Nonicoclolasos

Bör staten reglera marknaden för idéer?

Professor R. H. Coase

Professor Coase

Ronald Coase observerar i sin artikel ”The Market for Goods and the Market for Ideas” att många har följande uppfattning:

[I]n the market for goods, government regulation is desirable whereas, in the market for ideas, government regulation is undesirable and should be strictly limited.

Coase ifrågasätter detta synsätt — vad säger att det finns fler marknadsmisslyckanden för varor än för idéer, och vad säger att statlig inblandning fungerar bättre i det ena fallet än i det andra? — och inbjuder till omprövning:

We have to decide whether the government is as incompetent as is generally assumed in the market for ideas, in which case we would want to decrease government intervention in the market for goods, or whether it is as efficient as it is generally assumed to be in the market for goods, in which case we would want to increase government regulation in the market for ideas. Of course, one could adopt an intermediate position — a government neither as incompetent and base as assumed in the one market nor as efficient and virtuous as assumed in the other. In this case we ought to reduce the amount of government regulation in the market for goods and might want to increase government intervention in the market for ideas.

Detta tycks mig vara kloka tankar, och själv lutar jag, liksom t.ex. Ilya Somin, åt att statlig inblandning bör undvikas i relativt hög grad både på varu- och idémarknaderna. Jag är med andra ord en förespråkare av en relativt hög grad av såväl ekonomisk frihet som yttrandefrihet. Men varför är många av dem som inte håller med mig om att varumarknaden ska vara relativt fri ändå för yttrandefrihet?

Coase menar att den rimligaste förklaringen är egenintresse. Intellektuella arbetar på idémarknaden och vill inte att någon ska lägga sig i deras förehavanden. Däremot misstror de marknadsekonomin och ser kanske t.o.m. sig själva som duktiga experter som kan förbättra dess funktionssätt. Se även vad Bryan Caplan har att säga om saken här och här och Mark Penningtons analys av Coase artikel.

Written by Niclas Berggren

1 september 2008 den 8:55

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men är inte patent och upphovsrätt tydliga, statliga, regleringar i idémarknaden?

    Peter h

    1 september 2008 at 9:37

  2. Peter: Det är inte de fenomenen som Coase tänker på, utan på inskränkningar i yttrandefrihet och pressfrihet etc. Frågan om intellektuell äganderätt, som du tar upp, är förvisso högintressant i sig, men det är alltså inte den Coase har i åtanke i sin artikel.

    nonicoclolasos

    1 september 2008 at 10:30

  3. Jag tycker det är ok att reglera vanliga marknader eftersom konsumenter annars kan utnyttjas av giriga producenter. Jag tycker också det är ok att reglera yttrandefriheten eftersom idéer kan kränka och såra. T ex är hetslagen bra. Total frihet gynnar inte flertalet utan bara några få starka.

    Wille

    2 september 2008 at 13:38

  4. Håller helt med Wille – vissa regleringar måste vi ha för att skydda dem som inte kan skydda sig själva. Svaga grupper till exempel.

    Martine

    22 juni 2009 at 17:33

  5. Trevligt att läsa och fundera på, men vad är egentligen ”idéernas marknad”? Ifall idéerna betraktas ur en ekonomisk synvinkel förefaller Peter H:s invändning berättigad. Om å andra sidan idéerna inte uppfattas såsom varor eller ägodelar varför då tala om ”idéernas marknad”?

    Mikael

    8 januari 2010 at 7:19


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: