Nonicoclolasos

Farväl

Jonathan Rauch:

If some strange magnetic pulse wiped out every blog post written since the format began, hardly anything memorable or important would be lost …

I denna anda har jag, efter en tids funderingar, bestämt mig för att sluta blogga. Jag tackar mina gästbloggare, läsare och kommentatorer. Jag låter bloggen stå kvar tills vidare.

Du kan fortsättningsvis ta del av mina tankar på FacebookTwitter och Google+.

Written by Niclas Berggren

14 juli 2011 at 9:50

Publicerat i ego

68 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mycket mycket trist….

    Fredrik O

    14 juli 2011 at 9:54

  2. Jag har uppskattat din blog mest av alla jag läser. Jag kommer genuint att sakna dina synpunkter och insikter och önskar stilla att du omprövar ditt beslut.

    Björn

    14 juli 2011 at 10:02

  3. Ja hemskt tråkigt. Du är bland de mest läsvärda.

    aviel

    14 juli 2011 at 10:05

  4. Också jag blir lite ledsen. Hoppas du återupptar ditt bloggande när andan faller på.

    Anna Ekström

    14 juli 2011 at 10:13

  5. Din har varit den enda blogg jag prenumererat på. Kommer att sakna dina kloka inlägg.

    Patrik Lindenfors

    14 juli 2011 at 10:22

  6. Tack för allt! Ibland behöver man ju vända blad. Ursäkta mig om jag på något sätt har bidragit till att du tröttnade på den här grejen, och lycka till med allt annat du har på gång. Åter igen, tack för din insats här!

    Lennart W

    14 juli 2011 at 10:23

  7. Och när kommer magasinet ”Nonicoclolasos” då?;)
    Jag förstår verkligen ditt beslut, och tackar dig för alla intressanta vinklingar, fria idéer och bredd. Du finner troligen nya forum och du kan verkligen det här, Niclas! Det är en särskild talang/resurs att attrahera läsare.
    Efter att ha följt bloggen länge, känner jag dig på ett plan faktiskt, och jag önskar dig frekvent ytlig njutning av alla slag, pengar, kärlek, en passionerad underbar romans i dödsögonblicket och massor av skönhet i din närhet! Och en irrationell kärlek till livet, som bara finns där jämt.
    Du hamnar lyckligtvis aldrig i riksdagen! Det är ingen risk med alla de ståndpunkter du står för, i mogen ålder dessutom..
    Tack och hej, Niclas.

    Camilla

    14 juli 2011 at 10:26

  8. Vad som är important och memorable kan man nog diskutera länge. I vart fall tackar jag för en mycket läsvärd blogg!

    Henrik Jordahl

    14 juli 2011 at 10:31

  9. Tack för många bra inlägg! Även jag kommer att sakna bloggen.

    Jag önskar dig fortsatt lycka till med övrigt skrivande framöver.

    Marcus Linder

    14 juli 2011 at 10:36

  10. Då är det bara att säga tack för alla läsvärdheter och reflektioner som dina tankarvi ord har givit mig.

    Tack!

    Patrik Strlne

    14 juli 2011 at 10:36

  11. Vad fan! Du kan inte SLUTA blogga! Men ingen anledning till panik, allt kan lösas med rätt pris. Ta ut en prenumerationsavgift så blir både du och vi läsare nöjdare än idag. Slutet gott, allting gott. Tänk som en ekonom nu och inte som nån litteraturvetare.

    Donkey Kong

    14 juli 2011 at 10:36

  12. Väldigt tråkigt för oss läsare. Det finns få bloggar som är så bra som din. Jag hoppas att det inte är farväl, utan au revoir.

    Johan Norberg

    14 juli 2011 at 10:39

  13. Mycket tråkigt.

    Dennis Josefsson

    14 juli 2011 at 10:52

  14. Jättetråkigt. Sveriges bästa blogg går i graven. Tack för alla intressanta inlägg.

    Marcus Salomonsson

    14 juli 2011 at 11:23

  15. det var synd,tycker du har vaskat fram ett och annat guldkorn

    eevert

    14 juli 2011 at 12:20

  16. NEEEEJ!!!

    Men lycka till och tack för alla kloka inlägg!

    Veronika

    14 juli 2011 at 12:22

  17. Niclas, jag förstår beslutet. Bloggandet måste ha tagit en jäkla massa tid. Den kompromiss du försökte dig på – att initiera diskussioner men sedan oftast avstå från att delta själv – lät väldigt rimlig: det finns inte någon bra anledning för någon att förebrå dig för att inte delta i diskussionen bara därför att du startade den. Men även att blogga på det sättet måste ha tagit mycket tid i anspråk. Hur som helst, din blogg har varit väldigt, väldigt bra. Kul och lärorik att läsa, och faktiskt inspirerande för forskningen. Jag hoppas att du, som du skriver, låter de befintliga blogg-posterna stå kvar.

