Nonicoclolasos

Fördel med storstäder

I ett avsnitt av Seinfeld säger Frank Costanza (pappa till George) följande:

You know what I like about Manhattan? There’s no mosquitoes.

Som storstadsmänniska har jag själv reflekterat över hur behagligt det är att slippa de blodsugande små djuren. Jag har aldrig sett en mygga i Stockholms innerstad. (Beror det på avgaserna?)

Frank Costanza har för övrigt ett bra alternativ till julen.

Written by Niclas Berggren

10 oktober 2008 at 6:40

Publicerat i blod, civilisation, djur, natur

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det beror nog snarar på myggors livscykel, det finns inte så mycket bra platser för mygglarver i storstäder. Grunda sjöar och stilla vatten är idealt (har jag för mig).

    Johan

    10 oktober 2008 at 7:58

  2. Går på Johans linje. I Bangkok kunde man tidvis plågas av mygg längs floden.

    Fredrik P

    10 oktober 2008 at 9:09

  3. Storstadsmänniska?

    Är inte du från Tranås? Man blir inte storstadsmänniska för att man flytar till Stockholms innerstad och dricker cafe latte på eftermiddagarna.
    Urbanisering tar generationer.
    ;-)

    Wiretapper

    10 oktober 2008 at 9:24

  4. Det är ett mycket gott skäl till att gilla staden framför busken.

    Patrik

    10 oktober 2008 at 9:27

  5. Wiretapper: Storstadsmänniska kan man vara i Burträsk, det är en mental egenskap, som jag ser det.

    nonicoclolasos

    10 oktober 2008 at 10:39

  6. ”Urbanisering tar generationer”. Precis som det tar x antal genrationer för en invandrare att bli svensk. Eller rik fin. Etc etc.

    Svensk inskränkthet/trångsynthet är rätt fantastisk.

    Sen vad gäller myggorna så byter man ju dem mot ett bisarrt stort antal råttor och äckliga duvor å andra sidan. För och nackdelar där.

    delphi-lisa

    10 oktober 2008 at 11:09

  7. Jag bor mitt i stan och har aldrig sett en råtta. Tycker nog att fulla och bråkiga människor på helger och kvällar är den enda nackdelen.

    Jon

    10 oktober 2008 at 11:20

  8. Jon
    Glömde du inte trafikbullret som jag tycker är den värsta faktorn. Det ständig dånet.

    Anders B Westin

    10 oktober 2008 at 11:42

  9. Råttorna brukar ligga o trycka under dagtid så syns inte. Se t.ex. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=448166&previousRenderType=1

    Som boende i Köpenhamn slipper jag fulla och bråkiga människor, mycket skönt (att gå ut i 08 numer ger mig krypningar i kroppen, hur står folk ut).

    delphi-lisa

    10 oktober 2008 at 13:39

  10. Anders: Jag bor på söder, Åsögatan. Störs aldrig av något buller när jag är hemma och ute känns det rätt behagligt oftast ur bullersynpunkt. Som vegetarian har jag lätt att få riktigt bra mat alltid, bra affärer nära och kultur. Kan iofs få behov av natur och stillhet ibland, men det brukar bara vara några timmar.

    Lisa: Det låter fantastiskt! :) Jag kan verkligen tycka att det är ett av de största samhällsproblemen -hur människor beter sig socialt mot andra främmande människor. Inte så kul att behöva värja sig för en massa cro magnon-människor när man är ute och går. Det är alltså inte så i Köpenhamn? Varför inte?

    Jon

    11 oktober 2008 at 15:57

  11. Jon
    Människor är olika och vi lever i olika system.
    Med min familj och mitt yrke så skulle söder fungera som ett fångläger. Men som besökare och under andra omständigheter kan jag förstå det ”romantiska” med Söder.

    Anders B Westin

    11 oktober 2008 at 16:42

  12. @Jon

    Åsögatan är fint, brorsan bor där (19x). Kinastället där serverar en gudomlig szechuansoppa om du gillar riktigt stark mat (räkna med hetring).

    Varför man slipper bråk, tja fråga tre pers och få fyra svar :) Men bidragande faktorer:
    – Alkoholkultur. Danskar har det i högre grad.

    – Utbud, det finns inget Stureplan/avenyn/möllevångstorg här riktigt. Istället är det ett myller av barer och cafeer (cafe på danska är helt olika de svenska då de serverar riktig mat och sprit).

    Jag har flera gånger tagit med svenskar på rundor där man hela kvällen kör en öl per ställe och sen vidare. Utan planering, bara gå dit man vill. Försök göra det i Sverige? Vakter är ett nästan okänt begrepp med. Det finns helt enkelt inte lika stor anledning att bli full o dum i frustration. Det kräver dock lite lokalkännedom och att man går utanför Nyhavn :)

    – Enligt andra, ej testat själv, är det lättare att få ligga i Köpenhamn än 08. Det borde också göra folk gladare och mindre aggro.

    Sen finns det ju dryga ställen med aggrovakter och jävelskap om man letar efter dem. Men de är undantag, inte regel som i Sverige.

    Obs sen att som veggo är Danmark 10 år efter Sverige minst desvärre (väldigt stor skillnad när man bott i Lund innan). Det går ca 3 grisar på varje dansk, det betyder nåt…

    delphi-lisa

    11 oktober 2008 at 20:34

  13. Lisa:

    Det låter som att danskarna är lite som dvärgschimpanserna: http://songweaver.com/info/bonobos.html .

    I Sverige drivs väl många krogar av kriminella som jag förstår, det kanske förvärrar saken också. Det känns som ett intressant ämne att forska vidare på.

    Kinastället är mycket nära där jag bor. Får testa soppan!

    Jon

    12 oktober 2008 at 0:00


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 144 andra följare

