Nonicoclolasos

Betala vad du vill

Inför en stundande New York-resa upptäckte jag att flera museer tillämpar en intressant prissättning vid vissa tidpunkter:

  • Guggenheim Museum
    Pay what you wish on Saturdays from 5:15 – 7:45 p.m. (last ticket issued at 7:15)

Några frågor infinner sig:

  • Hur mycket skulle du betala? Motivera vänligen.
  • Hur mycket tror du att andra betalar? Betalar t.ex. inte en övervägande del noll eller nästan noll?
  • Varför tillämpar museerna denna typ av prissättning (istället för att ta ett visst inträde, samma för alla, vilket skulle kunna vara noll vid vissa tidpunkter)?

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

29 maj 2010 den 15:13

Publicerat i ekonomi, pris

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tror du verkligen någon kommer svara ärligt på första frågan?

    Tobias

    29 maj 2010 at 15:24

  2. Tobias: Ja.

    Niclas Berggren

    29 maj 2010 at 15:32

  3. Problemet är väl att det inte inte går att särskilja vad man betalar för entrén och vad man betalar för att känna sig snäll, duktig och generös.

    Betalar jag endast för entrén är svaret givet noll kr. Men då jag samtidigt sätter ett pris på olika egenskaper hos mig själv, så skulle jag gott och väl betala vad det kostar i normala fall.

    Ryktet gör gällande att det fanns en restaurang norröver som hade samma prissättning, och att de fick in mer med det priset än med fasta priser. Någon form av självreglerande prisdiskriminering? Funkar det så är det ett bra svar till frågan varför.

    Fredrik

    29 maj 2010 at 15:34

  4. 1. Jag skulle betala ungefär hälften av vanliga inträdet.
    2. Samma. Tror inte så många struntar i att betala fast det beror på om någon tittar på dem när de går in.
    3. Locka folk som handlar i museumshopen?

    Undra om någon betalar mer än vanligt inträde?

    Hannes

    29 maj 2010 at 15:35

  5. Flera muséer i New York har frivilligt inträde, även om de sällan skyltar med det. Det som kallas för Inträde är egentligen en ”Rekommenderad donation”. Det gäller t.ex. Naturhistoriska Museet, och Brooklyn Museum of Art (och flera andra också, men det är de jag kommer ihåg).
    Problemet är att du måste veta om det och du måste gå till kassan (istället för att köpa biljett i en automat). Om man tycker att det är pinsamt att verka snål, kan man alltid ljuga och säga ”Jag var här igår”
    Det har jag gjort.
    Intressant är att jag skäms för att verka snål inför en okänd kassörska i NY, men erkänner det här, samt dessutom att jag har ljugit.

  6. HeMo: Du är välkommen att bikta dig för Fader Nonicoclolasos! :-) För övrigt, tack för tips (även om jag personligen hellre betalar än krånglar eller trängs).

    Niclas Berggren

    29 maj 2010 at 16:27

  7. Varför tror Ni att kollekten i kyrkan alltid har varit frivilliug?
    Kan det vara så, att det som är en rimlig kostnad för en del, uppfattas som en orimlig kostnad för en del andra…?
    Änkans skärv…Ni vet.

    Kristian Grönqvist

    30 maj 2010 at 11:07

  8. Oavsett om man betalar mer eller mindre än den rekommenderade donationssumman, så vill jag påstå att man ”mår bättre” efter att ha besökt en plats med den aktuella lösningen. Man kan inte känna sig lurad då man inte fann inträdet värt priset, och likaså har man extra möjlighet att ge ”dricks” om det var bättre än förväntat.

    Den enda plats jag kommer ihåg att jag fått betala frivilligt var en kyrka i Berlin. Tror jag och sambon gav vars €2.

    Mr Profit

    30 maj 2010 at 11:23


Kommentarer inaktiverade.

