Nonicoclolasos

Jag är vacker när du är full

cocktail

Alkoholintag har många konsekvenser, en del negativa, en del positiva. Enligt studien ”Alcohol Consumption Increases Attractiveness Ratings of Opposite-Sex Faces” påverkas vår uppfattning av andras skönhet av berusning:

DESIGN: In experiment 1, the faces were rated for attractiveness; in experiment 2, the faces were rated for distinctiveness and in experiment 3, the non-face objects were rated for attractiveness.
METHOD: For each experiment, 118 full-colour photographic images were presented randomly on a laptop computer screen, each remaining until a rating response was made.
FINDINGS: There was a significant alcohol consumption enhancement effect only for attractiveness ratings of opposite-sex faces in experiment 1. This indicates that the opposite-sex enhancement effect is not due simply to alcohol consumption causing the use of higher points of ratings scales, in general. 

Vad implicerar resultaten? Främst ger de kanske ytterligare ett skäl för att umgås i sociala sammanhang där andra dricker. Vem vill inte uppfattas som lite vackrare av andra? Forskarna varnar dock för en möjlig negativ effekt: att man tar större sexuella risker när alkohol skapar större attraktion människor emellan. Optimum är kanske därför att andra dricker och att man själv håller sig nykter med full kontroll över vad som sker när andra finner en vacker.

Written by Niclas Berggren

9 april 2009 at 12:37

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag finner ditt resonemang otillfredsställande. Idealet borde vara att alla super sig så kalas att alla tycker att alla är vackra och fina.

    Helge

    9 april 2009 at 13:18

  2. Att hålla sig nykter när andra dricker tycker jag är bland det tråkigaste som finns. Alla andra brukar framstå som otroligt löjliga.

    swingthatcat

    9 april 2009 at 13:45

  3. Helge: Nu slår det mig att betydelsen av skönhet i ett socialt sammanhang kanske är ett relativt fenomen, dvs. det som (främst) spelar roll kan vara hur vacker någon är i förhållande till andra. Om alla dricker och om allas skönhetsuppfattningar förskjuts på samma sätt, är frågan om något har vunnits jämfört med utgångsläget. Lite av ett fångarnas dilemma skymtar måhända fram här? Såvida inte absolut skönhetsnivå också spelar roll.

    nonicoclolasos

    9 april 2009 at 13:46

  4. Inget gör en kvinna mer attraktiv är alkohol och stängningsdags.
    — Arne Anka, vill jag minnas.

    Lennart Regebro

    9 april 2009 at 13:47

  5. Varför inte: Min skönhet gör dig berusad.

    Andres

    9 april 2009 at 18:44

  6. Jag vill istället hylla fyllan för att den gör mig så vacker.

    Kristian Grönqvist

    9 april 2009 at 18:59

  7. Jaha om man skall optimera sin egen upplevelse av skönhet eller egentligen uppmärksamhet och lycka så är det bara att ”köra på” eftersom beteendet är styrkt på forskningsresultat, ELLER!?

    Vilket får mig att ta upp aspekten av att forskning kan bli som en religion.

    Vetenskapsmän söker svar – vilket är bra – det utökar mänsklighetens medvetande och kunnande.

    Men risken är att man bygger upp sitt trosystem endast på det som kan bevisas och som i experiment återupprepas med liknande förutsättningar.

    Jag själv är civilingenjör och har en pappa som är/var kärnfysiker, och vad jag menar med det är att jag har en tradition och uppfostran av att vara nyfiken OCH skeptisk till det som inte kan bevisas och.

    Intressant nog så öppnades min värld dramatiskt när jag lättade på och sedan släppte kravet på bevis.

    Många nya saker blev möjliga när jag gick utanför det ”jag vet att jag vet” och ”det jag vet att jag inte vet” till att utforska ”det jag inte vet att jag inte vet” området som är enormt mycket större än de två första!

    Det har möjliggjort genombrottsresultat.

    Så efter denna utläggning tänker jag… om jag är ute efter uppmärksamhet och socialt utbyte finns det givetvis andra påverkansfaktorer.

    Som tex att ändra sitt ”varande”.

    Du blir attraktiv och ”vacker” när du utstrålar ett lugn där du är jordad.

    Kan du dessutom ”generera energi” så blir du inspirerande och ”kul” att vara tillsamanns med.

    Detta går ju att uppnå genom att dricka alkohol, men det går alltså även utan.

    Den första effekten av alkohol är att ”hinder försvinner” vilket möjliggör en rad olika saker och du börjar dela med dig av dig själv och kan skoja och blir modigare, eller hur?.

    Här kommer ett tips och exempel på hur man med tankens kraft kan ändra sitt varande och görande utan att behöva dricka alkohol.http://lecknepartners.wordpress.com/2009/03/02/tankens-kraft/

    Sedan kan man ju ändå välja att göra det för att det är gott. SKÅL.

    Och så inlägget om erfarenhetens betydelse vs ”behovet av förklaring och förståelse” blogg.aftonbladet.se/18534/perma/984282/ som gör helt nya saker möjliga att tro på!

    lecknepartners

    10 april 2009 at 9:15

  8. Olle

    Du gillar säkert ”Yes man” med Jim Carrey .

    http://www.jimcarreyonline.com/movies/yesman.html

    Anders B Westin

    10 april 2009 at 9:46

  9. Olle
    Jag är gift sedan många många år med en legitimerad kognitiv psykoterapeut. Jag har genom åren läst ett stort antal av hennes utbildningslitteratur.

    Inget är speciellt enkelt när man ser det på gruppnivå.

    Bara för att några kan bli frälsta så innebär det inte att alla har den egenskapen.

    Vissa är födda med en ständigt ifrågasättande hjärna.
    Har dessutom ingen lust att vara så där jättekul.

    Det har en evolutionär nytta för gruppen.

    Big Five och signalsubstanser ställer till det för de allra enklaste modellerna.

    Anders B Westin

    10 april 2009 at 10:01


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 143 andra följare

