Nonicoclolasos

Skänker determinismen tröst?

De flesta människor upplever svåra stunder i livet. Hur man reagerar på trauman varierar dock. I den nya studien  ”The Benefits of Believing in Chance or Fate: External Locus of Control as a Protective Factor for Coping With the Death of a Spouse”, publicerad i Social Psychological and Personality Science (preliminär gratisversion här), undersöks om graden av upplevd kontroll över situationen har någon effekt:

The death of a spouse is an extremely stressful life event that consequently causes a large drop in life satisfaction. Reactivity to the loss, however, varies markedly, a phenomenon that is currently not well understood. Because lack of controllability essentially contributes to the stressful nature of this incident, the authors analyzed whether individual differences in belief in external control influence the coping process. To examine this issue, widowed individuals (N = 414) from a large-scaled panel study were followed for the 4 years before and after the loss by using a latent growth model. Results showed that belief in external control led to a considerably smaller decline in life satisfaction and higher scores in the year of the loss. Thus, although usually regarded as a risk factor, belief in external control seems to act as a protective factor for coping with the death of a spouse.

Vad menas då med extern kontroll? Jo:

Individuals with a belief in external control interpret events to be the result of surrounding forces, such as luck, chance, or fate, whereas individuals with a belief in internal control perceive events as contingent upon their behavior.

Detta knyter an till en effekt som avsaknad av tro på fri vilja (och, i mitt fall, tro på determinism) har på mig: det ger en tröst att inse att inget av det som sker — och inget av det som inte sker — i mitt eller någon annans liv ytterst har med mig eller dem att göra. Einstein verkar ha tänkt likadant.

Written by Niclas Berggren

2 november 2010 at 7:13

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vilket sammanträffande. Grtönqvist tänkte också så…:-)

    Kristian Grönqvist

    2 november 2010 at 10:45

  2. Låter iofs väldigt likt den tröst som många finner i religion. Om det finns en mening i det som sker, är det ju just externa krafter som är i görningen.

    En annan sak: invandringtråden verkar ha kajkat ihop på något sätt.

    Lennart W

    2 november 2010 at 11:16

  3. Lennart: Ja, men i religion utgår man från en medveten kraft som ”har allt i sin hand”; för egen del tror jag enbart på rent naturalistiska krafter som avgör vad som sker bortom min egen yttersta kontroll.

    För övrigt vet jag inte riktigt vad som har hänt med invandringstrådens formatering. Som tur är verkar allt fortfarande gå att läsa.

    Niclas Berggren

    2 november 2010 at 11:26

  4. I Safari verkar det funka som det ska. Med IE kan jag bara läsa fram t.o.m. filmen (som inte visas längre).

    Ang. determinism är jag fortsatt förvånad över att den idén fortfarande tas på allvar, efter upptäckterna av kvantfysik och kaos. Tolkningarna av Born och Everett hjälper inte riktigt. Det är ju fortfarande samma Schrödingerekvation som används på samma sätt i alla räkningar som enl. den vanligaste sannolikhetestolkningen.

    Borns deterministiska och ickelokala tolkning med dolda variabler förefaller mig vara mer komplicerad än Bohrs sannolikhetstolkning, och faller alltså för Occams rakkniv. Samma gäller Everetts oändliga många världar-tolkning tycker jag.

    Lennart W

    2 november 2010 at 12:14

  5. För att förklara. Renlärig determinist kommer jag aldrig att bli, men det är orimligt för mig att tro att universum skulle ha blivit till med oss i åtanke.

    Kristian Grönqvist

    2 november 2010 at 13:59

  6. Viket är nästan samma sak. Vad vi än tar oss till, kommer det inte att påverka resten av universum.

    Kristian Grönqvist

    2 november 2010 at 14:02

  7. Niclas!
    Blev nog faktiskt lite misledd av din rubrik här. Artikeln handlar ju inte alls om att det är determinism som skänker tröst. Det väsentliga för trösten är att man inte tror på fri vilja, vilket enl. artikeln även inkluderar slump som man inte kan påverka själv.

    Dessutom finns det ju, märkligt nog, de som anser att determinism är kompatibel med fri vilja. I det fallet skänker determinism INTE tröst, enl. artikeln.

    Lennart W

    3 november 2010 at 11:24

  8. Lennart: Man får läsa mer än rubrikerna för att få grepp om saker och ting på denna blogg. Som tur är är de flesta inlägg korta, så det hoppas jag går bra. Jag klargör att det är mitt tillägg, att tro på (den hårda) determinismen kan ge tröst, precis som tro på slump eller öde.

    Niclas Berggren

    3 november 2010 at 12:36

  9. Stämmer förstås, och det är OK. Klart man inte bara bör gå på rubriken. Likafullt är allt sant i min förra kommentar. Se min kommentar mer som en observation, inte som ett ändringsförslag. Det som bör ändras kanske bara är mitt sätt att läsa..

    Lennart W

    3 november 2010 at 13:07


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 141 andra följare

