Nonicoclolasos

Koll på elförbrukningen

Modern elmätare

Modern elmätare

Jag har just fått en ny elmätare från Fortum, som läser av min elförbrukning kontinuerligt och som möjliggör månatlig debitering av faktisk förbrukning. Alltid något.

Men mätaren sitter i källaren, och jag orkar aldrig gå ner och titta på hur min elförbrukning utvecklas. När kommer denna nya elmätare, som man kan läsa av i realtid i datorn och som klargör hur olika apparaters elförbrukning ser ut? Jag väntar otåligt. För miljöns skull.

Written by Niclas Berggren

20 augusti 2008 den 13:36

Publicerat i el, innovation, miljö, rationalitet

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vi testar den än så länge i Sverige. Säljs för fullt i Tyskland. Men där finns det inte monopol på elmätning vilket är en bättre miljö för att utveckla kundvänliga elmätare. Vi håller tummarna för att även Sverige avreglerar denna del av elmarknaden.

    Yello Strom

    7 september 2009 at 16:40

  2. N

    Det finns en liten svart lapp eller ibland aluminiumfärgad sådan på i stort sett varje elektrisk pryl, som talar om i siffror hur mycket apparaten förbrukar. Sedan är det en fråga om addition av antalet Watt för att få totalförbrukningen. Realtid är våldsamt övereklamerat. Du betalar ändå allt Du förbrukar…

    Kristian Grönqvist

    7 september 2009 at 19:28

  3. Förresten, Du som är intresserad av ekonomiska incitament.
    Vi har ett fritidshus i Härjedalen lite i skymundan kan man säga.
    Även om vi har alla elektriska prylar på som vi äger så kommer förbrukningskostnaden inte i närheten av den fasta kostnaden per månad. Tala om incitament för att spara på energi…!!!

    Kristian Grönqvist

    7 september 2009 at 19:39

  4. Kristian, vår erfarenhet säger att det finns många som tycker att det är bekvämt att se exakt vad exempelvis värmegolvets förbrukning kostar i kronor och ören, på datorn eller i telefonens display, i samma ögonblick du slår på värmegolvet.

    Hälsningar
    Johan Anderson, Yello Strom

    Yello Strom

    8 september 2009 at 9:16

  5. Johan på Yello Strom

    Varför???

    Du råkar väl inte tala för Din sjuka moster…?

    Kristian Grönqvist

    8 september 2009 at 22:20

  6. Kristian, jag har inte försökt att smyga med var jag jobbar och vad vi står för. Jag hoppas att argumenten är välkomna här ändå.

    Yello Strom

    9 september 2009 at 9:37

  7. Ja då, vi skall ju alla leva :)

    Kristian Grönqvist

    9 september 2009 at 10:45


Kommentarer inaktiverade.

