Nonicoclolasos

Risken att missa ett flyg

Ekonomipristagaren George Stigler:

If you never miss a plane, you’re spending too much time at the airport.

Själv brukar jag försöka vara på flygplatser ca 90 minuter före avgång. Jag har aldrig missat ett plan: borde jag anlända senare?

Tips: Bryan Caplan.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

27 maj 2010 den 4:59

Publicerat i tid

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej Niclas

    Lyssna inte på en opportunist och slarver. Hans uttalande är inte ens fyndigt. Han är troligen en förfärlig belastning för sin omgivning, som ser sin bekvämlighet som viktigast.
    Några tips om roliga saker att göra på flygplatser. Sitta med någon annan och utifrån andras utseende och reseffekter räkna ut vad de har för utbildning och sjukdomar. Sedan slå vad om en öl. Gå till personen och fråga.
    Inte bara tiden går fort. Människokännedmen ökar, detaljobsevationen förbättras och man blir bättre på att läsa av folk.

    Kristian Grönqvist

    27 maj 2010 at 10:39

  2. Kristian: Jag brukar numera mest sitta och trycka på min iPhone då jag väntar.

    Niclas Berggren

    27 maj 2010 at 10:41

  3. Om en främmande människa kom fram och frågade om mina eventuella sjukdomar på en flygplats skulle jag förmodligen tro att han genomförde en svensexa… eller åtminstone led av en personlighetsrubbande sjukdom själv. :-)

    Marcus Linder

    27 maj 2010 at 10:59

  4. När man missar ett plan så får man spendera en hel del tid på flygplatsen.

    Jag försöker själv att alltid vara ”just in time” och hittills har det fungerat. Men till priset av att många gånger ha fått spurta kilomterar med tungt bagage och full av stresshormoner.

    Marcus

    27 maj 2010 at 11:14

  5. If you can afford to miss a plane, you are paying too much for the ticket.
    — Jag

    Lennart Regebro

    27 maj 2010 at 11:15

  6. Vad händer om man missar ett flyg för att man var för sent ute? Får man gratis boka om? Eller får man stå för fiolerna själv och köpa en ny biljett? Täcker någon försäkring om flygbolaget kräver ny betalning?

    Sebbe

    27 maj 2010 at 11:17

  7. Om du åker businessclass så får du helt enkelt åka med på nästa flyg. Med dom traditionella bolagen brukar det gå bra om du viftar med ett medlemskort även om det inte är businessclass. Och dom flyger ju ofta på rutter där det är flera flyg om dagen. Jag missade ett flyg mellan Paris och Munchen när jag pendlade, eftersom sekreteraren hade av någon aneldning bokat mig på ett tidigare flyg den veckan.

    Men åker du lågprisbolag är det kört. Du får inte pengarna tillbaka, och dom bokar inte in dig på nåt annat flyg. Och det finns ingen flyg förrän tidigast imorgon, och ofta flyger dom bara rutten tre gånger i veckan. Så vad du då får göra är ofta att åka med nåt annat bolag, och eftersom du skall åka fort så får du betala mycket för biljetten.

    Så missa flyg, det är en lyx man har om man åker businessclass, typ. Vilken man gör om nån annan betalar.

    Lennart Regebro

    27 maj 2010 at 11:25

  8. Marcus

    Jag är svårt personlighetsrubbad…

    Kristian Grönqvist

    27 maj 2010 at 11:46

  9. Själv unnar jag mig lyxen att låta bli att flyga.

    David Bergkvist

    27 maj 2010 at 13:10

  10. David Bergkvist
    Är du miljöpartist eller?

    Emil

    27 maj 2010 at 13:15

  11. Emil
    Nej. Däremot tycker jag att det är jobbigt att åka omkring en massa, samt att färdmedlens jobbighetsgrad kan rangordnas enligt följande:
    1. bilpassagerare (minst jobbigt),
    2. buss,
    3. tåg,
    4. bilförare,
    5. flyg (mest jobbigt).

    David Bergkvist

    27 maj 2010 at 13:44


Kommentarer inaktiverade.

