Nonicoclolasos

Kommer Soros förnya nationalekonomin?

George Soros har startat Institute for New Economic Thinking (INET), vars mål är att förnya nationalekonomin. Hur ska man se på det försöket? Professor Mats Persson uttrycker i en intervju i DI Dimension (5/2010, s. 33) viss skepsis:

George Soros är en uppblåst miljardär som tror att han är smart bara för att han är rik. Han inser inte sin begränsning. Han tror att han sitter inne med svaren på alla svåra frågor bara för att han har haft tur.

Låt mig säga att jag är helt enig med professor Persson: INET lär inte tillföra så mycket av värde.

Se även Mats Perssons försvar av nationalekonomin i ”Geologi är ingen vetenskap”.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

10 juni 2010 den 11:53

Publicerat i ekonomi, nationalekonomi

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Soros har blåst en massa välutbildade ekonomer på stålar och det gillar inte Mats Persson verkar det som. ”Han har haft tur”, så säger varenda pokerspelare som inte vet vad spelet handlar om.

    Det spel Soros håller på med handlar naturligtvis inte om tur och det är tyvärr inte ens överraskande att en professor i nationalekonomi inte förstår det.

    Soros vet förstås att han inte har svaret på alla svåra frågor. Det måste man inte ha för att förnya nationalekonomin skulle jag tro.

    Daniel

    10 juni 2010 at 21:52

  2. Bra där, Daniel!

    swingthatcat

    10 juni 2010 at 22:35

  3. Kenneth Rogoff håller inte med och menar Soros kan spela en postiv roll att förnya nationalekonomin.
    Verkar som Mats P. inte fattat vad INET vill göra.
    Rogoff pekar på att ämnet behöver förnyas och det alltid kommer finnas konservativa som kommer att motsätta sig det.

    Kenneth Rogoff: Economic Reappraisal

    Kalle

    11 juni 2010 at 11:33

  4. Kalle, tack för länken! Ken är en klok ekonom. Jag tror också att nationalekonomin behöver tänka om på en del punkter, men jag tror Mats har rätt i alla fall. Förändring behöver komma och kommer att komma, men inifrån ämnet, inte från någon som har förutbestämda, ideologiska åsikter. Som Ken sa i intervjun, ”the proof is in the pudding” om Soros institut kommer att ge något. Jag tror inte det men vi får se.

    Nek:are

    11 juni 2010 at 12:52

  5. Efter att ha sett intervjun med stormästare Rogoff så framstår det som Mats säger som det mest korkade i år.

    Daniel

    11 juni 2010 at 14:46

  6. Är det någon som fattat vad institutet har för målsättning?

    Att skapa nya teorier och modeller som kan beskriva ekonomisk verksamhet bättre än de gamla modellerna, är ju något som all nationalekonomisk forskning har gemensamt. Så vari ligger nytänkandet? Låter lite som att koka soppa på en spik detta, eller vad man brukar säga. Bara flum, ingen substans.

    Veronika

    11 juni 2010 at 19:44

  7. INET: http://www.youtube.com/watch?v=SdZgD1DCNq4

    Det som sägs i detta klipp delas verkligen inte av alla nationalekonomer. Det verkar vara en intressant ideologisk strid som ligger till grund för detta och så måste det vara, även den konservativa falangen står naturligtvis för en viss ideologi (fast de inte fattar det själva).

    Daniel

    11 juni 2010 at 20:34

  8. Poängen är att Mats P. inte fattat vad INET är.
    Han helt enkelt inte skaffat sig fakta i målet.

    Svårt att säga att gruppen bakom INET är ideologer:

    Our Advisory Board | Institute for New Economic Thinking

    Kenneth Rogoff är själv en av dem.

    Ett annat exempel är samarbetet de etablerat med den nationalekonomiska institution vid Oxford Universitetet:
    New Institute for Economic Modelling at Oxford

    Vi får se vad detta initiativ leder till, men det är direkt felaktigt att döma ut det som ideologiskt.

    Kalle

    11 juni 2010 at 22:01

  9. För att förtydliga så menar jag med ideologi en forskning styrd av utomvetenskapliga kriterier.

    Kalle

    11 juni 2010 at 22:28

  10. Kalle, Soros har inga vetenskapliga kvalifikationer utan tror sig veta hur världsekonomin fungerar genom sina egna begränsade erfarenheter. Nu är han ute på ett korståg mot marknadsekonomin och finansiell ekonomi Chicago style. Jag har inget emot kritik mot en del modeller i finansiell ekonomi, men jag ser inte att Soros har något att tillföra den diskussionen, som faktiskt förs inom nationalekonomin. Jag har mycket större tilltro till den vetenskapliga processen och tror inte att externa ”tänkare” som Soros har mycket att tillföra. Om de har något att tillföra skulle jag vilja se dem agera i den vetenskapliga världen, inte med pop-böcker mot marknadsekonomin och finansiell ekonomi Chicago style.

    Nek:are

    11 juni 2010 at 22:34

  11. Soros kommer inte att forska!

    Han är en finansiär av forskning som ställer 50 miljoner dollar till förfogande för fri forskning till forskare som vill förnya nationalekonomin.

    Vad är problemet?

    Kalle

    12 juni 2010 at 2:06

  12. Jag säger inte att du har fel – som Ken säger: ”the proof is in the pudding”. Vi får se om Soros pengar leder någon vart. Det jag oroar mig för är att det inte blir fri forskning han stöder. Han har gett uttryck för väldigt starka politiska och metodologiska åsikter, som jag har svårt att få ihop med fri forskning. Han har en agenda.

    Som sagt, vi får se. Jag kanske är överdrivet pessimistisk.

    Nek:are

    12 juni 2010 at 7:25

  13. Eftersom ekonomi är en elastiskt vetenskap (upprepning av samma försök ger inte alltid samma slutresultat) så är det i alla fall rimligt att någon försöker. Ekonomiska muskler och rykte betyder så mycket mer än kunskap i den globala ekonomiska sfären.
    Trovärdighet skaffar man sig genom att lyckas. (alltså tjäna pengar) och lyckats har man om man dör rik.
    Klart att en massa akademiker kommer att tycka illka om det.

    Kristian Grönqvist

    12 juni 2010 at 9:38

  14. Nobelpristagaren Robert Lucas har svarat på den sorts kritik som Soros framför: http://www.princeton.edu/~markus/misc/Economist_Lucas_roundtable/Lucas_article_The_Economist.pdf

    Robert

    12 juni 2010 at 13:00


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: