang varierar, inte bara på dansens eller sportens område, där det idag finns elitutbildningar, utan också på teoretiska områden. Därför finner jag elitskolor i matematik vara en utmärkt idé. Ytterligare ett bra beslut av nuvarande regering.

Socialdemokraterna säger dock nej, ty deras credo tycks vara att alla är lika bra på allting. Då behövs inga specialsatsningar. Men detta är ett önsketänkande som drabbar dem med potential att utveckla en stor talang. (Det märkliga är dock att elitsatsningar accepteras på det idrottsliga området!)

Socialdemokraterna skulle behöva ta till sig lite tankar från Adam Smith och David Ricardo. Från Smith: insikten att arbetsdelning och arbetsspecialisering ger större färdigheter och en bättre välståndsutveckling. Från Ricardo: insikten att alla är relativt bra på något, och att om man satsar på det man är relativt bra på vinner både man själv och andra på det.

Skrivet av Niclas Berggren

24 maj 2008 den 11:39

27 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Om man nu ska ha en elitklass i matematik…borde den inte vara i Rinkeby?

    Bengt

    24 maj 2008 vid 12:18

  2. Bengt: Den förläggs till Norra Real i Stockholm, men jag ser inget skäl till att elitklasser inte skulle kunna ligga i Rinkeby. Om du såg tv-dokumentären Klass 9A var matteläraren där utomordentligt skicklig – och verksam i Rinkeby.

    nonicoclolasos

    24 maj 2008 vid 12:21

  3. Jag ifrågasätter just att elitklass skulle vara i Norra Real och undrar i mitt stilla sinne varför just Norra Real och inte Rinkeby….

    Rinkeby presterar fortfarande bland de bästa i Sverige i Matematik på grundskolan. Borde då vara rimligt att lägga Elitklass i Matematik där de duktiga eleverna och lärarna finns?

    Bengt

    24 maj 2008 vid 12:24

  4. Dags för lite retoriska frågor…

    Har du någon källa till att (s) inte vill göra specialsatsningar för att de inte säger ja till detta (eller kan det vara att de vill se ett annorlunda förslag)? Jag är intresserad i så fall.

    Finns det någon grund för att börja på Norra Real eller råkar det bara vara där de rika stockholmarnas avkomma finns? Vad vet jag, det kanske finns en undersökning som visar att de är bäst på matte på den skolan?

    Mattias Wirf

    24 maj 2008 vid 12:30

  5. Bengt – Rinkeby kanske inte har bett om dispens?

    Jag tycker själv att elitklasser är en utmärkt idé (även om jag ogillar ordet ”elitklass” – det riskerar att bara skapa en grupp 18-åriga uppblåsta egon). Det har alltid funnits grupper i samhället som har gett sina söner och döttrar en extra skjuts kunskapsmässigt via privata extralärare. Jag tycker knappast att den förmånen för talangfulla studenter skall vara överklassen förunnat. Samhället har mycket att tjäna på att utveckla våra talanger.

    Hade den svenska universitetsutbildningen – i synnerhet på forskarnivå – präglats av samma jämställdhetsiver som grundskolan hade vi inte haft mycket spjutspetsforskningar att tala om.

    Färdigheter utvecklas tidigt i livet, så varför ska vi inte låta tusen blommor blomma?

    pontus

    24 maj 2008 vid 12:33

  6. Mattias: Jag betraktar inte dina frågor som retoriska.

    Nej, jag har ingen källa, men jag hörde åtminstone inte s-talesmannen Mikael Damberg nämna några sådana förslag i tv i morse. Om sådana finns är de förstås intressanta att ta del av.

    Norra Real har en naturvetenskaplig inriktning sedan länge, bl.a. med ett forskarinriktat program. Jag anar att det är därför som skolan har utsetts. Och som bekant kan även barn till icke-rika stockholmare söka till Norra Real, båda sådana som bor i Stockholms innerstad och andra (vilket inte gick tidigare).

    nonicoclolasos

    24 maj 2008 vid 12:36

  7. Lägg matteskolan i Sala eller Enköping (nära till hela Mälardalen). Det viktigaste är att det blir en elitskola för de begåvade och inte för elever från Stockholms överklass . Ställ höga krav och plocka elever från hela landet, inte bara från Östermalm.