    Johan Lagerlöf

    14 juli 2011 at 12:51

  18. [...] Berggren, docent i nationalekonomi och vice vd i Ratio, meddelar att han slutar blogga. Mycket [...]

    www.fredrik-karrholm.se

    14 juli 2011 at 13:12

  19. Det är svårt att hitta någon lika läsvärd och inspirerande blogg som denna.
    Det kommer att bli ett stort tomrum efter dig. Varför inte vila en stund och återta bloggen igen när du känner lust igen?

    Cyber-kramar
    Gother

    Gother

    14 juli 2011 at 13:48

  20. Även du, min Nonicoclolasos

    swingthatcat

    14 juli 2011 at 14:34

  21. Den enda blogg jag faktiskt följer, som har inspirerat och lockat till skratt och eftertänksamhet. Oerhört tråkigt! Du kommer att lämna ett stort tomrum efter dig.

    Peter Alestig

    14 juli 2011 at 14:53

  22. Ajaj, vad synd. Detta är det enda jag läser i diskussionsväg förutom Vetenskap och Folkbildnings forum. Applåder för bloggen!

    Cecilia

    14 juli 2011 at 15:25

  23. Tack alla för dessa fina kommentarer! De gör mig glad.

    Niclas Berggren

    14 juli 2011 at 15:31

  24. Det är tråkigt att du slutar Niclas. Du har haft en unik och intressant blandning av ämnen på en utmanande intellektuell nivå. Jag kan förstå att det kan innebära en press att hela tiden känna sig manad att producera en hög frekvens av inlägg för att hålla kvar läsarna. Det finns dock en annan modell som jag kan rekommendera. Själv bloggar jag egoistiskt. D.v.s. jag postar ganska oregelbundet, då och då, nästan uteslutande för min egen skull. Anledningen till att jag trots allt väljer bloggformatet snarare än bara gör helt privata anteckningar är att jag märker att jag anstränger mig lite mer. Det blir något mer genomtänkt och formuleringarna blir lite noggrannare… (Sen är det väl i och för sig också så att jag skriver en blogg som jag själv skulle vilja läsa) Summa summarum Niclas: du kanske kan hitta ett nytt format att skriva på.

    guggebonds

    14 juli 2011 at 15:57

  25. Kommer att sakna bloggen.

    Ulf L

    14 juli 2011 at 16:36

  26. Trist att denna blogg försvinner.

    Tycker nog själv att Jonathan Rauch är typisk för den gamla, trötta och bittra generation som Niclas annars ogillar just för dess brist på entusiasm och livsglädje. Visst är det sant att bloggformatet föder snabba och ogenomtänkta kommentarer framför djupsinne och reflektion, men det finns ingenting som säger att all text måste vara av hög kvalitet. Dessutom är bloggosfären inte annorlunda andra delar av det vi kallar samhälle: somliga har mycket att förmedla, andra bara pratar och skvallrar. Rauchs förhoppning är att apparna ska göra internet mindre ytligt. Det kommer inte att hända. Inom en snart framtid har varje människa en app och problemet med att sovra bland alla röster är tillbaka.

    Christopher Aqurette

    14 juli 2011 at 17:12

  27. Tack för ett mycket lärorikt seminarium!

    Jag kommer att sakna bloggen – den mest läsvärda – men säkerligen återvända och botanisera i arkivet.

    Suzy

    14 juli 2011 at 18:16

  28. Tack för alla intressanta blogginlägg!

    Det har varit mycket lärorikt att få följa din blogg och ta del av många spännande rapporter.

    Hoppas du får mer tid över till annat och kanske framöver börjar skriva igen!

    Mvh

    Johan

    14 juli 2011 at 18:37

  29. Jag förstår ditt beslut, men kommer sakna din blogg, som jag har följt under många, många år.

    Håkan

    14 juli 2011 at 18:44

  30. Tråkigt att höra; det väcks ofta ideer efter läsning här. Men jag vill säga tack!

    Johan

    14 juli 2011 at 20:41

  31. Otroligt tråkigt att läsa. Knappt så jag tror mina ögon; den överlägset mest läsvärda bloggen kommer att upphöra förse omvärlden med det senaste från vetenskapens värld blandat med allmänt tankeväckande filosofiska utläggningar.

