Nonicoclolasos

Hjälper det att plugga?

Amerikanska studenter ägnar allt mindre tid åt sitt akademiska arbete, enligt den nya studien ”The Falling Time Cost of College”:

Full-time students allocated 40 hours per week toward class and studying in 1961, whereas by 2003 they were investing about 27 hours per week.

Detta kan ses som oroväckande med tanke på resultaten i en annan ny studie, The Causal Effect of Studying on Academic Performance”, publicerad i The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy (preliminär gratisversion här):

In this paper, we examine the causal effect of studying on grade performance by taking advantage of unique, new data that has been collected specifically for this purpose. Important for understanding the potential impact of a wide array of education policies, the results suggest that human capital accumulation is far from predetermined at the time of college entrance. … For example, using results from our full sample, an increase in study-effort of one hour per day … is estimated to have the same effect on grades as a 5.21 point increase in ACT scores … In addition, the reduced form effect of being assigned a roommate with a video game is estimated to have the same effect on grades as a 3.88 point decrease in ACT scores …

Maxpoängen på ACT (ett antagningsprov) är 36, vilket antyder att den positiva effekten av att studera ytterligare en timma per dag är stor. (Dataspelande rumskamrater ska man dock se upp med.)

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

17 maj 2010 den 11:43

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag gillar din bloggs koncept. Finns det fler bloggar som kort tar upp intressant forsking/statistik och kommenterar?

    mvh

    albin

    17 maj 2010 at 12:00

  2. Undrar i vilken utsträckning det är kopplat till att amerikanska studenter arbetar.

    Nephilim´s Wings

    17 maj 2010 at 14:46

  3. Vill bara säga det att jag allt som oftast finner det intressant att gå in och läsa din blogg. Att sitta en timme mer eller mindre verkar göra stor skillnad, men då får man väl förutsätta att den timmen också är effektiv studietid (?).

    jomabivi89

    17 maj 2010 at 19:42

  4. jomabivi – humankapital som humankapital, liksom.

    pontus

    17 maj 2010 at 20:52

  5. albin och jomabivi89: Tack för de vänliga orden! Vad gäller albins fråga kan väl Inslag, Andreas Bergh och Ekonomistas nämnas som forskningsbaserade svenska bloggar. På den amerikanska sidan finns mycket – t.ex Marginal Revolution. Se länkar under Blogroll. Men glöm inte bort mig! :-)

    Niclas Berggren

    17 maj 2010 at 22:37

  6. Haha, nejdå! Tack för tipsen :)

    albin

    18 maj 2010 at 0:14

  7. pontus – En timme är alltid en timme. Men vill ändå påstå att en studietimme kan variera ganska stort när man talar om kvalitativt utnyttjande. För att man skall kunna göra en sådan bedömning kan tyckas att man bör titta på vilket sätt personer studerar och inte endast om de studerar eller inte.

    jomabivi89

    18 maj 2010 at 17:52


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: