Rakar frisören sig själv?
Bertrand Russell är en smartis. Därför lyckades han identifiera Russellparadoxen. Den är abstrakt men kan illustreras med hjälp av den mer konkreta frisörparadoxen:
Suppose there is a town with just one male barber; and that every man in the town keeps himself clean-shaven: some by shaving themselves, some by attending the barber. It seems reasonable to imagine that the barber obeys the following rule: He shaves all and only those men in town who do not shave themselves.
Under this scenario, we can ask the following question: Does the barber shave himself?
Asking this, however, we discover that the situation presented is in fact impossible:
• If the barber does not shave himself, he must abide by the rule and shave himself.
• If he does shave himself, according to the rule he will not shave himself.
Så vad säger du: Rakar frisören sig själv?
Om frisören är kvinnlig föreligger ingen paradox!
Gustav
29 mars 2009 vid 8:03
Kvinnor saknas i denna bloggs värld. ;-)
swingthatcat
29 mars 2009 vid 8:57
Gustav: Jo, men då ändrar du utgångspunkten för problemställningen.
swingthatcat: Inte helt! ;-)
nonicoclolasos
29 mars 2009 vid 9:02
exakt vad åstadkommer man med frågan? att säga att det är ”reasonable to imagine that the barber obeys the following rule..” för att sedan keomma med en paradox gör väl snarare att man måste ifrågasätta den premissen. vad gör den reasonable om den inte exkluderar honom själv?
anders
29 mars 2009 vid 11:03
Med det förbehållet att det inte kan uteslutas att barberaren rakar sig själv vet vi med säkerhet att barberaren inte rakas av en man från staden.
Flavian
29 mars 2009 vid 12:16
Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är en kvinna eller en man faktiskt.
Dennis
29 mars 2009 vid 12:40
Det gäller bara om alla följer regler, det har kvantmekaniken ändrat på…
Kristian Grönqvist
29 mars 2009 vid 12:57
Rättelse:
Han rakar sig själv.
Detta följer av att alla stadens män rakas av barberaren eller sig själva. Dock rakar endast barberaren andra än sig själv. Således finns det ingen som kan tänkas raka barberaren utom han själv.
Flavian
29 mars 2009 vid 13:22
Men Flavian, om han rakar sig själv skulle han ju raka någon som rakar sig själv, vilket strider mot förutsättningen.
Johan Richter
29 mars 2009 vid 18:21
Kul att du uppmärksammar Russell’s paradox, som bidrog till att stimulera formell matematisk analys i början av 1900-talet. Jag skulle vilja slå ett slag för Zermelos arbete på området. För lite information om bakgrunden till det rekommenderar jag:
http://www.springerlink.com/content/m3436738n2g63p32/
Jonas
29 mars 2009 vid 21:00
Johan Richter:
Jag förstår inte vad du menar. Varför hör det till förutsättningarna att han rakar någon som rakar sig själv?
Flavian
29 mars 2009 vid 22:12
Flavian: ”[The barber] shaves \…\ only those men in town who do not shave themselves.”
Om barberaren rakar sig sjalv sa rakar han alltsa en man som rakar sig sjalv. Det ar liksom det som ar paradoxen.
pontus
29 mars 2009 vid 22:45
Pontus:
Njae, det står väl endast att ”it seems reasonable to imagine that the barber…”.
Alltså står det inte uttryckligen att inte rakar sig själv; eller gör det det?
Flavian
29 mars 2009 vid 22:56
Flavian: Beakta alternativt Quines formulering av paradoxen:
”In a certain village there is a man, so the paradox runs, who is a barber; this barber shaves all and only those men in the village who do not shave themselves. Query: Does the barber shave himself?”
nonicoclolasos
30 mars 2009 vid 6:13
Jaha, då kan han ju inte raka sig själv.
Flavian
30 mars 2009 vid 8:04
Flavian: Men om han inte rakar sig själv, bryter han inte då mot den regel som säger att alla som inte rakar sig själva ska rakas av frisören? Vi tycks ha en… paradox!
nonicoclolasos
30 mars 2009 vid 8:16
Om a är alla klasser som inte innehåller sig själv.
Innehåller a sig självt?
Var det inte gödel som formulerade något liknande?
saku
30 mars 2009 vid 9:04
Översätter du rätt nu? Barber blir väl barberare på svenska, inte frisör? Per definition är en barberare man, så detta med att det kan vara en kvinna utesluts om man översätter rätt.
Gustav
30 mars 2009 vid 10:08
Niclas:
Jo, du har rätt. Vi står inför en paradox. Dock vidhåller jag uppfattningen att barberaren utifrån de uppställda förutsättningarna omöjligen kan raka sig själv.
Dessutom tycks ju en förutsättning vara den att alla män har skäggväxt. Annars kunde man tänka sig att barberaren saknade skäggväxt.
Flavian
31 mars 2009 vid 1:15
Men hur många hårstrån måste vi avlägsna från hans huvud för att han ska bli flintskallig?
Niklas
31 mars 2009 vid 17:38
Niklas: Den smartaste kommentaren hittills!
nonicoclolasos
31 mars 2009 vid 19:35
Äsch. Vilket semantiskt spel, lek med ord!
Klart han rakar sig själv!
Testeless
12 april 2009 vid 22:06
Testeless: Men om han rakar sig själv, bryter han inte då mot den regel som säger att han bara rakar dem som inte rakar sig själva? Vi tycks ha en… paradox!
nonicoclolasos
12 april 2009 vid 22:08
du e fan sjuk i huvudet…
sjuka saker
fdsafd
18 maj 2009 vid 19:27
fdsafd: B’sta kommwntaren hittils. Visserligen har du fel, men jag kan se hur dina gråa går bärsärkargång där i skallen.
Pontus
19 maj 2009 vid 0:37
Cogito, ergo sum.
Jenny
24 juni 2009 vid 7:42
En sådan barberare kan inte existera!
...
10 december 2009 vid 12:59
Barberaren har ett skägg som aldrig rakats…
Kristian Grönqvist
10 december 2009 vid 13:45
gåtan går bara runt och runt, finns inget svar
Julia
10 december 2009 vid 14:13
Haha hysteriskt roligt att läsa alla kommentarer. Svårt att hantera paradoxer? Den här meningen är falsk. Det finns ingen sanning.
DawgbrotherKim
2 februari 2010 vid 12:18
Ja, självklart rakar han sig själv, vad är det ni inte förstår??
Jens
4 juni 2011 vid 9:30