Nonicoclolasos

Hur länge sover djur?

Jag har lärt mig lite nya saker om djurs sömnvanor:

  • Åsnor sover 3 timmar per dygn.
  • Fruktflugor sover 8-10 timmar per dygn.
  • Vitkronade sparvar sover 3-8 timmar per dygn.
  • Näbbdjur sover 14 timmar per dygn.
  • Bältdjur sover 17-20 timmar per dygn.
  • Labbråttor sover 11-14 timmar per dygn.
  • Tretåiga sengångare sover 9,6 timmar per dygn.
  • Giraffer sover 4-5 timmar per dygn.
  • Delfiner sover 4 timmar per dygn.

Jag undrar om djuren också irriteras över att behöva sova. Så här sover människor i olika åldrar; jag undrar om även djur har olika sömnmönster beroende på var i livscykeln de befinner sig.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

15 augusti 2010 den 17:53

Publicerat i biologi, djur, sömn

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Katter sover 13-16h/dygn.

    Skymning

    15 augusti 2010 at 21:12

  2. Jag hävdar bestämt att djur inte kan iiritera sig, över någonting, faktiskt.

    Findus

    15 augusti 2010 at 22:45

  3. Findus, här tycks det finnas ett mått av irritation dock.

    Brommabjörnen

    15 augusti 2010 at 23:58


Kommentarer inaktiverade.

