Nonicoclolasos

Kroppshållningen säger mycket

Jag får ofta ett intryck av en person på basis av kroppshållningen. En ihopsjunken kropp indikerar nedstämdhet och kanske nedtryckthet; en rak kropp signalerar självförtroende och styrka. Nu visar en ny studie att det finns ett samband mellan känslotillstånd och kroppshållning:

hallningIn the present study, we examine whether the activation of the specific emotion concepts of pride and disappointment are embodied in the sense that they are accompanied by changes in posture. Participants generated words associated with pride and disappointment while posture height was measured. Results show that during the generation of disappointment words participants decreased their posture height more than when participants generated pride words. This finding suggests that the activation of conceptual knowledge about disappointment can lead to a spontaneous expression of the associated body posture. 

När man observerar någon med ihopsjunken kroppshållning kan man t.ex. säga: ”Ryck upp dig! Sträck på dig!”, vilket jag gissar är ganska vanligt, t.ex. vid barnuppfostran och i det militära. Det kan säkert fungera tillfälligt, men med denna ansats missar man det som kan vara en bakomliggande orsak: hur personen mår och känner sig och hur självbilden ser ut. Dessa ting låter sig nog inte påverkas så lätt med käcka tillrop.

Written by Niclas Berggren

25 april 2009 den 7:47

9 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Ja. Vi också påminna oss om att medvetandet är kropp. Det är kan vara värt ett försök att börja i andra endan.

    Talgkotten

    25 april 2009 at 11:39

  2. Intressant. Det bekräftar mina egna erfarenheter och jag har arbetat mycket med metoder för ökad kroppsmedvetenhet senaste 20 åren. En metod som jag gillar väldigt mycket är Feldenkraismetoden: http://feldenkrais-method.org/

    Kan rekommenderas. En del misstar den för flum eller alternativmedicin, men den har inte alls med någotdera att göra.

    Marcus

    25 april 2009 at 16:58

  3. Det finns folk i Sverige som dragit slutsatser av hur huvudformen påverkar personligheten också….

    Kristian Grönqvist

    25 april 2009 at 19:59

  4. Jag vet inte om det var det talgkotten menade, men man kan faktiskt le sig glad (en taktik jag tillämpar ofta) och på samma sätt kanske man kan förbättra självförtroendet genom att sträcka på sig..?

    Hittar inte artikeln (skrevs på 80-90-talet) men ett experiment visade att en penna på tvären i munnen (så att man ”ler”) gjorde att en komedi som samtidigt visades uppfattades som roligare än om pennan placerades på längden (för att försvåra leende).

    Så det kan säkert även hjälpa på längre sikt att säga ”Sträck på dig!”.

    Camilla

    26 april 2009 at 10:26

  5. Jag tycker att man kan se på långt håll när människor går runt och ler sig glada. Munnen ler, men inte ögonen. Men jag tillämpar metoden själv ibland. Vet dock inte om jag lyckas. Men att förbättra självförtroendet genom att sträcka på sig har jag aldrig försökt mig på. Kanske värt ett försök för att se om det fungerar. Jag har mina tvivel.

    Gother

    26 april 2009 at 23:26

  6. Håller med kommentaren angående skallmätningar…. Att tro att ihopsjunken kroppshållning tyder på depression är väl ungefär lika medelklassigt som att hävda att avbitna naglar tyder på stress.

    Själv ser jag välvårdade naglar, en god och rak kroppshållning och välstrukna skjortor mer som ett utslag av frikyrklig bakgrund :-) och det är väl inte det intryck man helst vill ge?

    Q

    26 april 2009 at 23:39

  7. ”Håller med kommentaren angående skallmätningar…”

    Ja varför bry sig om att läsa studien som länkats till, eller ens bloggposten, när man kan ha massa åsikter ändå.

    Marcus

    27 april 2009 at 0:52

  8. Marcus. Den absolut vanligaste formen av ”felaktig” hållning är genetiskt bunden i skelettet. Den näst vanligaste är morbus Scheuerman och den tredje vanligaste morbus Bechterew. Hos äldre är Parkinsonism mycket vanligt. De har inga större psykiska men för det. Man kunde tro att Steven Hawking var helt resurslös beträffande intellektet om man gick på det här…

    Kristian Grönqvist

    27 april 2009 at 14:00

  9. Det du säger motsäger inget som sägs i bloggposten.

    Marcus

    27 april 2009 at 16:48


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 138 andra följare