    Kenneth Rung

    24 maj 2008 vid 13:18

  8. Apropå skola för de rika tycker jag att man måste hålla isär ”exklusiva” skolor med traditionell överklassanknytning, t.ex. Sigtuna, Lundsberg och Enskilda Gymnasiet, och föreslagna elitskolor. De senare utgår från talang och kunnande, inte något annat. Därför ska särskilda antagningsprov ordnas.

    nonicoclolasos

    24 maj 2008 vid 13:27

  9. Herregud, kan inte nån läsa artiklarna? ”Försöksverksamheten ska omfatta 20 gymnasier, både kommunala och friskolor, spridda över hela riket.”

    Jävla snack om ”stockholms överklass”.

    pontus

    24 maj 2008 vid 14:25

  10. Är vi inte i behov av mera dynamiska utlärningmetoder och klasssamansättningar över lag?

    Putrick

    24 maj 2008 vid 15:56

  11. Den nuvarande regeringen har alltså beslutat att elitgymnasier ska byggas, medan den tidigare regeringen förbjöd elitgymnasier? I så fall är båda lika goda kålsupare. Den icke-parternalistiska politiska lösningen vore att regeringen tillåter (dvs varken uppmuntrar eller motverkar) att någon annan (t ex kommuner eller privata organisationer) bygger elitskolor.

    David Bergkvist

    24 maj 2008 vid 16:11

  12. Skolan handlar mer än om betyg, men du verkar ha svårt att förstå det. Du går inte i gymnasiet bara för att få betyg, du lär dig att bli en socialvarelse som kan hantera olika situationer och förbereder dig att klara dig som vuxen. På en arbetsplats så är inte alla dina arbetskamrater extremt begåvade, du måste lära dig hantera att folk jobbar på olika sätt, alla går inte in med 100%. Jag tar starkt avstånd fron socialdemokratin men det här är bara löjligt. Sen har du misstolkat en hel del, både Smith o Ricardo är liberaler (något jag sj är) men de säger också att något ska bli påverkad från utomstående krafter.

    Ta tullar exempelvis: Som liberal är man mot tullar då det påverkar handeln. om man tar bort tullar kommer nationer att bli tvingade att specialisera sig på det dom är bra på och alla gynnas (ganska grovt förenklat)

    Om du sätter alla duktiga i en klass har du påverkat med en utomstående kraft.

    Jag läser andra året NVNV och jag upplever det som så att sätta alla smarta i en klass skulle knappast gagna dem. Jag gick ut första ring med G i musik och resten MVG så jag kanske inte är den rätta personen att säga nått men jag har svårt att tänka mig att om jag hade MVG i musik att jag skulle tycka annorlunda.

    All form av segregering inom utbilningen leder inte till något gott, Sollbacka skulle skapa en form av elit inom näringslivet, hela projektet misslyckades och den enda personen som blev nått därifrån var Guillou.

    Mvh
    Ung Folkpartist

    Martin

    24 maj 2008 vid 16:22

  13. Martin: Jag gick i gymnasiet bara för att få betyg.

    nonicoclolasos

    24 maj 2008 vid 16:35

  14. enbart?

    Martin

    24 maj 2008 vid 17:08

  15. sen att det är konstigt med idrott stämmer inte heller, om man blir idrottare så kommer man tävla/jobba med andra mkt duktiga, om du bilr civilingenjör så kommer du arbeta med människor som inte har lika adekvat kunskap inom matten.

    Martin

    24 maj 2008 vid 17:15

  16. Mig veterligen så tenderar de mest skickliga att hamna i de bolag som betalar bäst och håller på med roligast arbetsuppgifter.

    Som student på Handelshögskolan i Stockholm så vet jag att jag och mina medstuderande strävar efter att hamna i sådana miljöer. Tyvärr finns inte de mest stimulerande miljöerna i Sverige (därför att företag som betalar sina anställda otroligt höga löner vill kunna försäkra sig att de bara sitter med kompetent personal och inte några medelmåttor som slinkit in, och därför vill man ha möjlighet att sparka folk som inte når upp till de krav man har).

    Elitgymnasier är en bra förberedande utbildning för de som strävar efter och har begåvningen att hamna på ett av världens bästa bolag, oavsett disciplin.

