Nonicoclolasos

Kan en ateist leda bön?

Ja, Richard Dawkins leder bordsbön:

At a lunch party I was placed next to a well-known female rabbi, now ennobled. She asked me, somewhat belligerently, whether I said grace when it was my turn to do so at High Table dinner in my Oxford college. ”Yes,” I replied, ”Out of simple good manners and respect for the medieval traditions of my college.” She attacked me for hypocrisy, and was not amused when I quoted the great philosopher A J (Freddy) Ayer, who also was quite happy to recite the grace at the same college when he chanced to be Senior Fellow: ”I will not utter falsehoods”, said Freddy genially, ”But I have no objection to making meaningless statements.”

Själv är jag nog både mer militant i min ateism och mer anti-traditionalistisk än Dawkins: jag skulle ha svårt för att leda eller delta i böner och skulle verka för att traditionen med bordsbön skulle överges. Detta trots att jag instämmer i att böner, från mitt perspektiv, handlar om att yttra meningslösa saker. Men kanske borde jag släppa min starka aversion mot vissa religiösa yttringar och, likt Dawkins, slappna av lite? Jag försökte mig faktiskt på det under en konsert i en kyrka härförleden, då jag med viss entusiasm sjöng med i några psalmer. Full av ironi, förstås, men ändå.

Se även de tidigare inläggen ”Ska man respektera religion?” och ”Skeptisk ironi istället för ateism”.

Written by Niclas Berggren

21 mars 2010 den 16:27

13 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Jag har inga problem med att delta i bordsbön. Det är trots allt tämligen vanligt i många länder. Dock brukar jag säga tyst för mig själv: ”Dear Lord, we paid for all this stuff ourselves, so thanks for nothing.”

    Fredrik

    21 mars 2010 at 16:43

  2. Ovanstående citat är för övrigt från Homer Simpson=)

    Fredrik

    21 mars 2010 at 16:43

  3. Det är väl inget konstigt med det, är inte massor av präster ateister?

    Nina

    21 mars 2010 at 16:44

  4. Dawkins kallar ju sig för en ”kulturell kristen”…

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7136682.stm

    Det skulle jag aldrig göra!

    Thomas

    21 mars 2010 at 17:04

  5. Du kan gott slappna av.

    swingthatcat

    21 mars 2010 at 17:49

  6. Det beror på vilken funktion bönen har. När det gäller att skapa en ritual för att öka matsmältningen så spelar det ingen roll om den är religiös eller sekulär då det är en fråga om att avslappning och fokusering. Jag läste precis en artikel på wikipedia som vidrör detta ämne: http://en.wikipedia.org/wiki/Trance

    Att komma i trans är ofta det man vill komma åt inom exempelvis religionen, men för min del funkar EDM mycket bättre som meditativ katalysator än motsvarande psalm och orgelmusik gör.

    MRhama

    21 mars 2010 at 18:25

  7. Nina

    21 mars 2010 at 19:28

  8. Naturligtvis. Det finns ju skådespelare som spelar alldeles utmärkta biskopar och påvar.

    Kristian Grönqvist

    21 mars 2010 at 20:51

  9. Kan man inte vända på frågan? Vill de religiösa att ateister leder bönen? Om man verkligen respekterar de religiösa ska man nog inte be om man inte tror.

    Mats

    21 mars 2010 at 22:57

  10. Niclas, du får hänga med upp till Heimdal på sittning. De inleder alltid med bordsbön, så får du en chans att prova. Och det kommer garanterat vara trevligt :)

    Anders Gustafsson

    21 mars 2010 at 23:23

  11. MRhama: Varför skulle man vilja förbättra matsmältningen? Det är väl bara bra om matsmältningen går långsamt, så att det tar längre tid innan man blir hungrig igen efter att ha ätit?

    David Bergkvist

    22 mars 2010 at 2:29

  12. Detta är en interessant etisk fråga. Själv har jag som ateist i bland gått till kyrkan med djupt troende familjemedlemar (bordsbön har vi lustigt nog inte haft), och som kompromiss följt alla rörelser (stå upp, sitt ned, knäpp händerna, …), men alltid utelämnat eventuella ord.

    Ståndpunkten ”I have no objection to making meaningless statements” skulle jag dock ha problem med, då det också finns en aspekt av respekt för andras åsikter och tro som kan hamna i klämm—även om orden i sig är meningslösa för mig.

    michaeleriksson

    24 mars 2010 at 3:57

  13. Man ska inte ta sin tro på så himla stort allvar, Nick.

    Siri

    31 mars 2011 at 23:39


Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 138 andra följare

