Nonicoclolasos

Gudstjänstbesök i Europa

Jag är förvånad och besviken över att Sverige hamnar så långt ned på listan — t.o.m. efter Israel. (I och för sig tror jag att bland de som besöker gudstjänster i Sverige är graden av fanatism relativt låg, vilket är ett plus.)

Källa: The Economist.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Written by Niclas Berggren

17 augusti 2010 den 14:41

35 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nu förstår jag inte riktigt.. Förvånad och besviken?
    1) Sverige är väl ett av de minst religiösa länderna i världen.
    2) Och du är väl en av de minst religiösa människorna i världen? ;)

    Andreas

    17 augusti 2010 at 14:46

  2. Förvånad, verkligen? Är det något som påtagligt skiljer Sverige kulturellt från andra europeiska länder är det ju den höga graden av religiositet—inte minst bland folk som aldrig deltar i gudstjänster. Minns undersökningen från inte så länge sedan där 87% av de tillfrågade sade sig tro på ”någon sorts högre väsen”. Nämn en enda statlig utredning om någonting som helst med ”etiska” dimensioner där präster inte får säga sin mening. För övrigt vill jag påminna om att vi hade statskyrka i Sverige tills bara häromåret.

    Baphomet

    17 augusti 2010 at 14:51

  3. Ändå bisarrt att 60 procent besöker gudstjänster. Jag känner bara några enstaka som gör det. Ingen av de jag känner som inte har någon funktion i en kyrka (som vaktmästare, präst mm) men är religiösa besöker gudstjänster, ens kring jul.

    Johan Folin

    17 augusti 2010 at 14:56

  4. Förklaringen är väl alla gudstjänster i samband med bröllop.

    Svenska kvinnor älskar brudklänningar med släp och kastade riskorn.

    Anders B Westin

    17 augusti 2010 at 15:30

  5. Oj förlåt, jag läste fel. Det stod visst ”respondents who NEVER attend).

    Andreas

    17 augusti 2010 at 15:54

  6. Niclas/
    Låt de religiösa vara religiösa. Jag förstår inte denna hetsjakt på religiösa människor. Och kom inte och klumpa ihop alla religiösa människor som intoleranta galningar.

    Andreas

    17 augusti 2010 at 15:57

  7. Jag tror helt enkelt att något är fel. Jag kan helt enkelt inte tänka mig att 60% av svenskarna besöker gudstjänster. (Anders B: ”special occasions” som bröllop, dop och begravning är undantagna.)

    jeppen

    17 augusti 2010 at 15:58

  8. 60 % wtf liksom, inte ens min religiöse farmor uppsöker gudstjänster längre. Om detta stämmer måste det ses som djupt allvarligt. Om 60 % av svenskarna låter sig tjäna något som inte existerar – något som vi har hittat på – så anser jag att det krävs kraftfulla åtgärder. Framförallt i grundskolan. De flesta är säkerligen icke-troende, men det ger legitimitet till prästjäveln och dennes ”yrke” att besöka dessa jippon, det borde även de som är där ”på skoj” ta i beaktande.

    Martin

    17 augusti 2010 at 16:12

  9. Cypern och Grekland är Europas mörker.

    Thomas

    17 augusti 2010 at 16:18

  10. Ja inte fasen ska människor få tro vad de vill inte! Icke!

    Andreas

    17 augusti 2010 at 16:28

  11. Svenskarna är extremt ambivalenta i gudsfrågor. Gör man en gallup så svarar en hel del som aldrig besöker kyrkan, att visst gör de det ibland. Det är fortfarande fult, att inte besöka kyrkan.

    Kristian Grönqvist

    17 augusti 2010 at 16:31

  12. Det är fult att inte besöka kyrkan. Det är också fult att vara religiös. Snacka om paradox.

    Andreas

    17 augusti 2010 at 16:37

  13. Hur exakt ställdes frågan egentligen? Kanske t.ex. så här:

    ”Har du varit i kyrkan under det senaste året, förutom på dop och bröllop?”

    Då måste ju en massa svenskar svara ja. Min dotters skola brukade ha Lucia (väldigt fint..) i en kyrka, och andra skolor av sina avslut i kyrkor. Humanisten och ateisten Björn Ulvaeus verkar gilla kyrkor av helt andra skäl än religiösa. Hur hade han svarat på den fråga som verkligen ställdes?

