Nonicoclolasos

Varför rösta?

Hegel förklarar varför många väljare inte bryr sig om att rösta:

Den intressanta frågan är varför det finns de som röstar. Om du röstar, varför gör du det, mot bakgrund av Hegels analys?

Written by Niclas Berggren

19 maj 2010 den 11:22

Publicerat i politik, rationalitet, val

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag röstar därför att alternativet, att inte få rösta, är sämre. Hegel har en del poänger men han glömmer bort att motsatsen är inte massor med personligt inflytande. Det är inget inflytande.

    30+

    19 maj 2010 at 11:28

  2. För att jag kan.

    Skymning

    19 maj 2010 at 11:52

  3. Dels är det nog en del i att skapa och upprätthålla min identitet. Dels är det lite kul – det är något speciellt som händer och som man kan prata om. Dels är det nog en variant av den där beteendeekonomiska effekten/felslutet att man överskattar väntevärdet av saker med stor impact och liten sannolikhet, t.ex. lotter och försäkringar. Förvisso i så fall även kombinerat med missuppfattningen att impact av utfallet är stor. Jag kallar det ‘missuppfattningen’ eftersom jag på ett medvetet plan ser skillnaderna bland de realistiska politiska alternativen som mycket små.

    Marcus Linder

    19 maj 2010 at 12:28

  4. Dels av princip (vad skulle hände om ingen röstade? etc) och dels för att det är lite småkul. Man träffar kanske på någon kompis, disskuterar lite politik, och sen drar man hem. Men jag inbillar mig naturligtvis inte att det spelar någon roll.

    albin

    19 maj 2010 at 12:34

  5. Jag röstar inte. Istället brukar jag vänta utanför riksdagen vid stängningsdags för att se om det är någon politiker som vill kissa på mig mot betalning. Effekten är densamma, men jag känner mig liksom mera delaktig.

    Baphomet

    19 maj 2010 at 12:57

  6. Hahaha! :-)

    Marcus Linder

    19 maj 2010 at 14:06

  7. Ibland kan det hänga på ett fåtal röster, vid olika jämkningar i små kommuner, så helt oviktig är det inte att rösta kommunalt.

    I Florida verkar det ge high impact med en enda röst….

    Cecilia

    19 maj 2010 at 14:17

  8. Baphomet: Egentligen skulle jag göra likadant, men det är fan så svårt att komma över en vettig tvättid här.

    Skymning

    19 maj 2010 at 15:02

  9. Hehe…

    Mest av princip. Jag börjar dock bli väldigt less på styrelseskicket i Sverige, det innefattar ju i praktiken inte särskilt mycket av demokrati, och jag ser hellre riktig demokrati än det genomruttna politikerstyre vi har idag.

    Nephilim´s Wings

    19 maj 2010 at 20:54

  10. Jag röstar naturligtvis och byter parti titt som tätt.
    Egentligen så straffröstar jag…

    Kristian Grönqvist

    19 maj 2010 at 22:06

  11. Jag har tidigare tyckt att det känts lite högtidligt att rösta. Det är en viss speciell stämning och jag tycker att det känns meningsfullt. Så vitt jag kan minnas har jag alltid röstat på samma parti men i år funderar jag allvarligt på att byta.

    Att rösta i Eu-valet känns fullständigt meningslöst. Det har hänt att jag till och med har glömt bort det. Det har varit mindre valrörelse kring EU-valen.

    På den tiden som jag var medlem i kyrkan brukade jag aldrig rösta. Det var ju fullkomligt idiotiskt eftersom det ändå bara var galningar som var kyrkopolitiker.

    Gother

    20 maj 2010 at 18:51


Kommentarer inaktiverade.

