Nonicoclolasos

De halvt dolda

dehalvtdoldaJag hade inte tänkt skriva något om Jonas Gardells dramaserie De halvt dolda, vars fyra delar nu har visats i Svt, av rädsla att låta patetisk. Men jag kan inte låta bli. Serien har berört mig på djupet. Dels för att dess teman ligger mig nära — frikyrkans märkliga värld (med dess legalism, konformism, hyckleri och sångskatt) och homosexualitet (både det egna uppvaknandet och andras aversion) — och dels för att den visar på livets bräcklighet och på lidandets realitet. Den pekar också på att vi i hög grad formas av vår sociala kontext. Att negligeras eller att bli slagen som barn sätter sina spår. Linus negligerades av en alkoholiserad mor och blev våldsam. Ragnar misshandlades fysiskt och psykiskt av sin far, missionären, och blev själv sträng. Att vara förälder utgör ett stort ansvar.

Gardell skriver på sin blogg:

Var och en av oss är en dimma som syns en kort stund och sedan försvinner.

Ja. Just därför att livet är bräckligt och präglat av lidande tycker jag om att försöka se det som en dimma som syns en kort stund och sedan försvinner. Detta synsätt utesluter inte att man fokuserar på och försöker förmera livets många glädjeämnen, som också återfinns i serien: ungdomlig skönhet, attraktion, närhet, vänskap, konst. Eftersom dimman försvinner gäller det att leva livet fullt ut medan man har det.

Det enda jag inte tyckte om var det vanliga problemet med svenska skådespelare som låter tillgjorda. Den enda som inte gjorde det var alkoholistmamman Anette, briljant spelad av Ia Langhammer. Sötast var Henrik, spelad av Kristoffer Berglund (i grönt på bilden ovan; annan bild).

Ett tag till kan du se samtliga fyra avsnitt här.

Written by Niclas Berggren

23 januari 2009 den 7:02

19 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Serien var helt klart bra förutom det lite löjliga nazi-temat, jag menar, vilka ungdomar har nazi-flagga på sina rum nu för tiden, och går runt i bombarjackor?

    Werther

    23 januari 2009 at 9:11

  2. Werther: Jag förstår din poäng – man får anta att nazistanknytningen kom till för att skapa spänning. Det jag fann intressant var kopplingen till föräldrasituationen. Linus hade inget stöd i sin ensamstående mor, och han verkade finna trygghet och något slags mening i sitt lilla gäng av nazister. Säkert ingen ovanlig bakgrund i dylika grupperingar.

    nonicoclolasos

    23 januari 2009 at 15:58

  3. Nej, sötast var Marta. Så tragiskt bara hur hon inte betydde något för sina söner. Välfärdssamhällets baksida är hur vi behandlar våra gamla många gånger.

    Johanna

    23 januari 2009 at 21:22

  4. Jag tyckte det var en helt fantastisk serie! Delar helt din åsikt om att den berörde på djupet! KRAM och välkommen till min blogg om du har lust.

    Eva-marie

    23 januari 2009 at 23:19

  5. Jag kan bara hålla med om att svenska skådespelare inte låter äkta och naturliga. Är det bara så i Sverige eller är det samma sak på andra språk? Beror det på utbildningen eller att vi inte har så många bra skådespelare i vårt lilla land?

    Skitbra serie var det i alla fall.

    Yrla

    25 januari 2009 at 10:02

  6. Det konstiga är att nästan inga medier har uppmärksammat tv-serien. SVT har inte heller satsat mycket på att marknadsföra denna serie jämför t ex med Selma-serien som gick under julen, som inte var mycket att ha. Däremot denna kvaltitetsserie har det varit tyst om.

    Har ibland lite svårt för Jonas Gardell men här har han enligt mig gjort något riktigt bra.

    Håkan

    25 januari 2009 at 13:24

  7. Hej! Jag är Freddy Åsblom
    ser du skriver här om
    tv-serien ”De halvt dolda” jag var med i och spelade
    en homosexuell kille som hette David.

    http://www.qx.se/kultur/8992/jonas-gardells-basta-nagonsin

    Jag undrar om ni kanske är intresserade av hur det var att spela homosexuell och
    vara det in real life too? Jag tror inte alla fattat att jag är
    gay än utan bara mina närmaste vänner,familj och några skådespelarkollegor.
    jag tycker det är viktigt att man vågar vara sig själv i alla lägen även
    om det var svårt att spela en roll som fick ett fruktansvärt tragiskt slut
    som homosexuell tonåring (ihjäl slagen utav Tom Ljungman med ett aleminiumracket)
    Det jag vill folk ska veta är att det kändes otroligt bra för mig att kommit ut
    med den jag är eftersom jag planerar mitt liv som skådespelare och vill
    förmedla nått som kan vara till hjälp för andra personer. Jag känner att jag
    måste få berätta ett budskap med varje roll jag gör och kunna förmedla en
    story. Om du förstår?

    mvh //Freddy

    Freddy Åsblom

    18 mars 2009 at 21:56

  8. Freddy, jag såg programmen och tyckte du var jätteduktig i rollen. Synd bara att det var så hemskt det som hände. Tyvärr händer ju sådant i verkligheten också, så det kan vara bra att skildra det på film.

    Helena

    18 mars 2009 at 22:25

  9. Jaa, inte visste jag att Freddy är gay.
    Jag har kännt honom hela mitt liv.

    Sluta skriva som om du vore vara Freddy.

    Bedregeri är straffbart.

    sluta upp.