    Lennart W

    17 augusti 2010 at 18:17

  14. Vad menar NONICOCLOLASOS med ”fanatism”?

    swingthatcat

    17 augusti 2010 at 20:10

  15. Andreas: Min uppfattning är att man inte kan hindra människor från att tro det de vill. Inte ens de själva. Se gärna min lilla text ”A note on the concept of belief”. Däremot kan man påverka människors vilja – och jag ser det som legitimt och viktigt att göra det i fråga om religion av de två skäl Russell anger.

    Niclas Berggren

    17 augusti 2010 at 20:15

  16. Niclas:
    Du verkar ha som agenda att få religiösa männsikor att sluta tro på Gud. Varför skriver du annars så många inlägg om just religion? Nu säger du att det inte går. Så varför skriver du så många inlägg om just detta? Angående Rusell så förstår jag inte vad det står och kan inte bemöta det.

    Andreas

    17 augusti 2010 at 20:55

  17. Andreas: Jo, jag tror att det går att få religiösa människor att tro på gud(ar). Däremot tror jag inte att man väljer vad man tror på. Det innebär inte att man inte påverkas av en rad faktorer, kanske t.o.m. av att läsa argumentation på denna blogg.

    Niclas Berggren

    17 augusti 2010 at 20:59

  18. Jag tycker det är otrevligt att försöka ändra andra människors åsikter om deras åsikter inte skadar någon annan. Man ska inte bunta ihop alla religiösa människor i en grupp och dra slutsatser om hur de är som så många gör när de talar om religion. Det ska man heller inte göra om sossar, moderater eller invandrare eller några andra. Alla är individer och ska bemötas som sådana.

    Andreas

    17 augusti 2010 at 21:36

  19. Andreas: Antag att person A har en åsikt som förvisso inte skadar någon annan men som inte gynnar andra lika mycket som en annan åsikt. Då är det alltså ”otrevligt” att försöka ändra A:s åsikt till den mer gynnsamma?

    Niclas Berggren

    17 augusti 2010 at 21:43

  20. Niclas: Du får vara mer konkret om jag ska förstå vad du menar. Om du menar att en individs religiösa tro leder till att andra får lida väldigt mycket av denna tro så tycker jag att man ska försöka få den individen att sluta tro, ja.

    Andreas

    17 augusti 2010 at 22:02

  21. Väldigt många som musicerar (körer framförallt) repeterar/konserterar i kyrkor. Där brukar oftast en liten mässa läggas in. Det är en rätt stor del bara det, speciellt om man även räknar in konsertbesökarna.

    Annan Andreas

    18 augusti 2010 at 10:04

  22. Utöver lucia och skolavslutningar går en del i kyrkan kring jul, tror jag.

    William

    18 augusti 2010 at 11:11

  23. @Andreas:

    ”Jag tycker det är otrevligt att försöka ändra andra människors åsikter om deras åsikter inte skadar någon annan.”

    Du menar att det är otrevligt att bete sig så som kyrkan gör? Kyrkan har dessutom systematiskt skadat och mördat alla med avvikande åsikter. I årtusenden.

    ”Man ska inte bunta ihop alla religiösa människor i en grupp och dra slutsatser om hur de är som så många gör när de talar om religion.”

    Självklart ska man bunta ihop alla religiösa människor i en grupp när man uttalar sig om just det som gör att man buntar ihop dem i samma grupp.

    Vetenskapare

    18 augusti 2010 at 16:37

  24. @ O-Vetenskapare

    ”Kyrkan har dessutom systematiskt skadat och mördat alla med avvikande åsikter.”

    ALLA? Avskyr ovetenskapliga resonemang till försvar för vetenskap. Med såna vänner behöver man inga ovänner. Schas!

    Lennart W

    18 augusti 2010 at 18:07

  25. Martin
    ”Om 60 % av svenskarna låter sig tjäna något som inte existerar – något som vi har hittat på – så anser jag att det krävs kraftfulla åtgärder. Framförallt i grundskolan.”

    Visst, något måste göras. Vi kan ju hämta inspiration från Kina och forna Sovjet. De ansträngde sig verkligen för att utrota dessa vanföreställningar. Visserligen lyckades de inte särskilt bra. Varför? Tänk om Gud finns?

