Nonicoclolasos

De viktiga villfarelserna

Hjalmar Söderberg, i Den allvarsamma leken:

Illusioner och villfarelser ha varit drivfjädern till allt stort som uträttats i världen och kärnan i allt vad människolycka heter.

Written by Niclas Berggren

5 maj 2010 den 17:41

Publicerat i genier, idoler, litteratur

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Illusioner och villfarelser som religion då eller?

    Baphomet

    5 maj 2010 at 21:28

  2. Baphomet: Hjalmar finns inte här för att besvara din fråga. Han har vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna.

    Niclas Berggren

    5 maj 2010 at 21:36

  3. Det är nog fler än jag som undrar varför du vill hylla illusioner och villfarelser. Uttalandet är ju bland det mest korkade man hört—nästan, men inte riktigt, i klass med Uppsala universitets officiella motto.

    Baphomet

    5 maj 2010 at 21:51

  4. Baphomet: Jag tror bestämt att du blandar ihop mig och Hjalmar Söderberg.

    Niclas Berggren

    5 maj 2010 at 21:55

  5. Aha! Det kanske är så att i själva verket vill du VARNA för denna sorts ”tänkande”! Det framgick inte riktigt. Det är nog bäst att du utvecklar vad du menar lite mer, så att inga otrevliga missförstånd uppstår. Särskilt som du tidigare uttryckt ditt stöd för andra av Söderbergs knasiga idéer.

    Baphomet

    5 maj 2010 at 22:04

  6. Baphomet: Jag tror att läsare av denna blogg är förmögna att själva ta ställning. Min egen uppfattning gör nog varken till eller från.

    Niclas Berggren

    5 maj 2010 at 22:07

  7. Nej då, så är det inte alls. Som offentlig person har du ett ansvar—även juridiskt—gentemot alla de barn och sinnesslöa som följer bloggen och inte själva kan läsa kritiskt. (Är du inte också, som normalt så förtjust i att säga ”jag tycker” och ”enligt min mening”, plötsligt egendomligt undvikande och defensiv i den här frågan? Vad står på?)

    Baphomet

    5 maj 2010 at 22:34

  8. Baphomet: Jag förlitar mig på att du säger ifrån när det blir för knasigt på denna blogg. Barn och sinnesslöa bloggläsare behöver dig!

    Niclas Berggren

    6 maj 2010 at 7:24

  9. Illusioner och villfarelser är inte precis det Du kopplas ihop med i övrigt Nicklas. Baphomet har rätt. Är Du Kär?

    Kristian Grönqvist

    6 maj 2010 at 8:49

  10. Människans illusioner och villfarelser är väl sådant som tillhör grundstommen även inom vetenskapen. Frågan är väl bara hur man uppfattar och behandlar sina och andras idéer. Och till vilket syfte. Varje villfarelse är heller inte nödvändig eller nyttig att bryta ner.
    Jag är helt säker på att Hjalmar har rätt här; behövs den brytas ner?;)

    Camilla

    6 maj 2010 at 10:05

  11. En av de viktigaste/mest produktivitets- och lyckobringande villfarelserna är nog att livet har en mening och att det man gör spelar roll. Styrkan i olika religiösa villfarelser är väl just detta? Även rent världsliga positiva upplevelser bygger i stor utsträckning på illusioner och villfarelser: illusionen av att man sprider sina gener vidare (sex, med eller utan preventivmedel), att kroppen får nödvändig energi (en alldeles för kaloririk måltid) eller att de pengar man tjänar *i sig* kommer att göra en lycklig. Och Matrix. Dumt att ta det där pillret som gör att man inser att världen är ockuperad av maskiner.

    Camilla

    6 maj 2010 at 21:18

  12. Grön Camilla

    Synd att vara petig. Kan Du berätta mer för mig om den där ”illusionen om att man för sina gener vidare vid samlag”.

    Kristian Grönqvist

    7 maj 2010 at 12:07

  13. Skit den illusionen hade jag, men min kvinna hade pillret. Hon älskade en annan och drog. Människolycka.

    Men hon valde sig själv.. tiderna förändrades.

    Villfarelsen gav mig förmågan att älska en stund.

    ccima

    7 maj 2010 at 13:30

  14. Jag hörde i Alice i Underlandet; ”För att kunna göra det omöjliga måste man tro att det är möjligt”, stämmer inte det?

    Camilla

    8 maj 2010 at 21:36


Kommentarer inaktiverade.

