Nonicoclolasos

Ska barn lära sig att dyka?

Medan jag sprang på löpbandet häromdagen noterade jag en pappa som lärde sin lille son att dyka ner i vattnet (med huvudet före). Det fick mig att fundera på om det är att rekommendera att lära barn detta. Vad talar för och emot?

För:

  1. Det är snyggare att förflytta sig från land till vatten på det viset.
  2. Det går snabbare att ta sig ned i vattnet och simma iväg.
  3. Det underlättar senare satsningar på simhopp som sport.

Emot:

  1. Risken att skada huvudet mot botten eller en sten ökar. (Den här studien dokumenterar en del dykskador i Canada; den här gör detsamma för Brasilien.)

Trots att fördelarna är fler än nackdelarna (jag kommer bara på en nackdel), anser jag att mer talar emot än för att lära barn att dyka i vatten med huvudet före. En huvudskada är en mycket hemsk sak, och de tre fördelarna väger, enligt mitt tycke, lätt i jämförelse. Min uppmaning till föräldrar blir därför att istället uppmana sina barn att lugnt ta sig ner i vattnet genom att hoppa med benen före eller att sakta ta sig i genom att promenera ut (i sjöar och hav) eller genom att sänka sig ned vid kanten eller gå ner på trappstegen (i simbassänger).

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

10 augusti 2010 den 14:09

Publicerat i barn, risk

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har du ju helt rätt, givet förutsättningarna. Ja, det är hemska skador som orsakas av att folk dyker på för grunt vatten och slår i huvudet. Nu är iofs skallbenet inte så lätt att slå hål på, även om man nog iofs kan få hjärnskador ändå, men rygg och nacke är inte lika hållbara. Ryser, speciellt med tanke på hur nära det var för mig själv en gång som ung. Slapp undan med en tillplattad kotskiva och en sjukt konstig bula på ryggen från två kotor som tillfälligt fått en lite konstig vinkel.

    Men det var ingen som lärde mig att dyka, vad jag minns. Gjorde det t.o.m. innan jag kunde simma, även det med risker förstås.

    Kanske bättre att lära sig dyka i vuxens sällskap så man lär sig hantera det på rätt sätt? Eller är det argumentet lika dåligt här som med alkohol?

    Lennart W

    10 augusti 2010 at 14:26

  2. Fast risken för att slå i med huvudet är minimal. Låt barnen dyka, säger jag.

    Förresten, ni missar inte Simhopp-EM nu i Budapest? http://www.budapest2010.com/

    Helena

    10 augusti 2010 at 14:27

  3. Jag kan inte dyka. Jag önskar att min pappa hade lärt mig!

    fattig

    10 augusti 2010 at 15:04

  4. Något utanför ämnet – men hur får du nys om alla studier? Finns det någon sajt man bör följa för att få reda på nya studier inom ett specifikt ämne eller handlar det enbart om att söka på Google?

    Stefan

    10 augusti 2010 at 15:12

  5. Du glömmer den hedonistiska aspekten. Det är kul att dyka! Och det självförtroendeförstärkande i att klara av någonting som är lite läskigt. Jag har lärt mina barn att dyka, som du kanske förstår.

    Patrik Lindenfors

    10 augusti 2010 at 15:14

  6. Det handlar nog inte så mycket om dykandet i sig, snarare om att flytta fram gränser och visa barnet att det kan mer än det tror. Lite självförtroendeskapande.
    Att lära sig dyka kan säkert hjälpa barnet att ta kontroll över ”vattensituationer” (inte vara rädda för att hamna under vattnet mm). Antagligen kan erfarenheten generaliseras, så att andra till synes farliga och/eller svåra uppgifter blir mer överkomliga.

    Camilla

    10 augusti 2010 at 15:18

  7. Stefan: i) Jag stöter på referenser till många uppsatser i mitt yrkesliv, och de som låter intressanta tar jag ofta en närmare titt på, och kan då också passa på att blogga om dem. ii) Jag är även en flitig användare av http://scholar.google.com samt en del andra databaser med vetenskapliga alster (som dock inte är tillgängliga gratis).

    Patrik: Hedonism?! Nu förstår jag inte. :-)

    Camilla: Det där låter mycket vådligt för de små liven.

    Niclas Berggren

    10 augusti 2010 at 15:19

  8. Från Wikipedia: ”Hedonism är en familj av filosofiska och psykologiska teorier som sätter njutning som centralt mål för människans strävanden.” Om dykning ger ökad lycka bör dykning enligt en hedonistisk världsbild främjas.

    Patrik Lindenfors

    10 augusti 2010 at 15:22

  9. Steven Levitt påpekar att simbassänger i största allmänhet är farliga för barn. Du vill antagligen uppmana föräldrar att inte skaffa simbassäng?

    http://scienceblogs.com/deltoid/2001/07/levittpoolsvsguns.php

    Nek:are

    10 augusti 2010 at 15:24

  10. Appropå alla studier som hänvisas till på den här bloggen. Tack för det! Jag lär mig ganska mycket bara av att läsa den här bloggen. Man kan nästan använda den som en uppslagsbok eftersom det skrivs om så många olika typer av frågor.

    Andreas

    10 augusti 2010 at 17:14

  11. Andreas: Roligt att du finner studierna intressanta! Jag lär mig också mycket av dem, och jag skriver bara om sådana jag själv fångas av på något sätt. Det behöver inte innebära att jag finner dem felfria eller att jag ens vill utvärdera dem – det räcker ofta, för min del, att notera dem och deras resultat och kanske göra någon liten reflexion utifrån dem. Förhoppningsvis går de läsare som blir intresserade in lite djupare i studierna och läser dem (kritiskt).

    Niclas Berggren

    10 augusti 2010 at 18:54

  12. Du glömde ju den mest motiverande orsaken att dyka.
    Det är kul!

    (Var visst fler som sa det)

    Findus

    10 augusti 2010 at 22:07

  13. Nu försöker nog NONICOCLOLASOS driva med oss.

    swingthatcat

    11 augusti 2010 at 9:28

  14. swingthatcat: Man vet aldrig så noga.

    Niclas Berggren

    11 augusti 2010 at 10:03

  15. […] » Ska barn lära sig att dyka? – Ska barn lära sig att dyka?10 August 2010 – Jag älskar Niclas Berggrens ganska torra och logiska analyser av allt från […]


Kommentarer inaktiverade.

