Nonicoclolasos

Religiös reklam

Written by Niclas Berggren

4 maj 2010 den 18:39

Publicerat i humor, reklam, religion

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Själv examinerar jag inte min tro eller erkänner mina fel, vid några tillfällen då religiösa noterar det (då båda dessa saker skulle kräva att jag diskuterade religion/brist därav med religiösa), och jag bryr mig definitivt inte vad religiösa anser. Så vad de religiösa anbelangar, så skulle den där skylten lika gärna kunnat vara min.

    David Bergkvist

    4 maj 2010 at 21:56

  2. Det finns nog ingen grupp i samhället som det är så politiskt korrekt att håna nuförtiden som kristna.

    Veronika

    4 maj 2010 at 22:27

  3. En halmgubbe.

    De flesta religiösa gör nästan inget annat än att ifrågasätta sin egen tro. Misstag rättas hela tiden till och även om de flesta religiösa organisationer är konservativa till sin natur så finns det i de flesta fall ett genuint intresse av vad människor tror. Vem kan ärligt förneka att de religiösa samfunden inte erkänner fel och bättrar sig när man studerar exempelvis synen på jämlikhet och homosexualitet de senaste hundra åren?

    Den religiösa halmgubben är ofta effektiv. Ett bra exempel är det aktuella fallet med Skånepartiet som som tapetserat Malmö med affischer som tar profeten Muhammeds äktenskap med en nioårig flicka som bevis för att islam tycker barnäktenskap är bra. ”Är det sådana äktenskap vi vill se i Skåne?” frågar partiet retoriskt på sina affischer. Men varken modern islam eller Sveriges muslimer vill ha barnäktenskap. Ingen har föreslagit en legalisering av sexuella relationer mellan vuxna män och småflickor.

    Christopher Aqurette

    4 maj 2010 at 22:39

  4. Håller med både Veronika och Christopher. Religionskritiken känns lite förenklad och emotionellt laddad i bland. Jag brukar kolla tidningen Dagen då och då. Det förvånande intrycket är just att det finns ett stort mått av självreflektion och kritisk granskning av religion. http://www.dagen.se/

    Anonym

    4 maj 2010 at 22:51

  5. ”Vem kan ärligt förneka att de religiösa samfunden inte erkänner fel och bättrar sig när man studerar exempelvis synen på jämlikhet och homosexualitet de senaste hundra åren?”

    Bekannelser under galgen ar sallan trovardiga och inte sarskilt beundransvarda. Den moderna moralen ar framdriven av filosofi, debatt och fritt tankande – alltid med kompakt motstand fran de religiosa samfunden. Ingen kan arligt forneka det.

    pontus

    5 maj 2010 at 0:04

  6. Vad jag eftersöker är en evolution av skrifterna som reflekterar framstegen. Heliga texter som också utvecklats.. Inte bara rationaliseringar.. och tolkningar. Utan riv ändra, skriv ner det fina.

    ccima

    5 maj 2010 at 1:12

  7. Pontus,

    den ”moderna” moralen.

    ”alltid med kompakt motstand fran de religiosa samfunden.”.

    Jag ser att du tycks väl informerad.

    Anonym

    5 maj 2010 at 8:51

  8. Anonym – Tja, jag har ju undgatt sondagsskola, om det ar det du refererar till.

    pontus

    5 maj 2010 at 18:52


Kommentarer inaktiverade.

