Asymmetrisk attraktion
Antag att någon finner dig attraktiv men att du finner personen i fråga oattraktiv. Då föreligger ett fall av asymmetrisk attraktion. Antagligen är detta ett vanligt fenomen. Det jag finner märkligt är att många reagerar negativt på andras attraktion, om de själva inte är attraherade tillbaka. Varför inte vara indifferent? I utilitaristisk anda bör man kunna inse att attraktion ger enorm lycka, och varför inte acceptera att ens eget utseende kan tilltala andra och göra dem lyckliga utan att kräva att man själva måste finna sina beundrare attraktiva? Jag njuter själv av att dagligen beskåda personer jag finner vackra, såväl i verkliga livet som på bild, men jag har inget emot om någon jag finner oattraktiv beskådar mig (om nu någon skulle finna mig attraktiv — jag säger om).
Särskilt tycker jag att strejta killar borde vara indifferenta när andra killar finner dem attraktiva, om de nu lägger märke till det. (Kanske är riktigt strejta killar indifferenta, medan de som blir upprörda, och t.o.m. våldsamma, inte är så strejta.) Ett färskt exempel på en person som reagerar negativt på andras attraktion är Benjamin Massing, en modell som inte vill figurera i gaysammanhang därför att han själv säger sig inte attraheras av killar.
Givetvis ska man inte direkt störa andra människor, dvs. jag förespråkar inte sexuella trakasserier, men en diskret blick eller två borde inte uppfattas som störande av någon, oavsett om man finner beskådaren attraktiv eller ej. Krav på symmetrisk attraktion bör överges omedelbart!
Ursäkta, men är inte detta bara ett sätt att i fina ord ursäkta gamla gubbslem som vill spana in tjejers bröst?
Helena
30 september 2008 vid 8:58
Helena: Jo, så kan man tolka det. Jag menar att om en äldre man vill titta på ett bar bröst på stan så ska han få göra det, och kvinnan som observeras bör förhålla sig indifferent till det hela, i den mån hon noterar det (så länge mannen inte besvärar henne på något annat sätt).
Förresten, en sak jag ofta vill men nästan aldrig vågar göra är att ge komplimanger till personer jag finner vackra. Om fler släpper kravet på symmetrisk attraktion skulle de få fler komplimanger av oss som idag tror att de blir arga om någon de själva finner oattraktiv säger något positivt om deras utseende.
nonicoclolasos
30 september 2008 vid 9:00
Gäller det samma sak om man av nyfikenhet granskar någon som är mycket ful om man nu är snygg själv?
Så kallad “asymetrisk aversion” :-)
Vetenskapare
30 september 2008 vid 11:10
Vetenskapare: Jag förespråkar ett symmetriskt synsätt på asymmetrisk attraktion och asymmetrisk aversion, ja. Den fule bör vara indifferent i det senare fallet.
:-)
nonicoclolasos
30 september 2008 vid 13:35
Håller med.
Niklas Jakobsson
30 september 2008 vid 14:52
Varför inte bara känna sig smickrad? ……..
Kanske för att vi automatiskt tror att en “ful” person har “fula” tankar som föder “fula” tankar hos oss.
Däremot att som straight få beundrande kommentar från gay-personer kan ju vara spännande just för att man kan få höra kommentarer om något man inte tänker på…som kanske även “rätt personer” lägger märke till – så det kan vara rätt smickrande – även om det också kan kännas bakvänt.
larvad
1 oktober 2008 vid 2:36
Jag tänker mig att de flesta tycker att det är en komplimang om någon finner dem attraktiva. Och att man markerar status eller identititet genom att visa sig negativ till komplimangen.
Samtidigt tenderar ju människor att bli tillsammans eller ha sex med människor på samma statusnivå. Om någon som man själv tror är mindre attraktiv än en själv visar tydligt intresse, signalerar ju det att man kan ha överskattat sin plats i statushierarkin. För osäkra människor kan ju självbilden påverkas.
Men att bara visa attraktion eller gillande av utseende, tror jag de flesta i grunden bara gillar. Men, som sagt, att egot kan tjäna på att hyckla lite.
Jon
1 oktober 2008 vid 2:37
larvad: Jag kan tänka mig att vissa associerar attraktion i andra till en vilja att fysisk gemenskap, och tanken på den senare kan kännas obehaglig, om den som upplever attraktion upplevs som oattraktiv. Men jag menar att man bör kunna skilja på observation och fysisk gemenskap. Att någon observerar, och inget mer, bör inte föranleda negativa reaktioner.
Jon: Klurigt resonemang. Jag tror att osäkerheten är central, ty en vacker människa måste inse att båda oattraktiva och attraktiva personer finner denne attraktiv och att ingen skada är skedd om den vackre bara ignorerar de oattraktiva.
I sammanfattning argumenterar jag för att man sätter sig över spontana, negativa känslor (oavsett deras orsak) och istället väljer indifferens när oattraktiva personer beskådar en med gillande.
nonicoclolasos
1 oktober 2008 vid 8:48
Jag blir glad om någon beskådar mig med gillande, oavsett vem det är. Kön och utseende spelar verkligen ingen roll. Däremot kan intelligens och personlighet spela roll för hur jag reagerar. Men det handlar mest om hur stor kicken blir för egot :) och inte om några negativa känslor.
Jon
1 oktober 2008 vid 9:23
Jon: Ett moget förhållningssätt!
nonicoclolasos
1 oktober 2008 vid 9:37
Själv har jag inget problem med att vara sig kvinnor eller män tittar på mig (det är snarare tvärt om) precis som jag gillar att titta på vackra kvinnor (tyvärr är jag mycket heterosexuell och finner inte något större intresse i män). Men det är verkligen viktigt, precis som du påpekar, att det inte ska gå längre än så. Själv råkade jag ut för en mycket envis homosexuell man som inte kunde förstå ett nej vilket tråkigt nogtvingade mig att vara direkt otrevlig.
Björn Axén
1 oktober 2008 vid 17:40
Jag som straight tar det bara som positivt om en gay kille ger en komplimang eller prövar vattnet lite. Dock gäller att det görs på ett snyggt sätt, precis som kvinnor förväntar sig av män som närmar sig.
Anino
4 oktober 2008 vid 23:04
Anino jag gillar män som inte är homofoba, mycket mjukare och gulligare i mina ögon och mer attraktiva. Stridstuppar som blir aggressiva av om nån kille flörtar är bara så tragiska.
Helena
4 oktober 2008 vid 23:58
Helena, jag är inte den mjuka gulliga typen. Men för all del…
Anino
5 oktober 2008 vid 3:34
Anino: Roligt att höra. Problemet är i praktiken att det är svårt att veta vilka strejta män som har din tilltalande inställning och vilka som tar en komplimang negativt (och kanske t.o.m. blir våldsbenägna).
Givetvis ska sådana här saker ske snyggt. Att vara burdus, oförskämd eller efterhängsen är aldrig bra. Dock tenderar som sagt rätt många att se även en försynt komplimang från en annan kille som burdus och oförskämd.
nonicoclolasos
5 oktober 2008 vid 9:15
Håller med Helena, gillar inte riktigt det här. Man bör ha rätt att freda sig från sexuellt tittande.
Jenny
22 april 2009 vid 11:53
Jenny, burka?
Pontus
22 april 2009 vid 16:01