Nonicoclolasos

Prisade arkitekter

Det har kallats ”arkitekturens Nobelpris”, The Pritzker Architecture Prize. Jag blev mycket förtjust i en del skapelser av årets pristagare, japanerna Kazumo Sejima och Ryue Nishizawa. Vad sägs om dessa två smakprov?

Är det inte dags för dem att ta sig an Stockholm snart? (De skulle säkert motverkas av ”Skönhetsrådet” om de försökte.) Läs mer om pristagarna här.

Written by Niclas Berggren

16 april 2010 den 19:53

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dom skulle nog kunna ta sig an Stockholm, dom är lagom småtråkiga.

    Själv föredrar jag Peter Zumthors och Thom Maynes byggnader. Skulle det lyckas skulle väl skönhetsrådet begå kollektivt självmord.

    Lennart Regebro

    16 april 2010 at 20:55

  2. Lennart: Jag googlade på dem, och jag blev, liksom du, mycket uppiggad av flera av deras byggnader. Verkligen estetiskt nydanande – så stimulerande för sinnet!

    Niclas Berggren

    16 april 2010 at 21:04

  3. Den nedre är ju som tagen från östeuropeisk mardröm. Glorifiera det fula?

    KM

    16 april 2010 at 22:15

  4. Om huset i Essen lutar gillar jag det. Annars brukar ju (ny)modernistisk arkitektur vara lite för högtidlig, stram och akademisk.

    Innerst inne drömmer nog Rådet för skydd för Stockholms skönhet om hus som detta.

    Pierre

    16 april 2010 at 22:27

  5. Öststatsbetong som sagt. Kan inte bara art nouveau bli poppis igen? =/

    William

    17 april 2010 at 0:20

  6. Arkitektskolan ser väl redan ut så där. Primitivt rustik och jävligt grå…

    Kristian Grönqvist

    17 april 2010 at 12:08


Kommentarer inaktiverade.

