Nonicoclolasos

Olycklig av mycket pengar

Jag har noterat en negativ effekt av att bo på femstjärninga hotell, äta på gourmetrestauranger och att flyga i business class: jag blir lätt missnöjd med tjänster av lägre kvalitet. En ny studie, ”Money Giveth, Money Taketh Away: The Dual Effect of Wealth on Happiness”, publicerad i Psychological Science, finner apropå det följande:

This study provides the first evidence that money impairs people’s ability to savor everyday positive emotions and experiences. In a sample of working adults, wealthier individuals reported lower savoring ability (the ability to enhance and prolong positive emotional experience). … [W]e found that participants exposed to a reminder of wealth spent less time savoring a piece of chocolate and exhibited reduced enjoyment of it compared with participants not exposed to wealth. This article presents evidence supporting the widely held but previously untested belief that having access to the best things in life may actually undercut people’s ability to reap enjoyment from life’s small pleasures.

Är det då inte bättre att nöja sig med det enkla livet? Kanske det. John Stuart Mill var inne på en sådan linje:

I have learned to seek my happiness by limiting my desires, rather than in attempting to satisfy them.

En annan möjlig väg framåt är att uppleva tillväxt i den mängd pengar man har. Adam Smith ansåg att det gav möjlighet till lycka — genom att ständigt få det bättre kan allt högre förväntningar tillfredsställas, gång på gång på gång. Eftersom jag har svårt för att se mig som buddhistisk munk — har man väl smakat det goda livet är det svårt att släppa taget om det — får jag hoppas på tillväxt för egen del.

Addendum. En allmän fördel av ett samhälle där människor inte nöjer sig med det enkla livet är innovationer som gynnar mänskligheten i stort. Om alla hela tiden är nöjda med vad de har skulle ekonomisk utveckling stanna av: se de tidigare inläggen ”Att få det bättre än andra” och ”Ett samhälle utan social rörlighet”. I så måtto tror jag att det enkla livet är en ”lyx” man kan unna sig så länge de flesta andra inte gör det.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

28 juli 2010 den 5:10

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Detta stämmer ej in på mig. När jag har ätit dina middagar (jag gör det en hel del i tjänsten) finns det inget som smakar så bra som enkel hemmalagad mat, som en nattamacka. Och efter ett antal fina hotellnätter finns det inget så skönt som att sova i vår egen Ikeasäng.

    Jesper

    28 juli 2010 at 6:53

  2. Det är som att tro att det kommer nya smaker på glass hela tiden…
    Det finns massor av ordspråk på just detta faktum genom historien, eftersom den insikten är universell.
    ”hundriga hundar jagar bäst”
    ”när råttan är mätt, är mjölet beskt”
    ”tänk om de hungriga visste hur jävligt det är att vara riktigt mätt”
    ”tänk om de rika visste hur bra vi fattiga har det”
    ”Efter ett visst antal, blir alla kvinnor lika”
    ”one is company, two´s a crowd. etc etc.
    Det är som med hemulens frimärkssamling i mumintrollets värld: När den är komplett , så är den komplett. Och då är det roliga slut. En miljon likadana frimärken till gör ingen skillnad.

    Kristian Grönqvist

    28 juli 2010 at 7:10

  3. Jo, fast bara för att man har mycket pengar behöver man inte lägga dem på lyx. Man kan stödja välgörenhet, spara till barnbarnen, och sådant. Så det är nog inte om man är rik som avgör om man är lycklig utan vad man gör med sin rikedom.

    Morgan

    28 juli 2010 at 8:00

  4. Jag har gjort samma erfarenhet som Niclas men med kaffe. En vän uppmande mig att sluta med socker i kaffet för kaffet smakade bättre så. Det var sant men jag blev också uppmärksam på hur ofta jag drack dåligt kaffe. Summa summarom var det ett nedköp. Jag blev oftare missnöjd i jämförelse med innan.
    Det fick mig att ge ordet förnöjsamhet en ny innebörd. Förnöjsamhet innebär för mig inte längre att man ska vara nöjd med det man har, utan att man ska låta bli att värdera och jämföra det man får uppleva. När man värdera och jämför en upplevelser ställer man sig utanför den. Det korrumperar i någon mening själva upplevelsen.

    Ulf L

    28 juli 2010 at 8:43

  5. Ulf: Intressant! Jag har faktiskt försökt mig på liknande resonemang när det gäller just kaffe.

    Niclas Berggren

    28 juli 2010 at 8:47

  6. Men, vaddå inte värdera? Hela vår ekonomi tycks vila på grunden av att ständigt jämföra för att kunna välja.
    Annars känner jag med Ulf när det gäller nudlar. Jag kan fortfarande njuta av Eldorados nudlar för 3,50. En vän tipsade om nudlar fr kinabutiken som verkligen ska vara goda. Jag avhåller mig m flit.

    Camilla

    28 juli 2010 at 12:06

  7. Är det inte troligt (i den rapporterade studien) att den kausala kedjan är bakvänd? För att bli framgångsrik i karriären och förmögen (eller bli en duktig idrottsman o s v) kan du inte vara ”nöjd” med det du har idag, utan du måste ha en inre drivkraft (som kan vara styrd av en oförmåga att njuta av där man är idag) som hela tiden innebär att du jobbar lite mer och lite hårdare.

    Mikael

    28 juli 2010 at 13:07

  8. Det där stämmer bara delvis på mig, och då kanske just med kaffe, dvs espresso numera på väl valda och rätt rostade bönor. Står knappt ut längre med de billigare alternativen som funkade förr (frystorkat är direkt depressionsframkallande!).

    Det där är väl förresten ett exempel på att ekonomernas teoretiska ”lyckofunktion” (utility) är en rätt så dålig beskrivning av hur det faktiskt fungerar. Dvs denna ”lycka” beror ju inte bara på hur mycket man har just nu, utan även på hur mycket man har haft förut. Kahnemann & Tversky, ”behavioral economics”, och sånt.

    Men i många andra fall är det skillnaden mellan förväntningar och utfall viktigare. Dvs på fina dyra hotell ska det banne mig vara perfekt, men när det är billigt kan man bli glatt överraskad även av små detaljer som ändå håller hög klass.

    Lennart W

    28 juli 2010 at 13:53

  9. Smart kommentar, Mikael.

    Jesper

    28 juli 2010 at 17:04

  10. Mikael
    Din kommentar kan man koppla till diskussionen om entreprenörskap kan läras ut.
    Dom som aldrig är riktigt nöjda kan bli bra entreprenörer. Förnöjsamma människor blir det inte.

    Ulf L

    28 juli 2010 at 17:44

  11. Lycka är att ge bort pengar, inte att spendera dem. http://research.chicagobooth.edu/cdr/docs/spendingmoney-norton.pdf

    Roland

    28 juli 2010 at 22:20

  12. Niclas Berggren

    28 juli 2010 at 22:25


Kommentarer inaktiverade.

