Nonicoclolasos

Den olycklige pendlaren

Betänk detta när du beslutar dig för var du ska bosätta dig:

According to the calculations of Frey and Stutzer, a person with a one-hour commute has to earn 40 percent more money to be as satisfied with life as someone who walks to the office. Another study, led by Daniel Kahneman and the economist Alan Krueger, surveyed nine hundred working women in Texas and found that commuting was, by far, the least pleasurable part of their day.

Pendling verkar alltså sänka lyckan. Eller är det så att människor som av andra anledningar är olyckliga pendlar i högre grad?

Written by Niclas Berggren

15 april 2010 den 5:31

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ställ frågan annorlunda istället. Hur skulle pendling överhuvudtaget kunna höja lyckan… istället för att diskutera hur kausaliteten ligger?

    Kristian Grönqvist

    15 april 2010 at 8:16

  2. Jag såg en annan undersökning som visade att man generellt underskattar den negativa inverkan av längre pending på livskvalitén. Så pendling sänker lyckan. Det kanske inte är den enda faktorn dock.

    Lennart Regebro

    15 april 2010 at 8:59

  3. Som pendlare kan jag absolut hålla med om att det sänker min lycka, och därför kämpar jag för att få råd att bo i samma ort som jag jobbar. Däremot kan jag tänka mig flera faktorer som avsevärt skulle underlätta (och stoppa lyckominskningen):
    1) Tågen går i faktiskt utsatt tid (denna vinter har varit helt bisarr).
    2) Om tågen ändå skulle bli försenade, så vettig information till oss som väntar.
    3) Väntsalar eller uppvärmda ”kupéer” vid spåren så man slipper frysa när man väntar i en timme med konstanta ”tåget kommer om 5 minuter”-meddelande.
    4) Internetuppkoppling på tåget så man kan jobba under tiden (och även i ovan nämnda väntsalar). Och tillräckligt med strömuttag.
    5) Tillräcklig tågkapacitet. Under de 3 år jag pendlat så har det alltid varit folk som fått stå under vissa delar av sträckan.
    6) Fler varianter på tysta kupéer, ljudväggar eller liknande för att få ned ljudnivån på ett fullt tåg.
    7) Lite extra rymlighet i bredd och längd skulle vara trevligt för oss som är både stora och breda.

    Om jag skulle bryta ned den 40 %-iga löneökningen som beskrivs i huvudinlägget för att kompensera lyckan så skulle jag säga:
    12 %-enheter: Tågbolagets standard och service
    13 %-enheter: Banverkets kapacitetsbrist.
    5 %-enheter: Jernhusens stationsstandard
    10 %-enheter: Faktumet att jag behöver pendla, kostnad för pendlingskort, meck att komma hem vid after work och dylikt.

    Mr Profit

    15 april 2010 at 12:26

  4. Jag har just nu ca 45 minuters pendling till jobbet, men i september kommer vi att byta lokaler och då får jag ca 10 minuters gångväg.

    Prima facie kan jag säga att jag kommer bli mycket lycklig(are). Det var allt.

    Alex

    15 april 2010 at 16:47

  5. Hellre 30 minuter promenad till jobbet än 30 minuter buss.

    Kakfröken

    15 april 2010 at 21:28

  6. 30 minuters promenad till jobbet är optimalt. Det är tillräckligt långt för att det ska kunna fungera som motion. Men tillräckligt kort för att man ska orka med att promenera varje dag. Dessutom kan man lyssna på morgonens nyheter i mobilen under promenaden.

    Det enda jag saknar från tiden då jag pendlade är att jag läste mycket mer böcker. Jag hade en otrolig förmåga att försjunka i djup koncentration trots oväsen omkring mig.

    Gother

    15 april 2010 at 21:40

  7. Nu blev jag med ens väldigt olycklig.

    Mr Profit, här brukar de säga att tåget är ”ersatt med buss”, sen säger de ingenting mer. Det betyder att bussen kommer så småningom, att du gör bäst i att inte vänta på bussen utan ta nästa tåg.

    Nr 5, överfulla tåg, är den värsta punkten. Man känner hatet stiga. Och detta vidriga att Öresundstågen har en förstaklasskupé som på ett ytterst ringa sätt skiljer sig från andraklasskupén där ingen utom de som har förstaklassbiljetter får sitta även om gamlingar och småbarn får stå i gångarna. Klassamhälle!

    Ia

    15 april 2010 at 21:43


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: