Nonicoclolasos

Nytt system för helgdagar

I DN Ekonomi (27/2) stod det att Sverige toppar helgdagsligan i Europa: tillsammans med Portugal har vi 16 helgdagar per år (utöver söndagar). Rumänien har blott åtta. Jag skulle vilja reformera systemet med helgdagar.*

Jag förordar en privatisering. Det skulle innebära att staten inte proklamerar några helgdagar alls (inte heller söndagar) utan låter arbetstagare och arbetsgivare komma överens om ledigheten. Därigenom uppnås åtminstone två fördelar:

  1. Antalet lediga dagar blir flexibelt. Vissa kanske fördrar att arbeta mer, och då kan de förhandla sig till ett arbetsintensivt avtal (mot högre lön). Andra, som prioriterar ledighet, kan förhandla sig till fler lediga dagar (mot lägre lön).
  2. Staten tar inte ställning för att vissa dagar är ”värda” att vara lediga dagar. Nu säger staten att det inte ska arbetas under diverse kristna högtider, under en politisk högtid och under en nationalistisk högtid. Jag anser det otillständigt att staten sänder sådana signaler: den bör vara neutral till dessa fenomen (även om jag vet att det är svårt för staten att undvika att vara nationalistisk).

Som en second-best-lösning skulle jag förespråka att staten bestämmer antalet helgdagar men inte specificerar några särskilda helgdagar. Staten bestämmer då att alla ska vara lediga x dagar, men arbetsgivare och arbetstagare får komma överens om när dessa ska äga rum.

_________________________

*Från Wikipedia:

Helgdagarna regleras i Lag (1989:253) om allmänna helgdagar. Sverige har från och med 2005 två borgerliga helgdagar, första maj respektive Sveriges nationaldag. Övriga helgdagar, däribland alla söndagar, är kyrkliga helgdagar som har sitt ursprung i kristendomen.

Written by Niclas Berggren

3 mars 2008 den 8:23

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Även om jag sympatiserar med neuralitetsambitionen är problemet med ditt system att det inte löser samordningsproblemet. Vi vill vara lediga samtidigt som våra nära och kära, samordningsvinster uppstår om företag, skolor, sjukvård, dagis vet på förhand när alla kommer att vara lediga. Alltså är värdet av ledighet större och kostnaderna lägre om staten går in och styr upp det hela.

    Kanske staten borde lotta ut 16 helgdagar och sedan kör vi på dessa. Neuralt och bra!

    Jonas Vlachos

    3 mars 2008 at 20:41

  2. Jonas: Jag tycker själv att du har identifierat det starkaste argumentet mot mitt förslag (och att ditt förslag på slutet inte är så dumt). Men jag undrar ändå hur stark din invändning är. Redan idag noterar vi en stark ”individualisering” av ledigheter. Tydligast är det kanske vad gäller semestrar. Om man klarar av att koordinera uttag av semesterdagar med sina nära och kära, varför skulle man inte kunna göra det med helgdagar också? Med mitt förslag blir ju helgdagar i praktiken fler semesterdagar, varken mer eller mindre. Man kan också notera att ganska många jobbar på udda tider och på söndagar numera, utan att det verkar störa familjefriden alltför mycket. Så jag vidhåller nog följande preferensordning: 1) Mitt huvudförslag. 2) Mitt second-best-förslag. 3) Ditt utlottningsförslag. 4) Dagens system. Men 1)-3) finner jag samtliga vida överlägsna dagens system.

    nonicoclolasos

    3 mars 2008 at 20:50

  3. Jag har länge tänkt precis som Niclas i denna fråga men också funderat på Jonas argument. Ytterliggare ett alternativ vore att avskaffa helgdagarna men att låta arbetstagare ensidigt bestämma om de vill använda sina semesterdagar på ”gamla” helgdagar. Det kräver naturligtvis att man anmäler sin avsikt att vara ledig i rimlig tid, men skulle eventuellt kunna minska samordningsproblemen.

    Mikael Elinder

    6 mars 2008 at 13:10

  4. Intressant förslag men jag tror inte det skulle funka så bra i praktiken, eftersom folk vill vara lediga samtidigt.

    Johan

    18 januari 2010 at 11:47

  5. Risken är att folk inte skulle få vara lediga. Dagens system är bra eftersom det tvingar arbetsgivaren att ge oss två lediga dagar i veckan. Vi jobbar för att leva, inte tvärt om!

    Fredrik Bendz

    24 april 2011 at 15:55

  6. Fredrik B
    Håller med dig.

    Rolf

    24 april 2011 at 16:52


Kommentarer inaktiverade.