    Roland

    18 augusti 2010 at 22:34

  26. Roland: Banne mig du har rätt! Kina och Sovjet lyckades inte utplåna religion därför måste vi alla konvertera till Buddhismen/Ortodox kristendom!

    Och att likställa bättre utbildning på grundskolenivå med folkmord och arbetsläger är ju bara så fantastiskt vackert så jag vet inte vad jag ska säga. Du lyckas förringa alla religiösa människor som dog för sin tro samtidigt som du ger en känga åt mer kvalitativ utbildning. Bravo!

    Tänk om Gud finns?

    /Andersson nu med 150% mer bitterhet i valtider.

    Andersson

    19 augusti 2010 at 11:46

  27. Andersson

    ”/Andersson nu med 150% mer bitterhet i valtider.” det märks att du inte mår bra.

    Skolan skall ge en allsidig information inklusive om olika religioner och ateism också för den delen. En ensidigt ateistisk skola hör hemma i totalitära samhällen. Vi har faktiskt åsiktsfrihet och trosfrihet i Sverige.

    Roland

    19 augusti 2010 at 12:44

  28. Den som vill sätta sina barn i en ensidigt ateistisk skola ska naturligtvis få göra det. Idén om att alla skolor ska erbjuda samma statsstyrda innehåll, som lanserades i Nazityskland, kan vi gärna skrota.

    Baphomet

    19 augusti 2010 at 13:39

  29. En ensidigt ateistisk skola är väl detsamma som en ensidigt kristen skola, vad jag kan förstå. Roland har nog inte insett hur nära nazismen hans åsikter ligger…
    I skolprogrammet står inget om muslimska värderingar eller någon annan religions värderingar…

    Kristian Grönqvist

    19 augusti 2010 at 15:26

  30. Kristian,

    Sparkar uppåt bekräftar ordningen. (Nu spammar du ogenomtänkt, det roar, men inte som det var tänkt).

    Dock: den svenska skolans styrdokument är av konfecionell art, där står om alla människors lika värde. Detta är svårare än att verifera guds existens. Du är nog mer kristen än du tror. :-)

    Suzy

    19 augusti 2010 at 17:34

  31. Suzy: Ja, det där med alla människors lika värde är en knepig – nästintill religiös – sak.

    Niclas Berggren

    19 augusti 2010 at 17:41

  32. Suzy

    Jag har ett minne av att i styrdokumentet för skolan ingick en skrivning där det står något om kristen värdegrund. Jag är inte säker, men jag tror KD fick igenom skrivningen.

    Kristian Grönqvist

    19 augusti 2010 at 18:34

  33. […] What’s more to say? I saw two men holding hands downtown today, and two lesbians who didn’t hold hands but had crewcuts and were dressed in the same kind of camouflage clothes, so I’d say that equals holding hands. The Czech republic is openminded and I think there’s a correlation with the fact that they are least apt to attend services in Europe – see this chart. […]

  34. Det där är väldigt lokalt. I storstäderna, eller rent av i städerna, så märker man inte av att folk går till kyrkan, och de kanske inte ens gör det.

    På mindre orter kan kyrkan vara en mycket aktiv aktör i det lokala sociala livet, som arrangerar konserter, barntimmar, öppna förskolan, minioraktiviteter, scouter, körer, sopplunch för äldre/föräldralediga, kyrkkaffe mm mm. Detta drar med sig kyrkobesökare.

    I min församling går jag ibland till kyrkan eftersom vi i familjen både har medlemmar i kören (för att det är kul att sjunga i kör) och i barnaktiviteterna (för att ”alla” barn är med där, och det är bra och uppskattade aktiviteter med bra pedagoger). Då förväntas man då och då närvara när barnen sjunger i kyrkan. Iaf så har jag räknat antalet åhörare vid ”familjegudstjänster”, och antalet ligger på 60-70% av storleken på församlingen (ex 1000 pers i församlingen, 600-700 närvarande på gudstjänsten).

    Ändå uppfattar jag väldigt få av de deltagande som speciellt religösa, och allt genomförs väldigt avvägt och stillsammt, inget prackande på barnen religon etc.

    Så din egna förvåning över antalet som faktiskt ibland går till kyrkan kan bero helt på var du bor.

    Cornucopia

    1 september 2010 at 0:34


Kommentarer inaktiverade.

