Nonicoclolasos

Det privata livet

Jag är förtjust i Henry James berättelse The Private Life. Den handlar om den kände författaren Clare Vawdrey, som befinner sig med några andra engelsmän på ett schweiziskt hotell. Det konstiga är att Vawdrey är så annorlunda i verkligheten jämfört med sitt sätt att skriva. I skrift uttrycker han sig mästerligt, men i det sociala umgänget är han långt ifrån briljant och inte alls imponerande.

En av de andra gästerna upptäcker dock att det finns två ”Vawdrey”! Den riktige författaren sitter på sitt rum och skriver, medan hans stand-in, som alltså utger sig för att vara författaren, deltar i det social umgänget:

One goes out, the other stays at home. One is the genius, the other’s the bourgeois, and it’s only the bourgeois whom we personally know. He talks, he circulates, he’s awfully popular … for personal relations this admirable genius thought his second-best good enough. It was, no doubt, as society was made, but there was a contempt in the distinction which could not fail to be galling to an admirer. The world was vulgar and stupid, and the real man would have been a fool to come out for it when he could gossip and dine by deputy.

Berättelsen får mig att tänka på två saker:

  1. Att människor ofta framstår väldigt annorlunda i skrift jämfört med IRL. Vissa skriver bra men uttrycker sig stakande och oprecist i socialt umgänge; andra skriver urdåligt men har talets gåva och personlig charm.
  2. Att det vore skönt att ha en stand-in. Jag är relativt introvert och skulle föredra att sitta för mig själv och skriva istället för att delta i allmänt socialt umgänge.
Written by Niclas Berggren

18 juli 2008 den 9:00

Publicerat i ego, litteratur

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. tror btw att jag såg dig igår med din cykel. tänkte att jag kanske borde ha ropat någonting om vilken förträfflig blogg du har. tror dock inte att du hade blivit sådär jätteroad av detta. :)

    bob

    18 juli 2008 at 16:51

  2. Bob: Det kan mycket väl ha varit jag, jag cyklar runt en hel del i Stockholm! Men du har helt rätt, jag föredrar att inte prata med andra IRL! :-) Jag måste skaffa en stand-in…

    nonicoclolasos

    18 juli 2008 at 16:57

  3. När jag har träffat folk som jag har fått kontakt med på nätet (chat och kontaktförmedling) har jag märkt att man kan få en helt annan bild av en person när dom skriver på nätet och när man träffar dom. Som en tjej jag skrev i flera månader med på msn, sen när vi träffades låste det sig och hon var inte alls lika rolig och pratig som på nätet.

    Mattias

    14 februari 2009 at 16:09

  4. Kände ej till denna story av James, jag gillar den skarp av din beskrivning. Min favorit är annars den där om barnen och spöket.

    Litterär

    14 oktober 2009 at 21:26


Kommentarer inaktiverade.