    Carl

    24 maj 2008 vid 19:19

  17. Carl
    Nu blandar du ihop elitgymnasium och elithögskola/elituniversitet, frågan gäller att ha elitförberedande gymnasium med inriktning på högskola/universitet. Om du sedan pluggar på handels eller industriell ekonomi på KTH får du den här försäkran om att de bästa bara är med. Intagningen på undustriell ekonomi ligger på 19.7 och då är alla väldigt kompetenta.

    Du beskriver elitgymnasium vara bra föreberedelse för att arbeta på bolag men frågan gäller program som är studieförberdande. Dessa klasser kommer ha samma intagning till högskolor om jag har förstått rätt. Du måste inte vara supersmart för att komma in på handles utan mkt ambition kan också öppna vägen. Att göra intagning på hur begåvad du är i matte gör att man bara får arbeta med en typ av människa och jag tror inte det kan vara skada att lära sig att arbeta med flera olika typer av människor.

    sedan är ditt dsätt väldigt vinklat. Tänk om man går en elitklass inom ämnet natur och blir läkare? Måste man inte kunna jobba med sjuksköterskor och andra människor som inte gått dessa elitklasser?

    Martin

    24 maj 2008 vid 20:08

  18. Martin har totalt missat att det finns sociala gemenskaper utanför skolan.

    Info: det finns. Men det är klart, de är ju inte tvingande som den allmänna nivellerande skolan. Och om det inte är tvingande, kan det ju inte vara bra.

    På fullaste allvar: motståndet mot elitklasserna är löjligt. Och grundar sig mest på nonsens och gnäll om Rinkebybarnen. Det påminner faktiskt lite om Nile City, när Percy startar insamling…

    ajbraw

    24 maj 2008 vid 20:19

  19. Martin 16:20:

    Jo, men de här människorna kommer ju förmodligen att jobba med samma kunskap och engagemang inom matematik som de själva, så då är det ju bra att de lär sig det. Dessutom finns det ju redan inom idrott, kommer de att bli dåliga på att jobba med personer som inte är lika engagerade som dem? I så fall måste ni socialdemokrater (jag såg din signatur, men du borde byta parti) avskaffa elitklasserna inom idrott och estet också.

    Mattias W

    24 maj 2008 vid 20:41

  20. ajbraw:
    det är skillnad på att vara social när man arbetar och när man inte arbetar. Jag har inte påstått att man blir osocial, bara att det finns en risk för att man inte kan hantera att arbeta med personer som inte är lika begåvade.

    Mattias W
    om du läst mitt inlägg kl 17:15 så kanske du skulle veta att jag är för en elit inom idrott.

    ¨men de här människorna kommer ju förmodligen att jobba med samma kunskap och engagemang inom matematik¨
    om du läst mitt inlägg kl 20:08
    ¨Tänk om man går en elitklass inom ämnena natur och blir läkare? Måste man inte kunna jobba med sjuksköterskor och andra människor som inte gått dessa elitklasser?¨
    LÄS allt innan du skriver nått, sparar mig en massa tid.

    Sen är det väl aningen oöverlagd att anse jag jag ska byta politiskt parti när du inte vet min åsikt om skatter, sjukvård och annat. Men du kanske tkr att just den här frågan är den som ska avgöra om man är sosse eller inte.

    Jag förstår Nonicoclolasos tanke och givetvis är den god men jag är väldigt pessimistisk till den här formen av utopi, men om om det här ¨försöket¨ får bra resultat så givetvis borde elitklasser införas. Har dock en stark magkänsla att sossarna kommer vinna nästa val och ta bort klasserna hur bra resultatet försöket ger.

    Martin

    25 maj 2008 vid 0:35

  21. Fast duktiga elever skapar en positiv extern effekt i klassrummet, känd som peer group effects.

    Mer här
    http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2008/5/24/duktiga-elever-rullar-inte-tummarna.html

    (Detta sagt, gillar jag ändå förslaget: En sammanhållen grundskola och en skiktad gymnasieskola är nog en rimlig avvägning mellan olika mål och effekter…)

    bergh

    25 maj 2008 vid 0:44

  22. Varför inte införa Aristokrati när vi ändå håller på?

    Då försvinner massa korkade politiker!

    ubuntu33

    25 maj 2008 vid 6:18

  23. För det första, Martin, måste jag bara säga att jag gick NVNV, hade hyfsade betyg så att jag kunde kommit in på nästan alla utbildningar jag ville, men ändå valde jag sjuksköterskeyrket därför att det kändes bäst för mig. Så bara för att man är sjuksköterksa betyder inte det att man är ”mindre begåvad”.

