Nonicoclolasos

En kantiansk förebild

Sveriges Radios nya styrelseordförande Agneta Dreber, i DI Weekend idag:

I vilken situation ljuger du?
Inga.

Written by Niclas Berggren

9 april 2010 at 11:05

Publicerat i etik, filosofi, moral, sanning

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eller: När någon frågar mig i vilken situation jag ljuger.

    Camilla

    9 april 2010 at 11:10

  2. Camilla: Din cynicism chockerar mig!

    Niclas Berggren

    9 april 2010 at 11:11

  3. På vilket sätt är Dreber en ”KANTIANSK” förebild?

    Lisa

    9 april 2010 at 11:59

  4. Lisa: Eftersom filosofen Immanuel Kant menade att lögner alltid är moraliskt förkastliga.

    Niclas Berggren

    9 april 2010 at 12:03

  5. Mäh, det är väl klart hon ljuger nån gång. Sen handlar det väl om hur hon definierar lögner. Den vanligaste vardagslögnen är ju svaret på frågan om hur man mår till exempel..
    Jag tror på allvar inte att det finns en enda människa som aldrig ljuger.
    Detta är jag beredd att ta gift på.

    .perpotator

    9 april 2010 at 12:17

  6. .perpotator: Din cynicism chockerar mig!

    Niclas Berggren

    9 april 2010 at 12:18

  7. Då är hon nog ingen bra entreprenör…

    http://blogs.hbr.org/cs/2010/04/is_it_ok_for_entrepreneurs_lie.html

    Fast hur många i hennes situation är det å andra sidan? ;-)

    Marcus Linder

    9 april 2010 at 13:17

  8. Vem vet. Hon kanske är så principfast som hon påstår.

    När hennes sambo frågar henne: ”Älskling, ser jag inte väldigt gammal och sliten ut?” kanske hon svarar: ”Den frågan vill jag inte svara på”

    guggebonds

    9 april 2010 at 13:20

  9. Hennes sambo har nog i så fall lärt sig att inte fråga.Självbevarelsedrift och sånt där…

    Camilla

    9 april 2010 at 13:41

  10. Tala sanning, den består sommar, vinter, höst och vår. Den går ut i alla väder, och bär alltid söndagskläder. Men ibland borde man kanske hålla tillbaka information: http://www.dilbert.com/fast/2003-08-27/

    Mina

    9 april 2010 at 14:38

  11. Mina: En mycket underhållande Dilbert! Den får mig att tänka på att det inte är självklart vad ”ljuga” betyder. Det finns t.ex., vilket framgår av denna spännande artikelStanford Encyclopedia of Philosophy, personer som menar att undanhållande av information kan utgöra lögn.

    Niclas Berggren

    9 april 2010 at 14:41

  12. Dreber är en typisk maktkvinna.
    Att bara svara på detta sätt tyder på dålig självinsikt.

    Vår kära centerledare fick samma typ av fråga i höstas.
    Nehej! Inte ljuger och manipulerar hon inte.

    Jag har aldrig hört henne hålla sig till sanningen.

    Anders B Westin

    9 april 2010 at 14:45

  13. Som sagt, det låter snarare som hon har bristande självinsikt… Det är väldigt, väldigt få personer som inte ljuger någon gång ibland. Dom flesta ljuger flera gånger per dag, fast man inte tänker på det.

    Nicklas:
    Man kan utan att bokstavligen ljuga genom att undanhålla viss relevant information måla upp en situation som inte stämmer med verkligheten. Ifrån lögnarens perspektiv är det betydligt bättre, det är mindre att komma ihåg, det kan hålla för viss kontroll och det blir svårare att påstå att du ljög.

    Kant hade fel IMO, det finns fall då lögner är försvarbara, sällsynta men dom finns. Konsekvensetik tenderar generellt att motsäga kategoriska uttalanden.

    Själv är jag tämligen öppen och ärlig för det mesta, men det händer att jag ljuger, särskilt om jag mår dåligt och inte vill prata med personen om det, eller vet att hon/han skulle ha svårt att hantera situationen.

    Nephilim´s Wings

    9 april 2010 at 23:16

  14. Jo. Självklart ljuger alla människor (utom Agneta Dreber då) med jämna mellanrum. Föräldrar och folk som jobbar med barn ljuger väl ganska flitigt:

    ”Mamma, mamma, visst låter det fint när jag spelar…?”

    guggebonds

    10 april 2010 at 1:49

  15. Eric

    10 april 2010 at 21:08


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 144 andra följare

