Nonicoclolasos

Bedömningskriterier för balett

Roberto Bolle

Roberto Bolle

Ikväll ska jag se det moderna balettprogrammet Tablå, Castrati och Fröken Julie på Kungliga Operan. I fallande rangordning tycker jag att följande faktorer är intressanta att bedöma när jag ser en balett:

  1. de manliga dansarnas utseende
  2. dansarnas tekniska skicklighet
  3. den övergripande koreografin
  4. musiken
  5. dansarnas utstrålning
  6. kostymerna
  7. scenografin.

1, 2, 5 och 6 kan ses som ”mikrofaktorer” (de rör de individuella dansarna), medan 3, 4 och 7 kan ses som ”makrofaktorer” (de rör föreställningen som helhet). Det finns med andra ord mycket att njuta av och reflektera över under och efter en balettföreställning. Ta en titt på vårens program med Kungliga Baletten!

Uppdatering: Ett fantastiskt balettprogram! Linjerna och poserna i Tablå och den maskulina kraftfullheten, men också sårbarheten, i Castrati — lycka! Allra bäst, enligt kriterierna 1 och 2, var Nikolaus Fotiadis och Oscar Salomonsson; Marie Lindqvist som Julie måste därutöver framhållas som en fantastisk uttolkare (i en balett som annars känns daterad). Dessvärre hade någon satt på en lösmustach på Olaf Kollmannsperger. Hidöst! Jag blev även kär i en vikarierande cellist i Hovkapellet.

Written by Niclas Berggren

27 januari 2009 at 16:59

Publicerat i balett, dans, estetik, konst, lycka, skönhet

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Min favoritbalett är Giselle!

    Jenny

    27 januari 2009 at 19:09

  2. Då får jag väl önska dig en trevlig kväll på baletten. Jag brukar själv ha som bedömningsgrund att en föreställning var bra om jag blev helt uppfylld av den och att den var mindre bra om jag istället började tänka på annat typ mat, sex eller jobb.

    gother

    27 januari 2009 at 21:21

  3. Texten, utanför texten finns ingen rörelse.

    Anders H

    27 januari 2009 at 21:44

  4. Jenny: Giselle är en njutbar klassiker, helt klart! I den klassiska repertoaren är min egen favorit Don Quijote.

    gother: Ett bra sätt att utvärdera en balett, tycker jag. Att beröras är att bli uppslukad.

    nonicoclolasos

    28 januari 2009 at 6:00


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 144 andra följare