    Ingen blogg har fått mig att omvärdera mina grundläggande värderingar, synpunkter och angreppsvinklar från allt mellan himmel och jord.

    Jag respekterar ditt beslut öven om det citat du refererar till inte alls gör din blogg rättvisa.

    Tack för allt!

    Gustaf

    15 juli 2011 at 0:47

  32. Tack, Niclas, för alla intressanta och inspirerande texter! Och tack till er som kommenterat. Niclas artiklar och diskussionerna som följt har lärt mig massor.

    Fredrik Ivrell

    15 juli 2011 at 10:18

  33. Det här var ju mycket tråkigt. Jag har verkligen uppskattat din blogg! Vad ska du nu göra med all tid som blir över?

    pontus

    15 juli 2011 at 11:33

  34. Mycket tråkigt Niclas.

    Andan på Din blogg har varit liberal och tillåtande. Tonen ibland oförsonlig ibland förstående. Frågorna många och intressant varierade. Med en viss distans till den så ofta förekommande mittfåran. Ämnena valda alldeles utmärkt provocerande och frågeväckande. M.a.o. en alldeles utmärkt oas och en plats för vederkvickande meningsutbyte. Till skillnad från en hel del vattenskadade och PK sajter.
    Vad beträffar citatet kan jag naturligtvis inte hålla med ett dugg. Alla diskussioner, vunna eller förlorade, ger oss perspektiv på tillvaron, den tenderar så lätt att bli förutsägbar. Diskussioner leder alltid till bredare lärdom, vissa saker här har etsat fast sig i mitt minne och kommer inte att försvinna förrän med min död, ifall jag inte hunnit förmedla den vidare till mina ättelägg, varvid kanske tanken får ett längre existensberättigande.
    Med många tacksamma minnen och önskan om fortsatt meningsfullt kommunicerande….

    Kristian Grönqvist

    15 juli 2011 at 16:29

  35. Jag får också ta och tacka för den tid som varigt, och hoppas du återuppväcker bloggen någon gång i framtiden.

    David Bergkvist

    15 juli 2011 at 17:36

  36. För numera ganska länge sedan gjorde jag ett ytterst kort gästspel, med väldigt pinsamt resultat, i ett av dina forskningsprojekt. Försökte länge förtränga detta, men det blev svårt efter att jag upptäckte din blogg för kanske 4-5 år sedan.

    Håller sällan med dig, men jag tycker ändå mycket om vad du har skrivit och hur du har skrivit. Du har gjort en insats, verkligen, och har fått mitt vänsterorienterade synsätt att vackla då och då.

    Lycka till!

    /Andreas

    Andreas

    15 juli 2011 at 19:17

  37. Håller med om mycket som skrivits här. Jag tänker inte försöka övertala dig om att ompröva ditt beslut, trots att även jag så klart kommer att sakna bloggen som ju onekligen är tämligen unik i sitt slag. Istället ser jag fram emot att upptäcka hur du kommer att kanalisera den tid och energi som frigörs!

    Olof Johansson-Stenman

    15 juli 2011 at 20:43

  38. Vad tråkigt att läsa, då detta är en av mina favoritbloggar. En av dem få bloggar som man verkligen lär sig något av.

    Niklas79

    15 juli 2011 at 20:48

  39. Jag kan inte vara den ende som när jag läste postens titel trodde att Niclas slutligen gjort slag i saken.

    Baphomet

    15 juli 2011 at 21:24

  40. Tråkigt, men tack för alla intressanta inlägg!

    Pooya

    16 juli 2011 at 1:02

  41. Allt har sin tid – tack för denna, Niclas! Som Black Eyed Peas sa: The energy never dies…

    Karl

    16 juli 2011 at 13:27

  42. Tråkigt att höra. Jag hoppas att du inte tar ner bloggen, då den innehåller många bra tankar och länkar.

    Har inte alltid uppskattat konsten du lagt upp, men tyckt om det mesta du skrivit. Tack för alla tänkvärda tankar!

    Carl Jakobsson

    16 juli 2011 at 22:47

  43. Kan bara instämma i kören.

    Jag började läsa din blogg i samband med att jag påbörjade mina nationalekonomistudier i Lund för nästan 2 år sedan. Jag har inte kommenterat mycket men du och dina inlägg har hjälpt mig att få en väldigt nyanserad bild av nationalekonomin – något som gjort mig väldigt passionerad till ämnet.

    Tack för tiden och lycka till i framtiden.

