Nonicoclolasos

Språkfelens fiender

Två män har dömts till ett års villkorlig dom för att ha korrigerat stavfel på en historisk skylt i en nationalpark:

[I]nvestigators learned of the vandalism from an Internet site operated by Deck on behalf of the Typo Eradication Advancement League, or TEAL. According to the Internet posting, TEAL members agreed to stamp out as many typos as they could find in public signage and other venues.

Jeff Deck från TEAL lägger till en apostrof

Jeff Deck från TEAL lägger till en apostrof med Tipp-Ex

Visst kan jag förstå en strävan efter att upprätthålla en god språklig standard —jag irriterar mig ofta själv på såväl stavfel som felaktig grammatik* — men TEAL verkar ta språket på lite väl stort allvar. Om man t.ex. skulle korrigera alla reklamskyltar som innehöll språkfel skulle man inte ha tid till mycket annat. Och man skulle faktiskt ägna sig åt vandalism.

_______________________

*Det är alltid riskabelt att skriva sådant här — nu väntar jag bara på att någon ska påpeka något språkfel i detta inlägg.

Written by Niclas Berggren

26 augusti 2008 den 16:43

Publicerat i aktivism, språk

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nä, det går inte. Det vore som att försöka rädda varenda skalbagge! ;-)

    Petter

    26 augusti 2008 at 16:56

  2. Petter: Touché! (Och jag som befarade att nästan ingen hade orkat läsa det inlägget.)

    nonicoclolasos

    26 augusti 2008 at 20:41

  3. Får man börja en mening med en additiv konjunktion?

    Andres

    26 augusti 2008 at 21:28

  4. Andres: Ja, det får man (numera).

    nonicoclolasos

    26 augusti 2008 at 21:42

  5. Och det är fult.

    jheidbrink

    27 augusti 2008 at 10:30

  6. Men det går an ändå.

    :-)

    nonicoclolasos

    27 augusti 2008 at 10:33

  7. Vilken tur (?) att jag inte har en aning om vad en additiv konjunktion är….

    Rexxie

    28 augusti 2008 at 6:57

  8. Och nu har jag googlat och vet därför vad en additiv konjunktion är :-)

    Rexxie

    28 augusti 2008 at 6:59


Kommentarer inaktiverade.

