Nonicoclolasos

Inte fler än 30

Ledaren för Liberaldemokraterna i Storbritannien, Nick Clegg, fick nyligen frågan hur många sexpartner han hade haft. Hans svar:

No more than 30… a lot less than that.

Detta gav stor uppmärksamhet i media, där den allmänna reaktionen var förundran över detta höga antal.

Men varför spelar det någon roll hur många sexpartner någon har haft? Det kan förstås vara intressant för en potentiell partner att känna till en persons praxis på det sexuella området. Likaså kan det vara intressant som skvaller betraktat — vem kittlas inte lite av sexuell information om andra? Men grundfrågan tycker jag ändå är om det är relevant för att bedöma en person professionellt. Det har jag mycket svårt att se.

Written by Niclas Berggren

25 maj 2008 den 14:26

Publicerat i moralism, politik, sex

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag träffade en tjej, men det är slut nu. Hon blev så svartsjuk på min högerhand… :)

    Johan

    25 maj 2008 at 18:09

  2. Det skulle ju kunna vara så att en person som haft många sexpartners är bra/dålig på vissa saker? Om du lyckas få många sexpartners så kanske du också är bra på att locka väljare till ditt parti? Nåja, det är väl en empirisk fråga men det skulle ju kunna finnas vissa karakräristika hos den ”välsexade” som också påverkar andra saker?

    Niklas Jakobsson

    26 maj 2008 at 10:37

  3. Niklas: Ja, vid närmare eftertanke har du troligen rätt i det. Dvs. antalet sexpartner i sig kanske är ointressant för hur väl man utför en arbetsuppgift, men detta antal kan i sin tur bero på karakteristika som är positivt eller negativt korrelerade med arbetsrelaterade resultat.

    Samtidigt gillar jag din kommentar, att detta är en empirisk fråga. Det kan ligga nära till hands att utgå från sin moraliska värdering av ett stort antal sexpartner när man bedömer den professionella effekten, och denna värdering kan nog leda till förhastade slutsatser ibland.

    En svårighet för empiriska studier kan dock vara att det kan vara svårt att verifiera antal sexpartner. Enligt Guardian-artikeln jag länkar till ovan överdriver män betydligt, medan kvinnor uppger ett för lågt antal!

    nonicoclolasos

    26 maj 2008 at 10:51

  4. Det där med att män uppger fler sexpartners än kvinnor kan man spekulera om skälet kring. Själv tror jag det kan bero på att många män har träffat prostituerade, som mig t.ex som har haft kanske 50 sexpartners. Skulle en hora ingå i undersökningen hade hon kanske svarat 5000 sexpartners men den siffran skulle väl bli struken.

    Det här att män överdriver antalet sexpartners har det spekulerats kring länge, men jag tror min förklaring är mycket mer rimlig.

    Hur många sexpartners man har haft säger en hel del om vem man är. Själv har jag en Genghis Khan-attityd och skulle gärna ha sex med hälften av världens alla fertila kvinnor om jag kunde. Jag kan förundras och fövånas av miljardärer som är trogna en partner hela livet. Det säger en del om deras karaktär.

    Petter

    27 maj 2008 at 14:35

  5. What?

    Din slutsats är alltså: Män överdriver inte antalet sexpartners – de har sex med en sjuhelvetes massa prostituerade kvinnor, men det har inte författaren till Guardianartikeln förstått. Prostituerade kvinnor, å sin sida, tillfrågas inte om antalet sexpartners, eftersom de inte anses vara representativa.

    Och den här slutsatsen grundar du på dina egna erfarenheter. Du räknar helt enkelt med alla prostituerade du har haft sex med i det antal (50) du anger. Men tar vi bort dem ur ekvationen, framstår det som att du överdriver antalet sexpartners. Vilket du ju inte gör. Men kanske borde påstå att du gör.

    Lysande.

    Peter

    27 maj 2008 at 16:01

  6. Ursäkta, min slutsats grundar jag inte på egen erfarenhet utan det faktum att rätt många män har besökt prostituerade, jag kommer inte ihåg nån siffra på det just nu, men tror det var minst 10%. Detta gör såklart att analysen blir lite svårare, men du får gärna tro på någon annans slutsatser.

    Petter

    28 maj 2008 at 11:08

  7. Som jag har förstått det går det riktigt bra nu för Clegg i det brittiska valet på grund av en bra insats i en debatt. Han lär inte vinna på grund av det brittiska valsystemet som är orättvist.

    Tore

    18 april 2010 at 14:53


Kommentarer inaktiverade.