    -_-

    17 juli 2011 at 6:09

  44. Förståeligt och tråkigt. Hoppas höra dig i andra fora. Lycka till!

    Nils Hyllienmark

    17 juli 2011 at 9:20

  45. Niclas, tack för blogget. Det har varit mycket intressant.

    Panu Poutvaara

    17 juli 2011 at 22:42

  46. Tråkigt, men tack för många intressanta bloggposter! Klart mest imponerande vetenskapsbloggen på svenska har du skrivit (i min mening) – med en otroligt hög uppdateringsfrekvens och med en brett samhällsvetenskapligt perspektiv.

    KM

    17 juli 2011 at 23:48

  47. [...] Nonicoclolasos har för övrigt annonserat att han slutat blogga. Det är en mycket tråkig nyhet – han har drivit en av de bästa bloggarna i Sverige. Jag framför härmed mitt tack för alla intressanta inlägg genom åren. [...]

  48. Jag har gjort fler stjärnmärkningar (google reader) i din blogg än i någon annan av mina 100-talet rss-prenumerationer. Så, vad mig anbelangar, så gäller Rauch uttalande dig minst av alla i bloggosfären. Jag kommer sakna dig.

    jeppen

    18 juli 2011 at 17:04

  49. Tack Niklas för alla provocerande inlägg. Har ju inte delat dina åsikter men det har hjälpt mig att förstå andras sätt att tänka och kanske hjälpt även hjälpt mig själv att klargöra min egen ståndpunkt. Din blogg är faktiskt den jag oftast besökt. Lycka till
    Roland

    Roland

    19 juli 2011 at 17:50

  50. Din blogg var den enda jag läste (sedan Marcus slutade). Nu kommer jag nog inte läsa någon alls.

    Vetenskapare

    19 juli 2011 at 21:23

  51. Det var mycket tråkigt att höra, jag har följt din blogg i snart tre år och det har varit väldigt intresant läsning. Tack för all tid och möda du har laggt ner på att dela din och andras syn på många intresanta ämnen, en av de bästa bloggarna går nu i graven.

    Tomas Erling

    20 juli 2011 at 13:56

  52. Trist att du slutar, men citatet träffar givetvis mitt i prick (bortsett från enstaka amerikanska bloggar).

    jesus

    21 juli 2011 at 4:26

  53. Stort tack för den tid som gavs! Även om det som är ”important and memorable” som skrivs på bloggar oft finns lagrat annorstädes är bloggen ett bra sätt att sprida dem på, och inte minst ett bra verktyg för bloggaren att tänka med?

    Tror många med mig hoppas att du ångrar dig.

    Alexander Funcke

    21 juli 2011 at 7:22

  54. Tråkigt att du lägger av Niclas. Hoppas du ändrar dig!

    Fredrik Bendz

    21 juli 2011 at 15:27

  55. Tråkigt att du lägger av Niclas. Hoppas du ändrar dig!

    P.S. Citatet påminner väldigt mycket (för mycket för att vara en slump?) om Robert Ingersolls åsikt om bibeln:

    ”If all the historic books of the Bible were blotted from the memory of mankind, nothing of value would be lost.”

    Fredrik Bendz

    21 juli 2011 at 15:30

  56. Diskussionen om bloggarnas meningslöshet är lite absurd. Det är lite som att hävda att eftersom så få böcker blir bra klassiker så är det meningslöst att skriva och läsa böcker. Problemet är snarare denna attityd.

    Det Jonathan Rauch verkar vilja komma åt är trenden bland unga amerikanska journalister och skribenter att prioritera kvantitet framför kvalitet när de låter antalet blogginlägg per dag avgöra hur bra de arbetar. Men det problemet känner vi igen från andra ställen. Studenter (och lata lärare) har en tendens att värdera en uppsats sidantal högre än dess innehåll. Många kommersiella författare och publicister värderar en boks tjocklek högre än dess innehåll eftersom ”tegelstenar” säljer bättre då konsumenterna tror sig få mer för pengarna.

    Bloggarna är viktiga. De allra flesta är tramsiga, slarviga och helt enkelt skit. Men bloggar som skrivs an hängivna människor tenderar att erbjuda alternativa perspektiv och hög sakkunskap. Att det mesta som skrivs på bloggar blir snabbt ointressant och snart faller i glömska beror tull stor del på att det kommenterar aktuella händelser. Men vad gör det? Vi lever alltid i nuet.

    Det som är trist är att många som borde blogga inte gör det. Niclas borde börja igen. Kanske genom att tänka bort alla krav på ständiga uppdateringar och bara skriva när det verkligen känns angeläget?

