Nonicoclolasos

Dryckesinformation för gravida

Om alkohol:

Boys born to mothers who drank lightly during pregnancy are better behaved and score more highly in tests at the age of three than the sons of women who abstained.

Om kaffe och te:

Caffeine consumption during pregnancy was associated with an increased risk of fetal growth restriction and this association continued throughout pregnancy.

Written by Niclas Berggren

3 november 2008 at 20:25

Publicerat i alkohol, barn, forskning, hälsa

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det var ju intressant, men jag ställer mig lite frågande till kausalitetssambandet vad gäller alkohol. Det är väl knappast så att alkohol i fostrets blod främjer dess utveckling? Snarare borde man kanske leta efter bakomliggande faktorer, t.ex. : Är mödrar som dricker måttligt i allmänhet mer avkopplade och generösa även gentemot sina barn (vilket då skulle kunna främja deras utveckling)?

    Spillulle

    3 november 2008 at 21:26

  2. Engelsk forskning….
    Den vanliga invändningen dyker upp: chav mothers have chav children, what else is new? Det skulle förundra mig mycket om inte dessa resultat sammanfaller med mödrarnas utbildningsnivå. Medelklasskvinnan dricker ett glas vin till maten och grönt te efteråt, mens arbetarklassbruden pimplar öl och diet coke för glatta livet.

    Mina

    3 november 2008 at 21:38

  3. Mina: Vi får hoppas att diet coke:n är decaff!

    nonicoclolasos

    3 november 2008 at 21:43

  4. Min gode man, det enda jag har fått med mig att diet coke inte innehåller, är socker. Är det inte något med noll kalorier eller liknande?

    Mina

    3 november 2008 at 21:56

  5. Mina: Så är det i regel, ja, så koffeinintaget bör stämma chavmödrarna till eftertanke, i linje med den andra studien som nämns i inlägget.

    nonicoclolasos

    3 november 2008 at 21:59

  6. Jag har forsokt hitta mer information, men lyckas inte. Min fraga, precis som Minas ovan, ar forstas om detta ar en randomiserad studie. Om inte ar resultaten forstas rent nonsens.

    pontus

    4 november 2008 at 18:36

  7. Mina och Pontus: Det ligger mycket i er undran. Som artikeln rapporterar:

    ‘Although allowances had been made for social circumstances, Dr Yvonne Kelly, the lead researcher, said they could not be completely certain that the children’s better performance was not linked to their family background. ”The reasons behind these findings might in part be because light drinkers tend to be more socially advantaged than abstainers, rather than being due to the physical benefits of low-level alcohol consumption seen, for example, in heart disease,” said Kelly.

    ”However, it may also be that light-drinking mothers tend to be more relaxed themselves and this contributes to better behavioural and cognitive outcomes in their children.”‘

    Det är ju alltid svårt att effektivt kontrollera för alla bakgrundsvariabler. Men resultaten kan ändå, tycker jag, tolkas som att lätt alkoholintag inte tycks skada barnens utveckling på något allvarligt sätt, även om det inte är alkoholen i sig som producerar de goda effekterna.

    nonicoclolasos

    4 november 2008 at 20:20

  8. ”Men resultaten kan ändå, tycker jag, tolkas som att lätt alkoholintag inte tycks skada barnens utveckling på något allvarligt sätt, även om det inte är alkoholen i sig som producerar de goda effekterna.”

    Jag haller med. Men ju mer jag laser medicins forskning desto mer forundrad blir jag. Dom verkar inte alls anse att endogenitet ar ett problem i deras studier. Ar det kanske darfor varannan studie sager att mobilstraling ar farligt medan varannan sagar att den ar ofarlig? etc

    pontus

    6 november 2008 at 17:23


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 141 andra följare

