Nonicoclolasos

Skönhet som hinder

Daniel Björk tycker sig notera att allt vackrare människor återfinns i media; bl.a. gäller det fotomodeller:

Min känsla är nämligen att en större och större del av mode handlar om snygga människor. Hur ofta är inte en modebild bara en snygg människa-bild egentligen? Och hur tråkigt är inte det? Problemet med snygga människor är att de är som hägringar eller synvillor. Man ser inte modet för att det finns en sjukt attraktiv människa mellan dig och kläderna och som får dig att se dem som genom en opiumdimma.

Trots att jag inte håller med om att det är tråkigt med vackra människor i modesammanhang (eller i andra sammanhang) — jag hyllar tvärtom mänsklig skönhet och ser den som oerhört lyckobringande — förstår jag poängen. Om det är så att något annat är tänkt att hamna i fokus, då kan mänsklig skönhet förblinda och dölja det där andra. Trots allt finns det annat av värde, som ibland bör hamna i fokus. (Eftersom Daniel Björk själv är så snygg höll jag på att inte förstå poängen i hans text, men jag lyckades till slut tränga mig igenom opiumdimman.)

Written by Niclas Berggren

10 maj 2010 den 5:14

Publicerat i mode, skönhet

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Personligen anser jag inte alls fotomodeller i gemen vara speciellt snygga, utan de ser snarare obehagligt anorektiska ut. Självklart har även anorektiker rätt att vistas i offentliga miljöer, men det är ju märkligt att klädskaparna vill att deras kunder ska associera deras kläder med dessa anorektiska personer.

    David Bergkvist

    10 maj 2010 at 12:24

  2. Så intressant! Har själv funderat på det här en hel del och kommit fram till ungefär samma som Hr Björk. Såg ett foto på nån doku-TV-donna (det finns så många, vem minns vad de heter?, det är ju som kloner hela bunten) som ansågs vara så särdeles snygg/cool/modern/whatever. Men jag tyckte bara att hon såg rackig och sliten ut, tittade på mig själv i spegeln och sken upp i ett leende från öra till öra. Jag må vara osymmetrisk, men jag är söt, fräsch och kan konsten att klä mig! :D

    kakfröken

    10 maj 2010 at 13:10

  3. Jag vet inte riktigt. Om jag skulle få välja mellan två sekreterarsökande, en finnig yngling och en kurvig pang-brud, med samma meriter, skulle jag anställa kvinnan i alla lägen.

    Kristian Grönqvist

    10 maj 2010 at 13:56

  4. Snygg, vacker, stilig, söt. attraktiv och sexig är inte synonymer.
    Inte heller förutsättning för ett fungerande modellutseende. Men även om dessa aspekter kan problematiseras (en lågkreddig Ellosmodell kan ju vara ‘snyggare’ än modellerna i franska Vouge) så har jag en viss förståelse för resonemanget. Jag rekommenderar starkt Wolfgang Welschs Undoing Aesthetics, som just diskuterar esteciseringsprocessens konsekvens.

    Pierre

    10 maj 2010 at 14:10

  5. Hej, jag vill tipsa dig om en kompis blogg, och speciellt detta inlägg:
    http://www.philipwildenstam.se/2010/05/07/att-namnges-med-karlek-till-livet/

    Axel

    10 maj 2010 at 14:34

  6. Hmm…kommer på att situationen är lite extra tillspetsad för er homosexuella/bisexuella. Ni tänder ibland på den modell/mannekäng som visar upp kläderna som ni vill bära på kroppen.

    Själv känner jag nog mest konkurrens när jag ser en kvinnlig modell, ”sådär vill jag se ut”, det är nog så klädreklam funkar på mig.

    Cecilia

    10 maj 2010 at 16:07

  7. Det är bögar som styr modeindustrin och som har bestämt att de kvinnliga modellerna ska se ut som smala tonårspojkar som de dras till.

    Bobbert

    10 maj 2010 at 16:17

  8. Visst vore det mer intressant om reklam och dess modeller var mer normala. Då skulle man kunna se vilka kläder som är bäst sydda, som sitter bra.
    Å andra sidan spelar alltså inte det någon större roll för oss snygga. (Detta kan vara en viktig orsak till att jag inte är så duktig på att shoppa..)

    Camilla

    10 maj 2010 at 21:49

  9. Camilla: om kläder är snygga om och endast om den som bär den är snygg, så finns ju ingen kompetens inblandad när det gäller att köpa snygga kläder, och således kan du ju inte bara dålig på det.

    Däremot kan man förstås fortfarande vara bra ller dålig på att köpa billiga, hållbara och/eller komfortabla kläder.

    David Bergkvist

    10 maj 2010 at 22:26


Kommentarer inaktiverade.

