Nonicoclolasos

Vilka gynnas av rättvisemärkt kaffe?

Detta kände jag inte till:

Mexico is the biggest producer of Fairtrade coffee with about 23% market share. Indeed, as of 2002, 181 of the 300 Fairtrade coffee producers were located in South America and the Caribbean. As Marc Sidwell points out, while Mexico has 51 Fairtrade producers, Burundi has none, Ethiopia four and Rwanda just 10 – meaning that ”Fairtrade pays to support relatively wealthy Mexican coffee farmers at the expense of poorer nations”.

Vilket gynnar de allra fattigaste mest: att köpa icke rättvisemärkt kaffe från Afrika eller att köpa rättvisemärkt kaffe från Latinamerika? Jag tycker fortsatt att det är rimligt att inte köpa rättvisemärkt.

Tips: Marginal Revolution.

Written by Niclas Berggren

12 december 2009 den 17:49

Publicerat i fattigdom, handel, rättvisa

5 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Jag köper det kaffe jag tycker är gott och prisvärt.
    Just nu är det Mollbergs blandning.

    Finns det några tomtenissar som tycker det är åt helvete så, ”what the fuck”.

    swingthatcat

    12 december 2009 at 21:21

  2. Själv köper jag hela bönor från Mauro. Decaff såklart.
    http://www.caffemauro.com/mauro-en.php

    Kakfröken

    14 december 2009 at 18:16

  3. ”Decaff såklart” – Varför såklart?

    swingthatcat

    14 december 2009 at 19:41

  4. För att det är mera cancerogent, så klart.

    Baphomet

    14 december 2009 at 20:50

  5. ”Godheten provocerar: för att goda människors handlingar ifrågasätter mina val och mitt sätt att leva? För att goda människor orsakar känslor av underlägsenhet hos oss”. Ann Heberleins analys förklarar kanske varför vi njuter när miljömupparna har fel, biståndsorganisationen varit ineffektiv, eller att en Frälsningssoldat uttryckt en icke korrekt åsikt.

    suzy

    28 maj 2011 at 13:57


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 138 andra följare

