Nonicoclolasos

Gå ur Svenska kyrkan

Om du går ur Svenska kyrkan före den 31 oktober slipper du att betala kyrkoavgift nästa år. Dess storlek varierar beroende på vilken församling du tillhör; i S:t Johannes församling i Stockholm, där jag bor, ligger den på 0,94 procent. Om man tjänar 350000 kr per år får man genom ett utträde 3290 kr mer per år att spendera på annat.

Det ekonomiska skälet för utträde är förstås bara ett bland många. Det viktigaste för min del är att jag inte vill stödja kristendomen (som jag inte bara finner falsk utan också destruktiv) eller den vänsterinriktade ekonomiska syn som Svenska kyrkans biskopar ofta förmedlar. Men även om jag vore en övertygad kristen skulle jag gå ur, eftersom den urvattnade version av kristendom som Svenska kyrkan står för inte skulle tilltala mig.

För att gå ur måste du skriva till din pastorsexpedition och ange namn, personnummer, adressuppgifter samt skriva under. Läs mer och hitta en blankett för utträde här. Take action now!

Written by Niclas Berggren

15 oktober 2008 den 11:40

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tanken lockar mig. Men då bör jag givetvis bekosta min begravning och allt som hör till, själv. Men det ska väl de flesta ha råd med, om man nu överhuvudtaget dör i Sverige vilket också är en annan femma.

    Hur som helst hade jag tänkt kremeras så jag slipper alla små vidriga maskar på min gudomliga kropp ;)

    Helenasthlm

    15 oktober 2008 at 12:37

  2. Fast begravningsavgift betalar man ju ändå, och det är väl inget extra som tillkommer om man inte är med i kyrkan?

    Dessutom kan det ju noteras att det är på två platser i Sverige där kommunen och inte Svenska kyrkan är huvudman för begravningen, Stockholm och Tranås. Har Niclas ett finger med i spelet? :)

    Dennis

    15 oktober 2008 at 13:02

  3. Ok, jag går ur, men jag får alltså ingen präst?
    Helt ok deal då jag känner en stark aversion mot allt som har med religion att göra.

    Istället för en präst nöjer jag mig med en bergsprängare som spelar ”Baby one more time” med Britney Spears på min begravning. Mer underhållande än en psalm…

    Helenasthlm

    15 oktober 2008 at 13:13

  4. Dennis har rätt: begravningsavgift betalar alla, även de som har gått ur Svenska kyrkan. I Stockholm ligger den på 0,07 procent.

    Vad gäller din fråga, Dennis, får jag nog erkänna att mina förmågor inte ligger bakom den kommunala begravningshanteringen i Stockholm och Tranås. Däremot väljer jag med omsorg var jag bosätter mig. :-)

    nonicoclolasos

    15 oktober 2008 at 13:23

  5. Svenska kyrkan har tillgångar på 30 miljarder. De behöver inte mina pengar.

    http://www.svenskakyrkan.se/ArticlePages/200508/19/20050819161705_svkhjs559/20050819161705_svkhjs559.dbp.asp

    Helena

    15 oktober 2008 at 13:53

  6. Svenska kyrkan har dock inte realiserbara tillgångar som uppgår till en bråkdel av den summan. Vem vill köpa en domkyrka?

    Spillulle

    15 oktober 2008 at 14:05

  7. Eller likviderbara kanske jag skulle säga.

    Spillulle

    15 oktober 2008 at 14:06

  8. Tack Niclas! äntligen blir det av.

    Björn Axén

    15 oktober 2008 at 15:09

  9. Spillulle: Faktum är att kyrkan på bilden ovan, S:t Johannes kyrka i Stockholm, är till salu! De vill dock inte sälja till vilken verksamhet som helst, enligt uppgift.

    Björn: My pleasure!

    nonicoclolasos

    15 oktober 2008 at 15:41

  10. 30 miljarder låter rätt lite faktiskt. Det framgår av länken att det mesta är i form av byggnader, mark och skog. Men nog borde de väl värdera tillgången till en allsmäktig gud mycket högre än så? Tron tycks vara svag inom Svenska kyrkan.

    Dennis

    15 oktober 2008 at 16:45

  11. Jag är kristen och Svks urvattnade budskap tilltalar inte mig heller…..den politiskt tillsatta toppen håller sig som väl är långt borta från församlingen där vi delar kristen tro och liv med varandra.

    Tror faktiskt det är enda lösningen om vi ska ha svk kvar, att folk går ur så vi kristna får vara självbestämmande….så vi får vara en kristen kyrka, inte en politisk.

    Nineve

    15 oktober 2008 at 16:56

  12. Fin uppmaning. Själv gick jag ur för snart 10 år sedan.

    Marcus

    15 oktober 2008 at 17:35

  13. Fin uppmaning. Själv gick jag ur för snart 10 år sedan. Markus blev du muslim?

    Monitor

    18 oktober 2008 at 21:04

  14. […] För att gå ur måste du skriva till din pastorsexpedition och ange namn, personnummer, adressuppgifter samt skriva under. Läs mer och hitta en blankett för utträde här. (Snott från Nonicoclolasos) […]


Kommentarer inaktiverade.

