Nonicoclolasos

Vem skulle du utse till diktator?

Antag att hela världen, oavsett vilket, kommer att styras av en diktator de kommande tio åren och att du får möjlighet att utse vem det blir. Vem skulle du välja?

Tyler Cowen, professor i nationalekonomi vid George Mason University. Han uppnår den bästa kombinationen av tilltalande värderingar och stor kunskap av alla jag känner till. Han vill väl och vet hur man uppnår goda resultat. Han skulle, i alla avseenden, bli en benign and effective dictator, genom att veta när den politiska makten inte bör utnyttjas, när den bör användas för att minska sitt eget omfång och när den kan nyttjas för att förstärka politikens goda inflytande.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

22 juni 2010 den 11:39

Publicerat i idoler, politik

23 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. En icke-mänsklig varelse, t ex ett träd, som inte kan nyttja sin diktator-position, förstås.

    David Bergkvist

    22 juni 2010 at 12:18

  2. Någon snäll och mångsidig, Bertrand Russel? Tur då för högerliberala att han är död :-)

    Martin

    22 juni 2010 at 12:21

  3. Martin: Jag är själv väldigt förtjust i Russell (men jag skulle nog inte vilja ha honom som diktator, trots allt).

    Niclas Berggren

    22 juni 2010 at 12:31

  4. Bob Dylan

    Peter

    22 juni 2010 at 12:34

  5. Bob

    22 juni 2010 at 12:45

  6. Jag skulle välja mig själv.

    Dennis

    22 juni 2010 at 12:47

  7. Camilla!

    Niklas

    22 juni 2010 at 13:38

  8. Tihi. Tack!

    Camilla

    22 juni 2010 at 14:42

  9. Jag trodde du menade Camilla, the Duchess of Cornwall. Då skulle jag nog hellre ta HKH Kronprinsessan Victoria i så fall.

    Rojalisten

    22 juni 2010 at 14:57

  10. Mit forslag vil være dronning Margrethe II – også som regent af Sverige:-) Hun har i det mindste vist, at hun har en lang tidshorisont.

    Christian Bjørnskov

    22 juni 2010 at 15:50

  11. Bo Rothstein!

    Emil

    22 juni 2010 at 16:25

  12. Mit forslag vil være dronning Margrethe II – også som regent af Sverige:-) Hun har i det mindste vist, at hun har en lang tidshorisont.

    Godt forslag, jag skulle inte ha något emot om hon eller saliga Astrid Lindgren blev diktatorer. De skulle förmodligen strängt ålägga folket att bestämma själva, eller nå’t.

    Cecilia

    22 juni 2010 at 17:37

  13. Inga halvmesyrer; ska det vara en diktator ska det vara en riktig: Kim Jong-Il.

    Spillulle

    22 juni 2010 at 22:18

  14. Spillulle: Jag är lite svag för Kim Jong-Il men skulle hellre se honom som chef för ett folkhälsoinstitut än som världens diktator.

    Niclas Berggren

    22 juni 2010 at 22:50

  15. Barack Obama

    örjan

    22 juni 2010 at 22:56

  16. Eftersom antalet omänskliga djur är mycket större än antalet människor måste det vara någon som i hög grad tar tillvara på de förras intressen. Någon som är vegetarian eller vegan och som stödjer djurrätt är det enda tänkbara. Skulle nog inte ha något emot djurrättsfarfar Peter Singer men det finns säkert massa andra som skulle vara bra. Steven Best vore coolt, han är nog den häftigaste filosofen som finns.

    William

    23 juni 2010 at 3:36

  17. William: Jag tycker om Singer på många plan men skulle inte vilja ha honom som diktator (främst pga. hans ekonomiska uppfattningar). Steven Best hade jag inte hört talas om, men en titt på hans hemsida avskräcker. Han verkar nästan lika radikal som du. :-)

    Niclas Berggren

    23 juni 2010 at 6:30

  18. Inte en politiker. De söker makt, det är därför som de blir politiker och just därför skulle jag inte ge dem den absoluta makten makten. Av samma skäl inte n ågon person med en tydlig agenda.
    Det bör vara någon som både förstår lagar och ekonomi och samspelet däremellan. Coase alltså. Han ställer förmodligen inte upp eftersom han är 99 år men just det är ett skäl att välja honom.

    Ulf L

    23 juni 2010 at 6:47

  19. Jag skulle utse mig. Jag skulle ge mig själv ett par schyssta hus på soliga platser i lön, och nog pengar på banken för att leva bra i resten av mitt liv, och sedan skita i att diktera nånting, och därmed delegera allt jobbet till ett demokratiskt valt parlament. :)

    Lennart Regebro

    23 juni 2010 at 8:29

  20. Påven kanske

    Han har föresten gått ut med att han vill ha global ekonomisk diktatur nu

    Har skrivit lite om det och länkat

    hulda3

    23 juni 2010 at 12:19

  21. Milton Friedman.

    Dojan

    24 juni 2010 at 15:54

  22. Kyros II.

    Grundande det Persiska imperiet på 500-talet f.Kr.
    En tolerant diktator!

    Erik

    27 juni 2010 at 14:34

  23. Alfonso X.

    P

    6 juli 2010 at 22:09


Kommentarer inaktiverade.

