Nonicoclolasos

Skägg skapar tillit

Dessa nya forskningsrön förstår jag mig inte alls på:

A recent study in the Journal of Marketing Communications found that men with beards were deemed more credible than those who were clean-shaven. The study showed participants pictures of men endorsing certain products. In some photos, the men were clean-shaven. In others, the same men had beards. Participants thought the men with beards had greater expertise and were significantly more trustworthy when they were endorsing products like cell phones and toothpaste.

Själv blir jag rädd för män med skägg. Jag undrar: Vad försöker de dölja? Jag måste vara en atypisk konsument. Nå, denna studie studerade bara välansade och medelstora skägg. Det finns ju en rad olika ansiktsprydnader med, kan man gissa, lite olika effekter på tilliten. Ta en titt på detta schema, som ger lite prediktioner (klicka för större bild):

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

14 maj 2010 den 5:28

Publicerat i forskning, hår, humor, tillit

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Haha!

    Skymning

    14 maj 2010 at 6:13

  2. … syftar alltså på bilden och inser att min trovärdighet är, ska vi säga, ambivalent.

    Skymning

    14 maj 2010 at 6:16

  3. Är det ”werewolf”-varianten då? =)

    Mr Profit

    14 maj 2010 at 9:01

  4. Beror på hur man ser det.

    Skymning

    14 maj 2010 at 9:04

  5. Som innehavare av en ståtlig Hogan anser jag den vara helt felplacerad. Fast om den skall höger eller vänster vet jag inte, men mitten är tråkigt. :I

    Lennart Regebro

    14 maj 2010 at 9:34

  6. Hmm… jag kör ju ”goatee” jag, men det är intressant att se att jag kan öka min trovärdighet avsevärt genom att odla ut en mustasch också. :)

    Gustav

    14 maj 2010 at 10:16

  7. Äsch, det är väl klart att man litar mer på en karl i skägg!
    Mvh, skäggbloggen.se
    http://skaggbloggen.se/2010/04/en-man-i-skagg-uppfattas-som-mer-palitlig/

    Skäggbloggen

    14 maj 2010 at 12:00

  8. Förvisso…

    Kristian Grönqvist

    14 maj 2010 at 19:55

  9. Du är med andra ord en mycket otillitsfull person! ;) Förstår inte vad du har emot skägg, min pappa har alltid haft skägg, jag älskar min pappa, alltså älskar jag skägg.

    Ia

    14 maj 2010 at 20:44

  10. Har du aldrig varit förälskad i någon man med skägg? Det har jag!

    Ia

    14 maj 2010 at 20:58

  11. Niclas, vad försöker du själv dölja uppe på ditt huvud med allt hår eller på kroppen med alla dina kläder?

    Anders

    15 maj 2010 at 14:29

  12. Jag litar inte på personer med kostym.
    Det känns som om dom sätter upp en falsk fasad.
    Jag litar mer på folk som inte ägnar så mycket tid åt sitt utseende. De verkar ärligare.
    Slutsats: Personer med skägg (och utan kostym) är ärligare.

    örjan

    15 maj 2010 at 21:49

  13. Jag har alltid mustasch och oftast mer eller mindre skägg. Mustaschbärande gör att man blir bättre bemött av människor från andra kultursfärer än den svenska, speciellt av männen. Den hjälper mig när jag köpslår med en nordafrikan,arab,östeurope eller indier. Skägg är stiligt och får en att se vis ut. Den enda nackdelen är väl efter snabbmat och oralsex.
    Skägg utan mustasch ser inte klokt ut.

    johan,karlskrona

    17 maj 2010 at 4:37

  14. Jag håller helt med Dig Johan. Att vara slätrakad som antropolog är oftast ovist. Man blir betraktad som ett barn i oerhört många kulturer…

    Kristian Grönqvist

    17 maj 2010 at 10:53

  15. The homeless beard – ta betäckning! *ASG*

    Micke

    17 maj 2010 at 23:07

  16. Det kanske är för få skäggiga farbröder som är problemet med dagens Grekland? Har Bo Rothstein informerats?

    Marcus

    18 maj 2010 at 16:18

  17. […] Paul är full av insikter. Och han pratar på ett sätt som normalt ackompanjeras av hög ålder, tjocka glasögonbågar och ett långt tänkarskägg: […]

    Paul Alarcón «

    25 maj 2010 at 16:56


Kommentarer inaktiverade.

