Nonicoclolasos

Taxi, nej tack

När jag ska förflytta mig kortare sträckor i Stockholm cyklar jag. Men om jag ska färdas längre sträckor eller när jag är på resande fot är cykling inget bra alternativ.

I sådana fall ogillar jag att åka taxi, men inte av vad jag tror är de två vanligaste skälen för att undvika den transportformen: kostnaden respektive miljöhänsyn. I mitt fall handlar det om att jag, som introvert atomist-autonomist, finner det plågsamt att befinna mig nära en annan människa (taxichauffören) som jag inte känner och som har en tendens att börja prata med mig. Jag vet aldrig vad jag ska säga i en sådan situation.

Därför åker jag nästan alltid kollektivt när jag inte kan cykla. Även om det finns fler människor på bussar och tåg är det där ingen som tar kontakt eller förväntar sig konversation. En mycket mer avkopplande resmiljö av det skälet!

Written by Niclas Berggren

12 oktober 2008 at 17:04

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niclas
    Detta förhållande visar med all tydlighet att IQ är långt ifrån allt i livet.
    Det visar väl också att vi människor inte är några rationella maskiner.

    Anders B Westin

    12 oktober 2008 at 19:04

  2. I lördags ”tvingades” jag åka taxi, pga ett visst rörelsehinder. Chauffören var en iranier med ett längre och krångligare namn än presidentens. Han frågade i vilken TV-kanal Sveriges kvalmatch i fotboll skulle visas, och när jag sade TV8 började han klaga på TV8 och säga att den kanalen sprider falskt propagande och att den är som Fox News, som han tydligen inte gillade. Han fortsatte att kasta skit på ”globalisering”, som han beskyllde för både det ena och det andra.
    Jag kunde inte låta bli att kontra med att jag hoppades att Irans kärnvapenprogram skulle bombas av ”vår sida”.
    Stämningen började bli otrevlig men tack och lov var vi framme vid destinationen.
    Jag hade alltså hellre suttit på tunnelbanan och läst en Expressen.

    Wiretapper

    13 oktober 2008 at 8:48

  3. Det värsta är att många taxi-bilar är riktigt äckliga och inpyrda av cigarett-rök. SNUSK!

    Kakfröken

    13 oktober 2008 at 15:15

  4. Om man betraktade dem som riktiga människor skulle man ju inte kunna ha tjänstefolk över huvud taget.

    Baphomet

    14 oktober 2008 at 0:30

  5. Jag kan bara säga att du är en konstig typ. Taxi är det skönaste ressättet, du kommer direkt till dörren.

    Olle

    23 augusti 2010 at 6:19

  6. Jag besväras av en liknande men omvänd orsak: kravet att vara trevlig och prata känns som mitt ansvar. Buss är bättre!

    Suzy

    23 augusti 2010 at 13:01

  7. Kom att tänka på det här inlägget av någon anledning. Niclas, du skriver ju 2-3 inlägg per dag på den här bloggen. Så du har nog väldigt mycket att säga egentligen!

    Andreas

    26 augusti 2010 at 14:42

  8. Finns enkla lösningar på det beskrivna problemet:
    1. Sätt dig i baksätet
    2. Sov eller låtsas sova, eller läs något, eller gör iaf något som ser upptaget ut. OM taxichauffören ändå frågar något, säg till att du verkligen är supertrött eller behöver koncentrera tankarna inför mötet du är på väg till (ev. vit lögn).

    Fast själv gillar jag som regel lite småprat med chauffören.

    Lennart W

    26 augusti 2010 at 15:47

  9. Lennart: Jag brukar tillämpa både 1 och 2 när jag väl åker taxi. :-)

    Niclas Berggren

    26 augusti 2010 at 15:49


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 142 andra följare