    Christopher Aqurette

    21 juli 2011 at 16:45

  57. :(

    Carl

    21 juli 2011 at 22:06

  58. Mycket synd men väldigt begripligt. Tack för en väldigt bra och inspirerande blogg.

    Jonas Vlachos

    22 juli 2011 at 2:41

  59. Men va fan! Du kan ju inte bara lägga av; vad är det för stil?

    Peter

    22 juli 2011 at 15:54

  60. Mycket trist. Följt bloggen i stort sett dagligen. Mycket av det du skrivit har varit både ”important and memorable”, i alla fall för mig. Stort tack för det!

    Per Nilsson

    25 juli 2011 at 22:31

  61. Trist som sagt… förbaskat trist när jag tänker efter. Vi behöver bloggar som tar upp forskning inom samhällsvetenskap. Även om man givetvis kan säga att den är selektivt vald utifrån vad du vill bevisa :) Men det är ändå forskning och inte löst tyckande. Som jag sagt tidigare så tycker jag inte om vissa av de ”ytligare” delarna av bloggen eftersom jag tycker att världen är tillräckligt ytlig och känslokall som den är. MEN. Jag vill ju kunna säga det till dig! Och det går ju inte om du slutar blogga ;)
    Jag är säker på att den här bloggen har öppnat mitt sinne. Den har bidragit till att jag numer försöker låta bli att reagera känslomässigt när jag hör något som till en början låter omoraliskt pga den indoktrinering av tabun som präglar vårt tänkande.
    En stor del av behållningen av denna blogg beror utan tvekan på att så många läser bloggen och engagerat uttrycker sina åsikter på den så att det skapas en debatt. Alla håller inte bara med hela tiden vilket jag tycker har gett större trovärdighet av bloggen med tanke på att du ofta har försvarat dina åsikter. Jag är säker på att du har en oerhört filosofisk och orubblig anledning till att du tänker sluta blogga, så därför är det väl ingen idé att försöka övertala dig ;)
    ha det bra

    Andreas SO (tidigare bara Andreas..)

    27 juli 2011 at 23:27

  62. Niclas, varför dessa hörnlösningar? Under en av våra flygningar tillsammans berättade du för mig att du tyckte att en av de mest intressanta sidorna med nationalekonomi är att visa att hörnlösningar tenderar att vara irrationella. Nu har du bloggat otroligt intensivt i många år och så bestämmer du dig för att lägga av – tvärt. Varför inte blogga då och då? Kan du verkligen veta nu att du inte kommer att vilja blogga alls, säg nästa vecka eller månad. Låt bloggen stå kvar, känn inget krav att skriva, men gör det gärna om andan faller på. Vi är många som läser vad du skriver…

    Tacksam för svar

    Micke

    Mikael Elinder

    28 juli 2011 at 13:52

  63. Trist… Har sedan starten uppskattat din blogg. Lycka till och jag hoppas vi får möjligheten att följa dina reflektioner på annat håll.

    Tommy

    28 juli 2011 at 14:20

  64. Jag ber att få tacka återigen för alla vänliga ord.

    Micke, vi får se. Just nu njuter jag av att ha tid för annat på min fritid.

    Niclas Berggren

    28 juli 2011 at 19:18

  65. Tack och trist

    Johan

    12 augusti 2011 at 9:54

  66. Jag kommer in sent omsider på ett hörn här (en del drar ner på bloggskrivandet under sommaren – jag drar ner på bloggläsandet) och vill bara tacka för den här tiden! Det har varit en givande, intressant, stimulerande och stundtals provocerande blogg; just the way I like it.

    Lycka till framöver! Bloggen får ligga kvar i feedet ifall du bestämmer dig för att skriva nåt mer inlägg nån gång. Och börjar du blogga nån annanstans, skriv gärna en hänvisning här så den dyker upp i våra klienter.

    Danni

    12 augusti 2011 at 13:35

  67. Eftersom jag varit periodare på denna blogg tog det mig en månad att märka att den inte lever längre. Trist, men allting har en ände och avslut öppnar upp för nya strömmar. Tack för det som varit!

    Spillulle

    13 augusti 2011 at 14:16

  68. ”Men jag ser även bloggandet som en modern form av hupomnemata. Det är ett sätt för mig att teckna ned forskningsresultat, tankar, insikter och estetiska upplevelser som jag tror har möjlighet att utveckla mitt eget (och förhoppningsvis andras) mentala liv.”

    - Herr Nonicoclolasos

    Andreas

    23 juli 2012 at 22:05


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 141 andra följare

