Nonicoclolasos

Celibat för unga män

Jag har de senaste dagarna sett två filmer med unga män som levde i celibat. Först var det Valentin Bulgakov, sekreterare till Leo Tolstoj, som enligt filmen The Last Station hade anslutit sig till den store författarens livsfilosofi, vilken inbegrep sexuell avhållsamhet. Men han föll för en flicka och kopulerade efter ett tag med henne. Sedan var det Sam Gold i filmen Holy Rollers, en ortodox jude som inte ens ville vidröra kvinnor men som till slut intensivt kysste en kvinna han inte var gift med.

Filmerna fick mig att undra över en påförd regel att leva i celibat. Har man det som egen, genuin preferens ser jag inget problematiskt med det: var och en får bli salig på sin fason. Men när ett extern regelverk ålägger en att inte ha sex uppstår nästan oundvikligen spänningar, och (skulle jag tro) osunda sådana. Filmerna illustrerar det (även om detta inte är någon huvudpoäng i någon av dem). Jag kan inte undgå att finna det märkligt och motbjudande att formulera och sprida livsfilosofier med celibat som inslag.

Jag rekommenderar Hans Küngs artikel om celibat för präster i Katolska kyrkan.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

3 juni 2010 den 17:40

Publicerat i celibat, film, moral, sex

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Consider his first claim: sexual abuse by priests has nothing to do with celibacy. Objection! Although there is no question that abuse also occurs in families, schools, and youth organizations, as well as in churches that do not have the rule of celibacy, why are there such an extraordinary number of cases specifically in the Catholic church, whose leaders are celibate?

    Fast det där stämmer väl inte enligt någon hittills känd statistik. Är det inte tvärtom, att det är högre risk att bli utsatt för övergrepp av andra grupper än katolska präster. Statistiken verkar hittills inte tala för att det är något sjukt med celibat.

    Cecilia

    3 juni 2010 at 20:52

  2. Är inte du antinatalist? Har du i så fall tänkt på att celibat antagligen resulterar i färre barn?

    Fil. stud

    3 juni 2010 at 22:49

  3. Celibat är extremt ojudiskt. Det är en kristen idé.

    Christopher Aqurette

    4 juni 2010 at 5:27

  4. Cecilia

    Tror Du inte statistiken förvrängs lite grann av att katolska präster de facto inger ett heligt löfte om celibat. Man kan dessutom utgå ifrån att de flesta katolska präster verkligen är religiösa och vill utföra gott. Det finns alltså en mångfald fler spärrar för en präst än för en genomsnittsmänniska.
    Att det ändå förekommer i den storleksordningen är mer än skrämmande.

    Kristian Grönqvist

    4 juni 2010 at 9:50

  5. Jag tror på idén att människor med t.ex. pedofilböjelser kan försöka skapa ett liv med ramar som hjälper en att göra rätt, t.ex. välja prästyrket. Om jag skulle vara rädd för min sexualitet skulle jag nog gärna ta till mig celibatet.
    Förutom detta så låter celibatet som ett ypperligt sätt att bygga upp spänningar inombords, för att sedan styra denna energi åt önskat håll?

    Camilla

    4 juni 2010 at 9:59

  6. Cecilia

    Eller så kan man fråga om predatorer aktivt söker sig till sina jaktmarker? Förskolor, scoutrörelsen,idrottsföreningar,kyrkan?

    Kristian Grönqvist

    4 juni 2010 at 10:07


Kommentarer inaktiverade.

