Nonicoclolasos

Att göra ett ansikte vackrare

Ta en titt på dessa två ansikten. Vilket är vackrast?

Det vänstra visar Martina Eckstut som hon verkligen ser ut, medan det högra har blivit manipulerat enligt en matematisk skönhetsformel. Jag tror att det är fler än jag som anser det högra ansiktet vackrare. Faktum är att tidigare forskning visar att enigheten är stor när det gäller att bedöma vilka ansikten som är vackra:

The meta-analyses showed that, both within and across cultures, people agreed about who is and is not attractive.

Så till ytterligare ett exempel: Vilket av dessa två ansikten anser du vackrast?

Det är skådespelaren James Franco, i naturlig form till vänster och datormanipulerad till höger. Det går nästan inte att se någon skillnad, eftersom Franco av programmet bedömdes vacker som han var. Tänk om det vore så väl!

Nu undrar jag: Skulle du vilja få ditt ansikte förskönat (i enlighet med ovan nämnda formel och om det vore smärt- och kostnadsfritt)?

Tips: Panu Poutvaara.

Written by Niclas Berggren

14 oktober 2008 den 22:31

Publicerat i skönhet, webbenkät

22 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Det går ”nästan” inte att se skillnad på de två bilderna av James Franco, säger du lite oroväckande. Bilderna är i själva verket identiska.

    Baphomet

    14 oktober 2008 at 22:54

  2. Med risk för att låta politiskt korrekt: Jag håller sällan med sådana där matematiska beräkningar av skönhet. Och jag upplever att jag har mer personliga preferenser. Men kanske lurar jag mig själv. Jag undrar hur de mer personliga preferenserna uppstår, det vore intressant att undersöka.

    Jon

    14 oktober 2008 at 23:21

  3. Genom t ex felaktig kost, slag mot huvudet, eller oförsiktig alkoholkonsumtion.

    Baphomet

    14 oktober 2008 at 23:31

  4. Baphomet:

    Jag har en ovanlig kost, haft ett par hjärnhinneinflammationer i mina dar och en förkärlek för portvin och whisky. Det förklarar saken, kanske.

    Jon

    14 oktober 2008 at 23:34

  5. Är det bara jag som tycker att Martina Eckstut ser bra mycket intressantare ut än våpet till höger? Munnen är sensuellare, näsan elegantare, blicken intensivare. Snyggare helt enkelt. Hon till höger är på sin höjd söt.

    Spillulle

    14 oktober 2008 at 23:42

  6. ”Skulle du vilja få ditt ansikte förskönat (i enlighet med ovan nämnda formel och om det vore smärt- och kostnadsfritt)?”

    Formeln är ju i själva verket baserad på mitt utseende, så det behövs inte.

    Marcus

    14 oktober 2008 at 23:43

  7. Spillulle: ”Är det bara jag som tycker att Martina Eckstut ser bra mycket intressantare ut än våpet till höger?”

    Förmodligen. Själv tycker jag att våpet till höger är ett antal tiopotenser snyggare.

    Henrik

    14 oktober 2008 at 23:51

  8. Trist för dig att hon inte existerar då.

    Spillulle

    15 oktober 2008 at 0:07

  9. Jag föredrar också Martina i original.

    Martin

    15 oktober 2008 at 3:58

  10. Jag med.

    Anders

    15 oktober 2008 at 8:03

  11. Problemet är ju att det kostar så jäkla mycket att plastikoperera sig, och det ger mycket smärta också.

    Yrla

    15 oktober 2008 at 8:54

  12. Och jag med.

    Patrik

    15 oktober 2008 at 8:55

  13. (karaktär)

    Patrik

    15 oktober 2008 at 8:56

  14. Jon: Du verkar ha varit med om mycket i ditt liv. Har din annorlunda kost påverkat ditt utseende?

    nonicoclolasos

    15 oktober 2008 at 8:58

  15. Jag skulle gärna göra testet men mest för att jag hoppas på ego-boost (att som i exemplet ovan, Franco, inte behöva några som helst ingrepp.) Ett divergent resultat skulle knäcka mig totalt.

    Helenasthlm

    15 oktober 2008 at 10:36

  16. Niclas:

    Lite portvinsdrickande och ett par sjukdomar är inte så värst händelserikt. Tyvärr (som tur är?) har jag inte haft något särskilt händelserikt liv.

    Tror inte att kosten påverkat mitt utseende. Har varit vegetarian sedan jag var 17-18 och periodvis har jag försökt äta ganska speciell mat inom ramen för det. Man skulle ju kunna tänka sig att fytoöstrogener som finns i soja skulle kunna påverka eller eventuell näringsbrist eller frånvaro av vissa gifter. Jag tror dock inte att något sådant har spelat roll för hur jag ser ut. Har nog fått ganska snarlika näringsämnen i mig som andra och ser ut väldigt alldaglig ut, om det är möjligt.

    Eller något sådant. Nu måste det jobbas intensivt.

    Jon

    15 oktober 2008 at 11:25

  17. Framförallt vill man ju se skillnaden efter manipulationen. jag blir hemskt nyfiken. Dock brukar sådana där modeller över skönhet innebära ett rätt tråkigt ansikte.

    Björn Axén

    15 oktober 2008 at 15:18

  18. Oh vad läckert!
    Att människan och naturen älskar symmetri är ju ingen direkt nyhet. Vackra människor brukar anses vara vackra över hela jorden (Halle Berry, Elisabeth Taylor osv).
    Kommer ni ihåg programmet ”The Swan” på TV3, där de plastikopererade kvinnor? Visst blev de allihop väldigt tjusiga efteråt, men de var ju som en klonarmé! Allra snyggast (tycker jag) är om man inte är helt perfekt symmetrisk utan kanske har något litet intressant som sticker ut, nåt som skiljer ut en från mängden.

    Kakfröken

    15 oktober 2008 at 16:43

  19. Människor med assymetriska ansikten är onda. Se bara på Ulf Ekmans sneda mun. Det är ondska.

    4n1n0

    15 oktober 2008 at 18:21

  20. Vad kakfröken sade om mindre/notabel assymetri. Symptomatiskt föredrar jag tjejen icke opererad, ögonen och läpparna funkar mycket bättre och näsan är mindre tråkig.

    Men för att svara på din fråga, tja? Om alla kan operera sig perfekta/motsv gratis lär det väl inte vara särskilt hett att se ut som alla andra opererade? I så fall nej.

    Men om jag vore missnöjd med mitt nylle på allvar och just jag fick erbjudandet att operera mig, tja, hell yes? (OBS att du måste magiskt kunna garantera att operationen lyckas då, har djup skepsis mot kirurgi efter praktik på Danderyds sjukhus)

    delphi-lisa

    15 oktober 2008 at 23:43

  21. I nuläget så får jag varken komplimanger eller klagomål gällande mitt utseende, vilket i mitt tycke är den ideala situationen. Således skulle en skönhetsoperation, även om den var gratis och riskfri, bara kunna vara negativ, och därmed skulle jag tacka nej till den.

    David Bergkvist

    16 oktober 2008 at 0:44

  22. Skönhet som kapitaliserbar råvara

    http://jungfruskar.com/estetiskkirurgi.pdf

    Anders H

    7 december 2008 at 22:09


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 138 andra följare