    7 april 2009 at 17:02

  10. Jag älskar de halft dolda så mycket den är så fin!!
    Älskar speciellt henrik och axel <3333333

    Madde

    26 juli 2009 at 21:57

  11. Är det någon som spelar Freddy här på bloggen eller äre du Freddy? om det är du så vet du att du har lite att be mig om ursäkt för. Hur som helst var ”De halvt dolda” 3 första avsnitt bland det bästa Svt visat på flera år men det sista avsnittet frossade i våld och blod. Lite som en b-rulle från USA och mordet på David(Freddy) hade inge större budskap mer än att det blev en sorts onödig krock av dåligt humör och otur

    inte så trovärdigt men iaf

    //Hjalle

    Hjalmar

    20 augusti 2009 at 3:29

  12. Tänk på att läsa allt kritiskt. Skådespelare uttalar sig inte i detta forum.

    Niclas Berggren borde ta bort falska inlägg för att kommentarerna ska bli trovärdiga.

    "controller"

    19 januari 2010 at 12:04

  13. Aha men vem vet..de kanske e Freddy som skrivit? jag har haft viss kontakt med Freddy och mig skulle de då rakt inte förvåna

    Hjalmar

    19 januari 2010 at 18:22

  14. Werther: Man ler när man läser din kommentar idag när Sverigedemokraterna växer. Många ungar kanske kastade in bomberjackorna i garderoben när de blev töntiga, men alla gjorde det inte.

    Hjalmar: Overkligt med ”onödiga krockar av dåligt humör och otur”?? Nu har inte jag mördat någon, men jag tror att en stor del av de som har gjort det efteråt kan ångra att de gick så långt i stridens hetta. Tragisk realism, jag är på Gardells sida.

    Håller med er om att svenska skådespelare låter tillgjorda. Det var det som gjorde att jag inte tittade på serien när den gick på tv. Men för några dagar sedan hittade jag den på DVD och tänkte ”vatusan!”, och OJ så glad jag är att jag gav den en andra chans! Den tog andan ur mig, och berörde totalt. I näst sista och sista delen låg jag och vred mig i soffan av obehag medan jag tittade, samtidigt kunde jag inte sluta titta.

    Jag önskade rädda livet på alla de som dog, mendet är bara att betänka: många som är älskade dör.

    Andreas

    3 mars 2010 at 23:51

  15. Andreas: Du vet inte vad du talar om..Sverigedemokraterna har inget med vare sig rasism eller med ”de halvt dolda” att göra över huve taget.

    Man är inte rasist bara för man röstat på SD ..de handlar om helt andra saker och jag tror alla som röstar på dom har olika skäl

    om man tagit tag i den verkliga rasismen som finns där ute iställe för att tjaffsa om glass-namn eller negerbollar hit och dit så hade inte SD fått så mkt röster ….många av dom som röstat har nog blivit rasistiskt behandlade av invandrare/mörka

    jag säger inte att SD är ett bra patri
    jag tycker Jimme Åkesson är en fjolla som bara ler på de där fåniga sättet så fort han inte vet vad han ska säga

    Grejen är att bombajacka och boots inte ens är nazist-style utan de tillhör skinheadskulturen som lyssnar på punk och reaaggeeee vilket är så långt från ”vit makt” man kan komma.

    Och om vi nu ska snacka rasism så kan jag informera dig om att de är 10000 ggr mer rasism och våld mot vita än mot mörka som mig…det ser man så tydligt
    men de där kanske du inte förstår dig på

    Nej det va inte vidare trovärdigt att Linus handlade som han gjorde eftersom han inte var en psykopat-typ utan en väldigt känslig kille + att man kan inte överleva så många slag i huvet av ett sånt rör

    Hela den scenen var överdrivet blood och våld som från en b-rulle från USA och jag kan lova dig Andreas att de flesta håller med mig där

    den sista delen av serien fick kritik för överdrivet våld så jag tror nog inte att jag har fel + att jag jobbat med ungdomar på ett sätt som gör jag kan avgöra om de där vekrligen var 100 % trovärdigt…de är inte så lätt att slå ihjäl någon ”i stridens hetta”

    Om du kollar filmen svart lucia får du se ett mkt realistiskt mord på en tjej som heter Sandra
    man förstår verkligen varför hon blir mördad och att mördaren gör de för att han tycker för mkt om henne

    många fall så mördar folk en person dom egentligen älskar och de handlar inte om ondska hela tiden

    serien förlorarde trovärdighet i sista delen men dom första 3 avsnitten var klockrena

    Hjalmar

    4 mars 2010 at 1:13

  16. Hjalmar

    Jag blev lite förvirrad redan efter den första meningen och sedan blev jag bara mer förvirrad.

    Kristian Grönqvist

    4 mars 2010 at 9:21

  17. Det var en jätte bra serie. Hoppas den visas i repris, ska se vartenda avsnitt i så fall.

    Eva

    13 april 2011 at 9:57

  18. Hjalmar är sjuk. Det vet alla.

    controler

    15 juni 2013 at 21:37

  19. Tycker controler här verkar väldigt omogen som går till personangrepp och tror att han inte haft det så lätt hemma

    Hjalmar har rätt i det han skriver och jag kan även hålla med Andreas

    Jag känner folk som gått teater ihop med Freddy och dom säger oxså han är gay på riktigt
    så jag tycker nog att alla här ska applådera åt hans ärlighet istället

    Christian

    27 juni 2013 at 22:00


Kommentarer inaktiverade.

