Nonicoclolasos

Lydiga lärjungar

En svensk professor i nationalekonomi, Johan Åkerman, om en annan:

Som lärare hade Heckscher ett fel: han kunde inte tåla andra åsikter än sina egna — man måste svära magisterns ord. Jag hade detta varnande exempel för ögonen då jag fick doktorander som gick rätt emot min egen uppfattning. I stället hyllade jag Fredrik II:s maxim: ”Var och en får bli salig på sin fason” — under förutsättning att vederbörande är kunnig och begåvad.*

För att ta ett exempel kom Bertil Ohlin (också han professor i nationalekonomi) i konflikt med Heckscher då han utvecklades i socialliberal riktning.

Jag har sympati för den Åkermanska synen. Jag avskyr servilitet och skulle besväras kraftigt om människor runtomkring mig skulle hålla med mig för sakens skull. Det implicerar preferensförfalskning och ett osunt intellektuellt klimat. Dessutom är det rent ut sagt trist och tråkigt att umgås med nickedockor.

*Ur Åkerman, Johan (1997). En samhällsforskares minnesbilder. Lund: Institutet för Ekonomisk Forskning: 69.

Written by Niclas Berggren

11 maj 2010 den 5:01

Publicerat i ärlighet, rationalitet

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Visst, håller med dig, men det kan också gå för långt. Ungdomar nuförtiden har ingen respekt för äldre och för dem som har lite erfarenhet och kunskap. Det skulle de må bra av att ha.

    Helena

    11 maj 2010 at 7:24

  2. Hear hear! Respekt är inget man får, det är något man förtjänar (eller inte) – även om man råkar vara äldre.

    Patrik Lindenfors

    11 maj 2010 at 7:36

  3. Du säger att du inte gillar nickedockor Niclas.
    Jag är egentligen beredd att hålla med dig, men för att vara dig till lags så väljer jag att hävda motsatsen.

    guggebonds

    11 maj 2010 at 8:50

  4. Helena

    Jag minns visst från skolhistorien att redan Sokrates kom med ett uttalande likt Dig. Det mesta förändras till det samma.

    Kristian Grönqvist

    11 maj 2010 at 9:50

  5. Oenighet skapar mervärde, konsensus ger stiltje.

    Pierre

    11 maj 2010 at 11:31


Kommentarer inaktiverade.

