Nonicoclolasos

Dags att byta handstil?

Jag blir ibland trött på min handstil. Vad säger ni? Ska jag byta från mitt vanliga sätt att skriva (nr. 1 i bilden nedan) till något av alternativen (alla varianterna är skrivna av mig)? Jag lutar åt att övergå till nr. 3. En person som skriver så kantigt måste uppfattas som intressant (de få gånger han nu skriver saker för hand, vill säga).

handstil

Se även det tidigare inlägget ”Vad har hänt med skrivstil?”.

Written by Niclas Berggren

21 maj 2009 at 11:05

Publicerat i estetik, språk

20 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du är ju redan intressant, även om du flummar ut i frågor om fri vilja, Foucault och annat trams lite för ofta för min smak ;-)

    Vetenskapare

    21 maj 2009 at 11:13

  2. Vetenskapare: OK, då behöver jag kanske inte byta handstil då. :-)

    nonicoclolasos

    21 maj 2009 at 11:16

  3. Du är vänsterhänt, även om nr 2 indikerar ett ambidextert försök. Nr 3 och 4 tycks peka mot en mycket orolig själ, medan nr 5 och 6 mest liknar socialdemokratisk skolkursiv.

    Nummer 7 och 8 är mer ambitiösa, med en feminin kalligrafisk touch. Denna stil kräver mer tid, varför det är troligt att du återgår till den mer ekonomiska och sparsmakade förstavarianten.

    Blogge Bloggelito

    21 maj 2009 at 11:47

  4. Niclas – du duger som den du är, och med den handstil du har! ;)

    Henrik

    21 maj 2009 at 12:02

  5. 8 är en tjej, 7 en ingenjör, 2 är svårläst. 5 och 6 ok, men fula.

    Nej, du kan nog behålla din handstil. Den är är OK.

    Lennart Regebro

    21 maj 2009 at 12:03

  6. (Det är för övrigt jävligt svårt att byta handstil. Jag har försökt, men faller tebaks till min gamla om jag inte tänker på det).

    Lennart Regebro

    21 maj 2009 at 12:03

  7. Blogge: Jag är faktiskt högerhänt! Men jag kanske ska undvika att ge intryck av att ha en orolig själ.

    Henrik: Always so kind. :-)

    nonicoclolasos

    21 maj 2009 at 12:54

  8. Jag föredrar att Du skriver på maskin…

    Kristian Grönqvist

    21 maj 2009 at 13:49

  9. Skulle snarare säga att en person som skriver som exempel tre lär uppfattas som en läkare …

    Skymning

    21 maj 2009 at 14:05

  10. Skymning: Det är kanske inte så dumt? Högre status, om inte annat.

    nonicoclolasos

    21 maj 2009 at 14:15

  11. Om du vill (även fast konsensus säger att det inte behövs) skriva mer intressant kan du alltid skriva med vänster hand, spegelvänt och från höger till vänster. Sen får folk som vill läsa hålla upp pappret mot ljuset för att det ska se normalt ut. Jag gjorde så under ett uttråkat skolår. Jag har för mig att det var en vänsterhänt DaVinci som kom på metoden (rätta mig om jag har fel).

    För övrigt läste jag handstilarna innan jag läste den andra texten. Jag var övertygad om att #8 var skrivet av en kvinna innan jag läste att du skrivit alla. Intressant.

    Pontus

    21 maj 2009 at 14:33

  12. Pontus: Intrikat liten övning du föreslår! :-) Vad gäller nr 8 försökte jag medvetet imitera det jag uppfattar som en kvinnlig handstil.

    nonicoclolasos

    21 maj 2009 at 14:37

  13. 8:an är lite ”Min Häst”. Alternera medvetet under föreläsningar och seminarier. Ju svårare teori, luta desto mer till vänster. Det skapar en skön och konstig känsla.

    pierre

    21 maj 2009 at 16:33

  14. Passa på att byta gångstil när du ändå är på det humöret!

    (Jag föredrar faktiskt 1)

    pontus

    21 maj 2009 at 17:55

  15. Pontus: Jag kanske skulle börja gå som en hockeyspelare? Mycket maskulint! Det gäller att förnya sig då och då på olika områden.

    nonicoclolasos

    21 maj 2009 at 17:57

  16. Hockeyspelare ar ett forslag. John Cleese har ett par andra pa lager:

    pontus

    21 maj 2009 at 19:21

  17. Läkaren är nog mer nr 4, medan 6:an ser lite hiphop ut. 3:an är väl många av oss när vi blir gamla. (Dagens pensionärer har ofta lyckats behålla sin vackra inövade handstil.)
    Din nuvarande stil är lättläst, inlärd. Det löser sig om du börjar skriva mer för hand.

    Camilla

    21 maj 2009 at 23:55

  18. Byter du till nummer 2, 3 eller 4 blir jag förbannad. Tanken är väl ändå att andra också skall kunna läsa det du skriver?

    klas

    23 maj 2009 at 14:46

  19. Klas: Jag är frestad av nr 3. (Den är ju läsbar!)

    nonicoclolasos

    23 maj 2009 at 16:40

  20. Okej, jag tycker som klas
    Fastän jag inte ens är tonåring (på gränsen till det)
    Jag kan läsa det mesta .
    Faktist tycker jag om nummer 6 läsbar och rätt snygg.
    Du vill väl att alla ska kunna läsa den?

    Jolanda

    17 juni 2012 at 21:31


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 144 andra följare

