Nonicoclolasos

Träna vid förkylning?

Jag har alltid fått höra att man inte ska ägna sig åt fysisk träning när man är förkyld. Är det ett bra råd? Vårdguiden rekommenderar att man inte ska träna vid förkylning. Dr. Lina Martinsson ger uttryck för samma syn:

Grundregeln är att man inte ska träna om man har feber eller någon form av förkylningssymptom. Om man har varit förkyld men fortfarande dras med till exempel lätt hosta, kan det vara okej att träna om man tar det lite lugnare.

Men i USA verkar inställningen mer positiv till motion i samband med förkylning, så länge man inte har feber eller några symptom nedanför halsen, t.ex. i lungorna, musklerna eller lymfkörtlarna. Som en artikel i New York Times uttrycker det:

Exercising does not appear either to reduce or aggravate the symptoms of a cold.

Se även här och här. Vem ska man tro på?

Written by Niclas Berggren

22 mars 2009 at 10:17

Publicerat i medicin, sjukdom, sport

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man ska tro på sin egen kropp. Känns det bra att träna så beror det förmodligen på att symptomen är på väg att ge sig. Har man precis insjuknat i förkylningen eller har feber så kommer det inte att kännas bra att träna. Om man känner sig kropp någotsånär kommer man inte ens att försöka.

    Spillulle

    22 mars 2009 at 12:00

  2. Det bästa med den här sidan är alla litteraturreferenser på bra studier på sådant som man hade på ”känn”. Jag brukar träna så länge jag inte har feber eller ägna mig åt s.k. ”low impact”-träning när jag är lindrigare sjuk. Nu känner jag att jag lugnt kan fortsätta med det. Mitt intryck av vårdguiden är att den innehåller mest festliga fallstudier. Jag väljer därför att förlita mig på den amerikanska studien istället. Tack!

    Gother

    22 mars 2009 at 12:13

  3. Det är möjligt att en pågående förkylning inte i sig påverkas av fysisk träning, om man enbart mäter de ursprungliga symtomen. Men det är ett välkänt fenomen att träning under pågående förkylning med halsont och /eller feber ökar risken för andra komplikationer som hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation som båda snabbt kan bli allvarliga och t.o.m. dödliga pga risken för hjärtrymtrubbning. Det är därför man i tex vårdguiden har denna typ av rekommendationer.

    Andres

    22 mars 2009 at 20:35

  4. Dom få dagar man är förkyld kan man gott stå över ”träning”. Coola ner, man behöver inte springa och böga på gym varenda dag. Läs en ”god bok” i stället.

    swingthatcat

    22 mars 2009 at 23:21

  5. ”böga på gym”
    Har inte upplevt det tidigare men det låter spännande. Nu tror jag att jag springer ner till gymmet direkt.

    Gother

    23 mars 2009 at 10:15

  6. Vet inte riktigt hur man resonerar i referenserna, men faktum är att en förkylning i botten är en allvarlig systemsjukdom, alltså hela kroppen är mer eller mindre sjuk.
    Av det leder att immunförsvaret är rejält upptaget med ifrågavarande infektion och kan därför inte försvara kroppen mot andra , av överansträngning orsakade problem. Det är speciellt tydligt vid tex infektion av SARS, som inte ger några andra symptom än lätta förkylningssymptom.
    Av samma anledning deltar inte elitidrottsmän på tävlingar, när de är akut infekterade.

    Kristian Grönqvist

    23 mars 2009 at 12:41

  7. Som Bruce Lee sade; Research your own experience.

    Anino

    24 mars 2009 at 17:34

  8. VARNING!!!

    Har man förkylningssymptom, begynnande, pågående eller symptom som är på väg bort har du i c:a 1 fall av 10 hjärtpåverkan utan märkbara symptom. (Enl. undersökning på amerikanska studenter med lätta förkylningssymptom.) Tränar du med hjärtpåverkan får du antagligen PERMANENTA skador på hjärtat, du kommer med andra ord få permanent nedsatt kondition osv.

    Läkarstud.

    6 november 2009 at 14:13

  9. ”Enl. undersökning på amerikanska studenter med lätta förkylningssymptom”

    Källa?

    Marcus

    6 november 2009 at 17:38

  10. Källa?

    Jag glömde att man inte på den här bloggen accepterar bättre vetande människor. Sök själv.

    Kristian Grönqvist

    6 november 2009 at 18:45

  11. Å andra sidan så är väl ingen av er elitidrottare som MÅSTE träna för att motsvara förväntningar hos sponsorer, landslagsledning osv så jag förstår inte problematiken. Är du sjuk, VILA. Sedan heter det väl motionera och inte träna när man avser Korp och motionsidrottare som endast utövar fysisk aktivitet för välbefinnandets skull. Jag anser mig själv vara en glad motionär med 2:21 på Maraton som bäst.

    Jonas B

    18 april 2010 at 10:46

  12. Jonas B: Missar jag någon ironi i ditt inlägg? En tid på 2:21 på Maraton är inte en tid som en ”glad motionär” presterar. Med det resultatet hade du varit bästa svensk på årets Stockholm maraton och sexa totalt.

    Kristian Grönqvist: Hur ska man veta att personen är ”bättre vetande”. För att den använder Läkarstud. som signatur? Med tanke på att blogginlägget refererar till två vetenskapliga studier bör man givetvis ha en egen källa att komma med när man ifrågasätter dessa.

    hekkonen

    5 januari 2011 at 17:48


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 141 andra följare

