Nonicoclolasos

Pengar som går till resor

Blir man lycklig av pengar? Ja, enligt lyckoforskningen, men Arthur Schopenhauer höjer en varningens röst. I ”On the Sufferings of the World” skriver han:

The crowd of miserable wretches whose one aim in life is to fill their purses but never to put anything into their heads, offers a singular instance of this torment of boredom. Their wealth becomes a punishment by delivering them up to misery of having nothing to do; for, to escape it, they will rush about in all directions, traveling here, there and everywhere. No sooner do they arrive in a place than they are anxious to know what amusements it affords; just as though they were beggars asking where they could receive a dole!

Är det detta så många med höga inkomster håller på med när de (vi) reser? Att hitta distraktioner för att dämpa tristessen i livet? Få vill nog erkänna det, i vilket fall. Det trista är att tristessen, efter distraktionerna, framstår som än värre.

Written by Niclas Berggren

26 februari 2010 den 16:34

Publicerat i filosofi, pengar, pessimism

4 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. En märklig fråga som du kanske inte kan svara på och kanske är det inte heller så att mina observationer stämmer.

    När jag ser mig omkring så tycks det mig som om de av mina vänner som är lite omoraliska, skattefusk, utnyttjar bidrag, inte anser det nödvändigt att göra rätt för sig, kan man komma undan med att till exempel lura någon så är det nästan ens plikt att göra det. Att dessa är de som har mycket bättre ekonomi än mina vänner som är hederliga och inte vill göra så.

    Jenny

    26 februari 2010 at 22:12

  2. Att vara bortskämd är nog inte roligt. Hur mycket eller lite man än har förtjänat det.

    Camilla

    27 februari 2010 at 0:44

  3. Eva

    27 februari 2010 at 7:08

  4. Följ mig när jag reser i Portugal.
    Se de bästa sevärdheterna Portugal har att erbjuda.
    Vi gör även turism för människor som vill ha en lugn semester med komfort.
    tryck mitt namn o kom till hemsidan

    Tony

    23 mars 2010 at 21:00


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 138 andra följare

