Nonicoclolasos

Betalning till njurdonatorer

matasDen kanske bästa artikel jag har läst om huruvida ersättning ska tillåtas och utgå till personer som frivilligt väljer att donera en njure är ”The Case for Living Kidney Sales”, publicerad i American Journal of Transplantation och skriven av Arthur Matas, som är professor i kirurgisk medicin vid University of Minnesota och tidigare ordförande i American Society of Transplant Surgeons. Han granskar särskilt de två tyngsta argumenten mot ett sådant system, att det innefattar exploatering av fattiga och att det underminerar mänsklig värdighet genom att den mänskliga kroppen börjar betraktas som en vara. Läsning av de blott elva sidorna rekommenderas starkt.

För mina tidigare inlägg i ämnet, se ”Tillåt ersättning för njurar”. Media: SvD, DN.

Written by Niclas Berggren

9 juli 2009 den 14:13

Publicerat i etik, medicin

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. I nyhetsflödet i dag återfinns historien om hur en stor grupp myndighetspersoner gripits i New Jersey.
    En av de gripna har övertygat människor att sälja en njure för $10K, och sedan sålt njurarna vidare för $160K.

    swingthatcat

    24 juli 2009 at 10:01

  2. swingthatcat: Ja, jag läste också om denna historia. Lärdomen tycker jag är att njurhandel pågår vare sig vi vill det eller ej, och förslaget att tillåta betalning för njurar i Sverige i ordnade former ska delvis ses mot bakgrund av denna svarthandel. Genom en legalisering av betalningar inom ramen för vårt donations- och transplantationssystem, kan efterfrågan på njurar mötas på ett medicinskt säkert sätt, för alla inblandade.

    nonicoclolasos

    24 juli 2009 at 10:21

  3. Tänka sig att du och en marxist tycker samma sak…

    http://www.dn.se/debatt/dags-att-andra-lagen-om-organtransplantationer-1.1150328

    Wille

    9 augusti 2010 at 7:11

  4. Wille: Jag är inte säker på att Tännsjö är marxist, dock är han vänsterpartist. Nå, i vilket fall tycker han och jag ofta lika i frågor som rör medicinsk etik, även om jag måste medge att jag inte hade väntat mig samsyn just när det gäller ersättning vid organdonation.

    Niclas Berggren

    9 augusti 2010 at 7:14

  5. I det fallet behöver vi nog indela sjukvården i en Klass A-sjukvård och en Klass B-sjukvård med en gång eftersom vi redan vid det första beslutet befinner oss på ett sluttande plan.
    Det är hederligare att deklarera intentionerna öppet, så att vi andra vet vilka vi skall skjuta först…:-)

    Bara en liten principfråga. Vem tror Ni kommer att stå som njursäljare. De som har pengar eller de som inte har pengar?
    Och tror Ni verkligen på allvar på att säljarna stillatigande kommer att acceptera det sluttande planet?

    Kristian Grönqvist

    9 augusti 2010 at 10:47


Kommentarer inaktiverade.