    Sen vill jag också säga att bara för att vi får 20 elitgymnasier i Sverige betyder inte det en markant segregering bland alla gymnasieelever i Sverige. Även bland de kommunala gymnasieskolorna finns det ”elitskolor”, dvs en elr flera skolor där de hårdaste kraven ställs och de bästa lärarna finns. Det var på en sådan skola jag gick på i min stad och det är jag väldigt tacksam över därför att jag lärde mig oerhört mycket.

    Gymnasier med högre takt och hårdare krav tycker jag är en bra morot för dem som verkligen vill plugga och lägga ner all sin kraft på det. Det innebär ju inte att bara de rika kan komma in där utan vem som helst. Dock är det nog väldigt viktigt att göra reklam för skolorna i alla områden och kanske pusha på de elever som är väldigt duktiga men som befinner sig i fel ”samhällsklass” och som därför inte skulle söka dit om de inte fick uppmuntran.
    Detta är något vi i Norrköping skulle behöva också, då segregeringen märks tydligt bland våra gymnasieskolor, trots att många är kommunala.
    Alla som har väldigt lätt för sig kommer ju inte automatiskt att söka till dessa skolor. Det finns många som vill bo kvar hemma hos sin familj och gå i samma skola som sina kompisar. Men för dem som verkligen vill ge allt för sina studier tycker jag ska få möjlighet att gå på gymnasieskolor med snabbare takt och hårdare krav.

    Ha en fin söndag allihop!

    Anna

    25 maj 2008 vid 9:07

  24. bergh: Men har du sett denna studie? Abstract: ”Tracking programs have been criticized on the grounds that they harm disadvantaged children. The bulk of empirical research supports this view. These studies are conducted by comparing outcomes for across students placed in different tracks. Track placement, however, is likely to be endogenous with respect to outcomes. We use a new strategy for overcoming the endogeneity of track placement and find no evidence that tracking hurts low-ability children. We also demonstrate that tracking programs help schools attract more affluent students. Previous studies have been based on the assumption that students” enrollment decisions are unrelated to whether or not the school tracks. When we take school choice into account, we find evidence that low-ability children may be helped by tracking programs.” (Med ”tracking” avses att låta elever få separerad undervisning beroende på förmåga.)

    nonicoclolasos

    25 maj 2008 vid 9:19

  25. Samhället satsar mer än dubbelt så mycket pengar på eleverna i Rinkeby än i dom ”rika” oråden som förväntas betalar kalaset..
    Självklart borde rektorn i Rinkebyskolan kunna starta en elitklass i matematik, precis som rektorn i Norrareal. Frågan är vilken skola eleverna skulle välja? speciellt dom från söderort..
    Måste precis ALLT vara politiserat i vårt land, och då ALLTID åt vänster! Det är inte sunt..

    Johan

    26 maj 2008 vid 8:52

  26. [...] Sverige, Catti, Kulturbloggen, Blogge Bloggelito, Mina Moderata Karameller, Dumheterna, Nonicoclolasos, Småländska spörsmål Andra bloggar om: Elitklasser, Skolan, Skolpolitik, Utbildning, [...]

  27. Vill bara påpeka att det finns många skolor som är bra i matte, men Rinkeby uppmärksammas mest då det är ”Rinkeby”… Det skrevs i dn t.ex. om att de hade vunnit Kängurutävlingen, men det skribenten missade var att det inte går att vinna den tävlingen utan det är många elever över hela sverige som får alla rätt… Men bor man i rinkeby och råkar vara bra i matte så är det självklart bättre än om man bor i Malmö och får samma resultat… Det som är lustigt är att Rinkebyeleverna bara utmärker sig i mattetävlingar där man inte behöver visa lösningar eller som kontrollrättas av en jury…

    Sara

    26 maj 2008 vid 15:46


Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 52 other followers