Nonicoclolasos

Bussreklam i USA

busskampanj

Annonser

Written by Niclas Berggren

25 maj 2009 den 18:20

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ganska många progressiva judar skulle skriva under på detta utan att för den del hävda att Gud inte finns. Gud finns på ungefär samma sätt som staten finns. En konstruktion, visserligen – men existerande i egen rätt.

    Christopher Aqurette

    25 maj 2009 at 20:23

  2. Christopher: Jag är inte helt säker på att jag förstår vad dessa judar menar. Menar de att Gud finns eller att deras föreställning om att han finns finns? Eller att den senare implicerar det förra? I så fall, hur kan Gud existera bara för att vissa har en föreställning om att han existerar? Utveckla gärna, om du har tid och lust.

    nonicoclolasos

    25 maj 2009 at 20:35

  3. Kanske de menar att Gud har en funktion att fylla för människan som är bra. Att människan skapat gud för att hon behöver Gud.

    Jag skulle dock hävda att även om vi behöver Gud så har vi bättre substitut i dag. Men jag är ateist så jag kanske inte kan svara på vad Gud tillfredsställer för behov.

    Björn Axén

    25 maj 2009 at 23:17

  4. Det är lite svårt att här ge en fullständig redogörelse för en ganska komplicerad teologi. Men i förenklat kan man säga att modern judendom är uppdelad i tre grenar. Det som skiljer dem åt är inställningen till Toran och Gud. De ortodoxa säger att Gud dikterade Toran för Mose. De konservativa säger att Toran var gudomligt inspirerad, men att den skrevs av människor. De progressiva säger att Toran helt är en mänsklig produkt baserad på det judiska folkets religiösa och etiska erfarenheter genom tiderna.

    Det råder naturligtvis olika åsikter inom den stora progressiva rörelsen, men det är inte ovanligt att man menar att Gud är en konstruktion precis på det sätt som de flesta humanister menar det. Skillnaden mot ateismen ligger snarare i hur man förhåller sig till denna konstruktion. En del progressiva rabbiner jag träffat pratar om Gud som en fiktion med instrumentellt värde, ungefär på samma sätt som Kant och en del andra som hävdat att etiken behöver en konstant, något oföränderligt för människan att förhålla sig till. För många progressiva judar får Gud och de religiösa riterna ett värde genom att de förenar gruppen och bekräftar identiteten.

    Christopher Aqurette

    26 maj 2009 at 0:30

  5. Christopher: Tack, nu förstår jag bättre.

    nonicoclolasos

    26 maj 2009 at 6:46

  6. ”De progressiva säger att Toran helt är en mänsklig produkt baserad på det judiska folkets religiösa och etiska erfarenheter genom tiderna.”

    Är det inte vanligare att man menar att dessa erfarenheter är verkliga i någon mening? Det är väl ändå skillnad på reform och reconstructionist judendom?

    Johan Richter

    26 maj 2009 at 21:29

  7. Johan Richter:

    Jag förenklade grovt. Visst menar de flesta progressiva att den judiska erfarenheterna som finns nertecknad i Toran är verkliga, men de heliga texterna är historiska dokument och dess bud ska läsas i sin kontext och inte som gudomliga sanningar på det sätt som många konservativa och alla ortodoxa hävdar.

    Du har helt rätt i att det finns skillnader mellan reform och rekonstruktionistisk judendom. Men båda går under namnet progressiv judendom och tillhör organisatoriskt World Union for Progressive Judaism. Det finns fler grenar som går under paraplynamnet ”progressiv”, exempelvis den liberala judendomen i Storbritannien.

    Christopher Aqurette

    27 maj 2009 at 0:36


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: